Author |
Topic |
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2005/11/16 : 20:08:00
|
Finns det nånstans på nätet man kan tanka hem test-toner och svep mm som man kan bränna en testskiva av? Då menar jag en som är avsedd för lyssning, inte mätning(förstått att det inte är samma sak). |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
dahlfalk
Member
500 Posts |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/11/16 : 21:35:31
|
Sök så hittar du att det finns ett antal trådar just om detta
Binkster har en testskiva som man kan ladda ner, |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
ud
Member
894 Posts |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2005/11/16 : 22:02:41
|
Zalve: Tackar för tipset, ska tanka ned den! =)
Ska även tanka sinussvepet från LTS
|
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/11/16 : 23:56:03
|
Tror det finns med nåt liknande svep på binkster. KOmmer ihåg att jag plockade bort några spår från Blinkster skiva, 50-55 eller nåt sånt.
http://binkster.net/BinkAudioTestCD.txt |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/11/17 : 10:04:50
|
Jag tycker för min del att en testskiva ska innehålla en massa bra ljud typ rosabrus i flera minuter, testfrekvenser 10-20KHz -18dBf, lite pulser, kantvåg - 400Hz och gärna testfrekvenser 10-20KHz - 18dBf utan preemphases. Dessutom vill man ju ha woblande frekvenser för högtalar test. Musik brukar man ju också ha på testskivor. Det tycker jag är onödigt för bra musik har man ju ändå. Problemet är att alla s.k. testskivor innehåller ungefär samma sak. Det här vet jag eftersom jag i åratal försökt att hitta skivor. Jag har ett antal skivor varifrån jag plockat ut det som är intressant för en testskiva men en sådan får ju inte säljas. När det gäller vinyl så är det samma, den bästa skivan som jag stött på finns faktiskt att köpa och den heter HiFi news. En bra sak som man kan hitta på vinylen är spåret med rosabrus där man direkt i sin dator med ett FFT-program kan se frekvenskurvan på sin pickup. Man kan också se pickupen´s kanalseparation vid alla frekvenserna. |
|
|
Michael
Member
110 Posts |
Posted - 2005/11/19 : 12:02:49
|
En liten varning för test-CD: Dessa skivor kan också gå igenom mastering och andra otyg, vilket inte alls är bra Det är högst önskvärt att test signalerna ser ut så som det är tänkt. Dom flesta test skivor brukar innehålla ett tyst spår. Kolla att det verkligen är tyst (nollor).
Exempel på en skiva som inte är rätt: The Calibrator, BTS (Bilstereo), CAD Music Europe AB
Exempel på en skiva som verkar vara OK: Denon Audio Technical CD, 1984.5 Nippon Columbia CO LTD Med viss tveksamhet om emphasis indikeringen är rätt på alla låtar
//Michael |
|
|
MrVan
Member
66 Posts |
Posted - 2005/11/19 : 12:17:04
|
Jag kan göra en skiva med vilka testtoner ni vill ha, 100% DDD. Även svep mm går att ordna. Skicka ett PM om det är intressant.
|
Mvh: MrVan
Finns bara en sak som är omöjlig. Välta en boll.... |
|
|
|
Topic |
|