HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Skillnad på ribbon:s
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/10/27 :  22:25:42  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


Är det någon skillnad på dessa mindre banddiskanter
och en som är större.

T.ex. newforms eller BG:s i gämförelse mot t.ex.
ravens ribbons etc..

är de gjorda likadana? samma teknik typ..
övrigt?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/27 :  23:39:35  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Ingen av dom är riktiga ribbons utom Ravens. Dom andra är planar magnetics om jag minns rätt dom använder Mylar eller andra plastfilmsmembran.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/10/28 :  11:06:38  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


Ravern är alltså en riktig ribbon?
Så BG och Newform använder mylar då kanske.

men raven då? vad använder den?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/28 :  11:07:42  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Aluminium ska det vara.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/10/28 :  11:10:01  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


Antar det är bättre för de högre frekvenserna.
men klarar man inte att göra ribbons som är långa
som BG och av alu då?

magnetsystemen då, är de likartade?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/28 :  11:16:05  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
jodå det finns, vi har tom killar här som byggt egna sådana. Problemet vad jag vet är att dom mycket lätt går sönder om dom ska vara tillräckligt tunna för att kunna förmedla diskanttoppar.
Svårt att hålla den rörliga massan tillräckligt låg och ändå hållbar.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/10/28 :  11:19:57  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Hur löser man det då tro? Raven kilar väl ända upp till 35Khz,
och det är mkt högt, medans BG går till ca 17Khz och Newform
finns det ingen uppgift på..

Raven använder finaste alu kankse.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/10/28 :  11:33:13  Show Profile Send n/a a Private Message
I princip så kan du se en Raven i den andra tråden om banddiskanter. Alla banddiskanter som enbart använder en aluminiumfolie måste transformatorkopplas eller kopplas i serie med ett motstånd. Om den inte är väldigt lång och smal. En sådan konstruktion blir en utpråglad toppdiskant. Om en lösning utan transformator sökes bestäms effektiviteten av resistiviteten hos materialet,antalet meter i magnetgapet, resistansen i talspolen, magnetsystemets utformning osv, osv.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/10/28 :  11:40:25  Show Profile Send n/a a Private Message
Frekvensgången bestämms av vikten hos membranet och det utmärkande draget är att det bildas två platåer, den ena sträcker sig ganska långt ned och den övre ganska långt upp. Det går att få dom här i samma nivå men det blir i så fall på bekostnad av verkningsgrad och utsträckning uppåt i frekvens hos den övre platån.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/28 :  11:42:59  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Dahlberg

Frekvensgången bestämms av vikten hos membranet och det utmärkande draget är att det bildas två platåer, den ena sträcker sig ganska långt ned och den övre ganska långt upp. Det går att få dom här i samma nivå men det blir i så fall på bekostnad av verkningsgrad och utsträckning uppåt i frekvens hos den övre platån.



hmm fattar inte riktigt... förklara gärna mer!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/10/28 :  12:04:19  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by norman

quote:
Originally posted by Dahlberg

Frekvensgången bestämms av vikten hos membranet och det utmärkande draget är att det bildas två platåer, den ena sträcker sig ganska långt ned och den övre ganska långt upp. Det går att få dom här i samma nivå men det blir i så fall på bekostnad av verkningsgrad och utsträckning uppåt i frekvens hos den övre platån.



hmm fattar inte riktigt... förklara gärna mer!



Om vi förutsätter att målsättningen är att få nivåerna i våg så kan man antingen använda en tjockare folie eller göra ett bredare band. Jag har en skärmdump av en mätning på ettt 0,006x4mm band som jag kan skicka om du är intresserad. Hur hittar jag ett ställe där jag kan lägga upp bilder?
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/28 :  12:15:08  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Dahlberg



Om vi förutsätter att målsättningen är att få nivåerna i våg så kan man antingen använda en tjockare folie eller göra ett bredare band. Jag har en skärmdump av en mätning på ettt 0,006x4mm band som jag kan skicka om du är intresserad. Hur hittar jag ett ställe där jag kan lägga upp bilder?



Hmm fattar ännu inte riktigt det där med två platåer.. förstår att bredare band borde gå lägre ner och lättare band högre upp.. men jag kanske förstår bättre om jag får se din bild! Du kan skicka den till stefan@bildbolaget.com om du vill.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/10/28 :  12:31:09  Show Profile Send n/a a Private Message
Du har mail.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/28 :  12:41:24  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Dahlberg

Du har mail.



Tack! jag kan kanske lägga upp bilden om du vill, mailar dig!
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/28 :  13:16:17  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Hur räknar man ut måttet på bandets förhållande till frekvensgång?
Jag skulle behöva en mycket liten super diskant som var användbar från 12kHz-40khz (gärna högre)
Känsligheten måste vara minst 96dB/2,83V.
Hela ellementet får MAX ha en höjd på 2".
Det ska sitta i mitten i ett BesselArray.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/10/28 :  13:50:21  Show Profile Send n/a a Private Message
Så här ser det alltså ut. Tack norman. Ett bredare band kommer alltså att få ett liknande utseende men den övre platån kommer att tappa i nivå. Jag har ingen möjlighet att mäta ljudtryck men mina egna band fungerar väldigt bra tillsammans med en Kef B139b (brorsans högtalare)utan justering av nivåer och det här bandet spelar ca:5db högre vid den övre platån. Märk väl att jag inte har använt någon transformator. Resistivitet x längd /arean=2,5ohm

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/28 :  16:17:30  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Dahlberg

Så här ser det alltså ut. Tack norman. Ett bredare band kommer alltså att få ett liknande utseende men den övre platån kommer att tappa i nivå. Jag har ingen möjlighet att mäta ljudtryck men mina egna band fungerar väldigt bra tillsammans med en Kef B139b (brorsans högtalare)utan justering av nivåer och det här bandet spelar ca:5db högre vid den övre platån. Märk väl att jag inte har använt någon transformator. Resistivitet x längd /arean=2,5ohm




Ok, vet du varför det blir två platåer med så brant "delning" emellan? Tycker att det är konstigt att det blir just så brant och tydligt...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/10/28 :  16:44:40  Show Profile Send n/a a Private Message
Det finns en del literatur om det men jag har bara fått det förmedlat från John Whittaker. Han har också tittat på den här mätningen och han tyckte att det var roligt med en verifikation på det han bara hade läst om innan. Pioneers TAD pt-r7 beter sig på samma sätt men då ligger den nedre platån mellan 4 och 7khz.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/28 :  16:47:32  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Dahlberg

Det finns en del literatur om det men jag har bara fått det förmedlat från John Whittaker. Han har också tittat på den här mätningen och han tyckte att det var roligt med en verifikation på det han bara hade läst om innan. Pioneers TAD pt-r7 beter sig på samma sätt men då ligger den nedre platån mellan 4 och 7khz.



Ok, får se om jag kan mäta lite mer på min och försöka räkna nåt på det.. vore kul om man kan få nån matematisk modell som stämmer bra överens med mätdata.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000