HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Sparc och Alpha processorer???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/11/18 :  22:32:01  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Har läst runt på div, Linux distro sidor och funnit att tex FREE BSD stödjer dessa processorer....
Varför ser man inte dessa användas i hemmamiljö? Många vill ju ha snabba datorer med bra prestanda men de verkar inte existera alls i hemma miljö?!?!?
De vekar ju egentligen överlägsna vanliga PC burkar på många sätt? Eller är jag ute och cyklar?

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/11/18 :  22:40:39  Show Profile Send jerico a Private Message
Jag har inte hittat en dator med dylik propp i för en vettig peng annars hade det nog stått en här hemma för att..... Ja styra kaffe bryggaren eller hålla koll på vinylen så den går EXAKT rätt i varvtal eller nått annat bara för att det går med lite V.V.V.

Men mig veterligen är de snabbare på ALLT än "normala" PC proppar. Bygger ju på en annan teknologi men har inte full klart för mig hur stor skilnaden är. ÄN!!!


/J

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/11/19 :  08:32:03  Show Profile Send Ayn a Private Message
Mja, det är inte så enkelt att de är "bättre på allt". Det är en annorlunda arkitektur helt enkelt. Både SPARC- och Alpha-processorer har föredömligt enkla och grundläggande CPU-funktioner (eller vad nu "instruction sets" heter på svenska) medan x86 har buntvis med mer specialfunktioner. x86 råkade bara bli det som blev standard, och inget fel med det!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/11/19 :  10:56:47  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
PC lider av VHS-syndromet. x86 är en gammal dålig arkitektur som drar onödigt mycket transistorer med påföljande onödigt hög strömförbrukning. Allt detta för att Intel ville ha bakåtkompatibilitet. Arkitekturen härstammar från gamla processorn 8086 från början 80-talet.

Alpha är tyvärr nerlagd. Sparc lever vidare och har tillsammans med PowerPC betydligt bättre arkitektur och ger mycket mer prestanda till mycket lägre effektförbrukning. Marknaden är mycket mindre för dessa processorer så de har inte hängt med lika bra. Det kan dock nämnas att Microsoft valde PowerPC i sin nya XBOX360, ett bra val enligt min mening.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/11/19 :  14:08:03  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
"VHS-syndromet" verkar genomsyra det mesta vi människor gör.....
Bilen är ju ett utmärkt exempel. 1000 kg stål å grejsimojser för att förflytta, i medel, 80 kg mellan två punkter. Ingen bra verkningsgrad där inte. Högtalare med 99% förluster. mm. mm. mm....

Sen, när man väl gjort en suboptimal grej till standard så kommer en ständig strävan att optimera och utveckla denna grej till att funka mer likt det som var bättre från början.

Det "vanliga" är oftast en stor kompromiss med prestanda, och sällan speciellt roligt.
Heja SPARC!!!! Mer Circlotron kopplingar!! Fram för miljömässigt och konditionsmässigt bättre "bilar" - dvs skor å cykel!!

Edited by - Circlomanen on 2005/11/19 14:32:29
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/11/19 :  20:14:52  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
"Sun Fire 6800 Features

Supports from two to 24 UltraSPARC™ III processors

Up to 192 GB of memory

32 PCI slots or 16 hot-swappable cPCI slots

One to four Dynamic System Domains

High-performance 9.6 GB/sec sustained bandwidth interconnect

67.2 GB/sec aggregate bandwidth

Standard 24-inch width cabinet"


Ser ut som en rolig spel och surfdator
Aningens bättre prestanda än min lilla Celeron burk!
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/11/19 :  20:46:56  Show Profile Send ohmega a Private Message
Cirklo...så mycket datateknik kan inte va nyttigt att läsa

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/11/19 :  23:56:10  Show Profile Send Ayn a Private Message
Som speldator är den nog inte så kul iofs, anar att grafikkortet inte är något att hänga i julgranen

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/11/21 :  01:21:37  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Circlomannen; vad kostar en sån maskin? Bara chassit kostar säkert en stor slant.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/11/21 :  06:53:57  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
vad kostar en sån maskin?
En ny kostar nog för mycket.... Men man kan ju alltid drömma.
Ideen är ju att man kanska snubblar över nån beggad, kanske inte fullt så brutal som just SUN FIRE 6800. 24 processorer lär dra en del ström och kräva duktigt med kylning.


* Up to two 1.6-GHz UltraSPARC IIIi processors, each with 1 MB of Level 2 cache integrated on die
* Up to 16 GB of DDR memory DDR-266 SDRAM capacity
* Four independent PCI bus segments
* Up to two 146-GB, 10K RPM, Ultra SCSI internal hard drives

En sådan här verkar ju lite mer trolig isåfall.





Edited by - Circlomanen on 2005/11/21 06:57:09
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2005/11/21 :  08:25:50  Show Profile Send brewitz a Private Message
Circlomanen, vad ska du med sådan maskin till hemma?? Jag skulle kunna tänka mig att köra några brutala databaser kombinerat med app. server, vad har du för böjelse
Go to Top of Page

Meyer
SW-hantering

209 Posts

Posted - 2005/11/21 :  13:44:02  Show Profile  Visit Meyer's Homepage Send Meyer a Private Message
Oj, rolig tråd :)
Jag har en hel hög med roliga leksaker i mitt datarum hemma :)

http://meyer.1av10.nu/~dl/datarum/

första bilderna är ifs från kontoret..
Hemma har jag idel sparc, alpha å tom sgi ;)

lyssna först, bedöm sedan.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/11/21 :  15:01:46  Show Profile Send f95toli a Private Message
Att jämföra SPARC och en vanlig x86 är lite som att jämföra äpplen och morötter. De konkurrerar inte ens på samma marknad och är tänkta för helt olika applikationer: SPARC är numera en ren server-arkitektur (webserver, stora databaser m.m) som är bra på att flytta stora datormängder snabbt. Ska man jämföra med en Intel processor så är det nog i så fall Xeon.

Om jag inte minns fel så använder Sun numera AMD processorer i sina mindre burkar som är mer tänkta för enskilda användare (CAD och liknande som kör UNIX). De sista "vanliga" datorerna med SPARC processor förvann väl för ett par år sedan. Alpha är som sagt insomnad och PowerPC för vanliga datorer är också på väg ut pga IBM inte klarar av/vill konkurrera med AMD och Intel, markanden för Mac är helt enkelt för liten (vilket är anledningen till att Mac byter till x86 nästa år).

När jag var student så hade vi datorsalarna fulla med SPARCar och jag var aldrig imponerad av prestanda för "vanlig" användning (och ditt räknar jag ex. Matlab), de var också hutlöst dyra. Numera är de ersatta av Linux burkar med AMD processorer, bätter och betydligt billigare.

Appropå x86, nuvarande generationer av x86 bygger på en arkitektur som har väldigt lite gemensamt med orginalprocessorn, så det är lite missvisande att kalla det "gammal" teknologi.
Go to Top of Page

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2005/11/21 :  17:10:19  Show Profile Send dajz a Private Message
Meyer... p0rn-bilder...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/11/21 :  22:09:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Circlomanen, vad ska du med sådan maskin till hemma??

Ska och ska... Nja, snarare dr;mmer om....
Det 'r vell roligare med JBL SYNTHESIS 'n Creative Inspire P380 som data h;gtalare, precis som det 'r roligare med en trimmad Pentium 4 'n en gammal 266 Mhz Celeron processor....
Det 'r bara mitt gamla vanliga dagdr;mmande och vilja att lara mig.
Urseckta men jag har inte stellt in svenskt skrivbord pa min DamnSmallLinux installation, sa det saknas lite bokstaver har och var....
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/11/21 :  23:54:12  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nja, hold your horses en stund nu. Tyvärr så är det så att intel, x86 arkitektur, sopar banan med sparc, och allt annat, när det gäller heltals beräkningar, med andra ord det som spelar roll för de flesta av oss. Intel är inte snabbast på flyttal men det spelar mindre roll för de flesta. Kika på specint. Intel och AMD har sprungit ifrån alla andra cpuer. Tar du med priset i beräkningen blir det löjligt.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000