HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Nya datorhögtalare - korta erfarenheter en bit ned
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/11/17 :  17:02:21  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
En bit ned bland inläggen finns lite lyssnarerfarenheter

******
Det känns som denna fråga varit uppe tidigare, men jag har inte lyckats hitta något matnyttigt med search-funktionen. Jag börjar därför en ny tråd.

Sonen (17) är trött på de plastiga datorhögtralarna han har till datorn. (Och jag förstår honom - verkligen...). Högtalarna används inte till nåt finlir utan enbart till allmänt ljud vid datorn. Lite musik, lite film och internet. Finlyssnandet har han bättre grejor för.

Nyinvestering planeras av antingen 2.0- eller 2.1-system. Prisläge upp till 1000 kronor. Inga höga krav alltså - men det får inte låta direkt illa.

Har snurrat runt på både dator- och musikhandlarnas webbplatser men blir bara förvirrad. Vänder oss därför till skribenterna i härvarande Forum för att få förslag.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/12/07 14:29:04

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2005/11/17 :  23:36:26  Show Profile Send n0p a Private Message
Ptja, aktiva högtalare borde väl låta bättre än de flesta "datahögtalare" så därför tar jag mig friheten och spräcker budgeten och tipsar om dessa. Dock har ej sett eller hört dem...

http://ihifi.jetshop.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&ProdID=73

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/11/21 :  10:03:59  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Tack för tipset n0p!

Lite för stora emellertid. Vi spräckte budgeten med dessa istället:


bild från www.klipsch.com

Klipsch ProMedia Ultra 2.0

Hoppas bara nu att de är bra. De är beställningsvara på webhallen så de är enbart beställda ännu. 1195 riksdaler.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/11/21 10:07:17
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/11/21 :  10:48:14  Show Profile
Ahhh klipsch, då blir man inte besviken

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/11/21 :  11:29:46  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Martin.M - det är vår förhoppning också.

Det var de enda datorhögtalare med 2.0-system med rimlig storlek, som var konstruerade av en seriös högtalarkonstruktör, som vi hittade.

Lyssningsrapport kommer så småningom.

mvh/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/11/21 12:50:52
Go to Top of Page

Fredrik
Member

241 Posts

Posted - 2005/11/21 :  19:03:11  Show Profile Send Fredrik a Private Message
Du får gärna återkomma med recension.

Jag är nämligen på jakt jag med.

!JBL
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/21 :  19:17:13  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag med!! De där Klipsch var snygga! Sen ska väl JBL också ha en konkurrent i ungefär samma prisklass har jag för mig..

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/12/07 :  14:13:34  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message

*** Här börjar lyssnarerfarenheter ***

Nu har vi haft de nya högtalarna ett par veckor. Jag har inte själv lyssnat på dem i någon större utsträckning eftersom de är kopplade till den dator sonen använder mest.

Sonen är i alla fall nöjd så här långt. Utan att formulera något mer ingående omdöme konstaterar han kort och gott
"De är mycket bättre."
"Hur då", frågar jag?
"Högre, klarare, och bättre ljud helt enkelt." blir svaret.

Återkommer om jag själv får så pass mycket lyssningserfarenheter att jag kan ge ett eget omdöme.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/12/07 20:45:35
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/07 :  21:18:00  Show Profile
Trevligt, jag måste skaffa något själv till min burk, och klipsch ligger mig ju varmt om hjärtat

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/12/08 :  20:33:49  Show Profile Send JonasY a Private Message
Hörlurar? Billigt välljud.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/12/08 :  23:31:38  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
JonasY - Hörlurar kan vara bra i vissa sammanhang - när man inte vill störa eller bli störd av omgivningen till exempel. I vår familj är vi alla överans om att hörlurarna genererar en massa sladd som antingen är i vägen eller är för kort. Dessutom stänger hörlurarna ute alla ljud utom musiken vare sig man vill eller inte. Tillräckligt bra hörlurar för datorlyssning finns för övrigt redan.

Personligen gillar jag inte hrlurar alls och försöker undvika dem. Man blir så varm om öronen

Så i detta läge var det nya högtalare som gällde.

Rapport om mina egna lyssningserfarenheter kommer i helgen.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/12/08 23:36:25
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/12/11 :  15:26:20  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Lite mer lyssningsarfarenheter

Nu har jag lyssnat så pass mycket på högtalarana at jag vågar ge ett eget omdäme. Nedstående lyssningsintryck grundar sig på avlyssnade fabrikstillverkade musik-CD. Mest klassiskt.

Sammanfattningsvis låter ögtalarna bra. Betydligt bättre än jag vågade hoppas med tanke på att de är så pass små har så små element.

I rimliga ljudvolymer låter det mesta väldigt bra. Vid högra volym infinner sig distorsion ganska snabbt när det blir mer "invecklad" musik.

De oika registren är var för sig klart godkända. Litete spetsig i diskanten kanske, men det kan bero på att de ännu inte hunnit spelas in ordentligt. Mellan registret är OK utan att göra något direkt djupt intryck. Bäst är basen! Den hänger med bra långt ned utan att tappa koncepterna innan den lägger av. Hur djupt den går har jag ingen koll på.

Sammantaget ger högtalarna ett slankare ljudmässigt intryck än "riktiga" hifi-högtalare. Mindre kropp skulle jag vilja uttrycka det. ÅP andra sidan kan detta beror på andra saker i ljudkedjan än högtalarna.

mvh/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/12/12 00:18:55
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000