HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vad letar jag efter för musikprogram
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SoulManager
Member

91 Posts

Posted - 2005/11/15 :  23:34:49  Show Profile Send SoulManager a Private Message
Hej forumister!


Jag letar efter något eller några olika program som skall kunna hjälpa mig med att göra framförallt elektronisk bakgrundsmusik till t ex animerade bildspel och liknande.

I min ungdom fanns det på C64 och framförallt på Amigan olika program som arbetade med mera eller mindre färdiga ljud. På Amigan rörde det sig oftast om samplingar vad jag minns medans det på 64:an handlade om att förändra våglängd, tonart och andra variabler.

Jag skulle vilja testa att skapa ett par ljudsatta bildspel med enklare dov (EBM-inspirerad för er som är insatta) elektronisk bakgrundsmusik - eller ljudmatta kanske det är?

Så vad är det jag letar efter? Gärna ett program som hantera samplingar men också något där jag kan arbeta med våglängd (om det nu är rätt term) för att så att säga kunna ställa in olika passande synthljud och kanske vad vet jag spara dem som "samplingar" eller "instrument" eller vad det nu kan tänkas heta.

Detta skall ju sedan kunna "spelas in" till en vanlig wav som skall både kunna bli CDDA såväl som komprimerade ljudformat.

Vilket eller vilka program letar jag efter?
Finns det "open source"-versioner som är gratis och går att köra på WinXP? Linux är gångbart men då måste jag sätta upp en dist som lirar mot mitt XP-nätverk.


Tack på förhand

Mvh

"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."

[Max Frisch]

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/11/15 :  23:44:26  Show Profile Send jerico a Private Message
http://www.linuxdevcenter.com/pub/a/linux/2001/10/05/snd_partone.html

Vad jag vet funkar alla linux distar med XP bara du drar igång samba.

Kör du med gentoo har man ju alltid emerge...

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2005/11/16 :  11:15:57  Show Profile Send n0p a Private Message
ptja, nu vet jag inte om de här är vad du letar efter, men goldwave är rätt smidigt när de gäller att hantera olika ljudformat.

www.goldwave.com

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/11/16 :  13:01:00  Show Profile Send ILLY a Private Message
Om du verkligen vill att ska lukta amiga, så ska du söka efter s k tracker-program. Jag använde fast tracker på pc ibland, när jag fortfarande körde win 95. Tror bara det funkar under dos. Har dock ingen koll på den scenen längre, sedan jag upptäckte Buzz.

Buzz är freeware, lättanvänt och instabilt som få. Du kan nog hitta det mesta du vill veta på http://www.buzzmachines.com/ . Det är egentligen en plattform för olika pluggar, så vem som helst kan skapa en ny maskin. Maskinerna delas in i kategorierna "generators" och "effects". I kategorin generators finns såväl synthar som trummaskiner och samplers. Melodier skrivs på klassiskt amiga-manér i patterns och använder tangentbordet som piano på samma sätt. Dock så är sequensern lite mer överskådlig.

Otroligt intuitivt och roligt program, men akta dig för att installera alla maskiner du hittar, på en gång. Vissa av dem innehåller buggar och får programmet att krascha så fort du trycker på knapparna i fel ordning.

Betydligt snyggare, tråkigare, krångligare (delvis iaf), dyrare och stabilare är annars Fruityloops. Finns gratis demo på www.flstudio.com . Tror dock inte att demoversionen tillåter att man sparar eller exporterar till wave. Fruityloops har för övrigt något bättre tryck och upplösning i ljudet, inbillar jag mig.

Slutligen finns (har funnits?) Rebirth av svenska Propellerheads.
Snyggast, krångligast och klart bäst ljud. Säkert dyrast också. Det är en mjukvaruvariant av en panel med följande trevliga klassiska technoburkar:
2 x TB-303
1 x TR-808
1 x TR-909
Utöver detta finns en krånglig sequencer samt några effekter typ dist, delay och 2-pols filter. Vill man göra renodlad enkel techno med bra tryck kommer man aldrig behöva något annat program. Externt midi-keyboard rekommenderas.

Lycka till med jakten!

Militant cyklist.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000