HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dämpa väggar med täcke
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2005/11/18 :  11:52:19  Show Profile Send Joav a Private Message
Jag lider av en betong vägg bakom högtalarna och en betong vägg bakom mig när jag lyssnar. Dessutom lider jag av en sambo som absolut inte vill SE någon dämpning på väggarna
Nu har jag lyckats tjatat till mig att få sätta upp krokar där jag kan hänga täcken. jag tänkte använda "MYSA SNÖ" från ikea. Jag förstår att tjockare täcke är bättre men ekonomin håller inte med...
Kostnaden är inte så stor så jag kommer prova OM ingen här starkt avråder!
Vad tror ni, kommer det göra skillnad

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/11/18 :  14:45:43  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Lite nyfiken på samma sak.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/18 :  15:22:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jo det kommer att göra skillnad. Men du kommer att dämpa vid samma frekvenser. Om hon tillåter täcke så borde hon tillåta nått som har tyg på sig eller hur ? Då kan du prova med olika tjocklekar av gullfiber , skumgummi etc etc

Glöm inte att taket spelar stor roll det med , samma med golvet.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2005/11/18 :  16:49:58  Show Profile Send Joav a Private Message
hmm...
Kravet var att hon aldrig skulle behövar se täckerna uppe eller ens framme...
Tyg och tunt skumgummi går, gullfiber vill inte jag ha i vardagsrummet.
Ditt tips är att ska lite olika saker hängande på olika platser, har jag uppfattat det rätt??

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2005/11/18 :  17:33:16  Show Profile Send Morgan a Private Message
Under omständigheter som dessa finns inte mycket att göra, egentligen - men jag vill komma med ett tips ifall du tänker köra på täcke-idén:

Se till att de inte hänger dikt an mot väggen, utan lämna gärna 10-15cm mellan täcke och vägg. På det viset dämpar du väsentligt lägre ned i frekvens, vilket gör att du inte påverkar efterklangens tonkurva på ett fullt lika destruktivt sätt som med täcket helt mot väggen.

Går det inte att kompromissa med sambon? Något hon kan få av dig i utbyte mot att du får akustikreglera?

MVH
/Morgan

*Men kanske är det inte sällan snarare precis tvärtom!
Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2005/11/18 :  18:06:52  Show Profile Send Joav a Private Message
Jag ska börja med detta, det jag hoppas på är att hon upptäcker hur skönt det är med ett dämpat rum när man är där...
Det är inga problem att få in dämpning om jag hade bilder tryckta på tyg men det kostar lite för mycket för 2 studenter.
Men att lyfta ut täckerna var en bra idé tackar

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/18 :  19:13:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Ditt tips är att ska lite olika saker hängande på olika platser, har jag uppfattat det rätt??


Yep , som redan har nämts ska man helst ha ut det en bit.

När Knaak kommer igång så kolla här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44183

Det är hemma hos U1 , han lät frugan välja tyg

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/11/18 :  20:13:16  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag har ett dubbelvikt Åhlens lätt sovtäcke bakom en sarong ovanför sängen. Det minskar efterklangen några millisekunder, men inte mer. Just det täcket kostade en hundring.

En bättre idé är nog profilerat skumgummi med öppna celler. Följande alternativ finns i Stockholm:

Hifikit: 1*1 m 3-6 cm (dal-topp) 395 kr
Jam: 2 st 2*1 m ~4 cm 595 kr
Specialplast (Odengatan): typ 2*1 m 3 cm 400 kr, 4 cm 500 kr, 5 cm 600 kr, 8 cm 900 kr

Tillägg: Jag är ganska osäker på storlekarna. Det kan vara så att Specialplast också är 2 st 2*1 m.

Har då provat att mäta upp efterklangen? Se min signatur.

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2005/11/18 20:15:46
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000