HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Går i sub-tankar...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/11/15 :  19:12:01  Show Profile Send OcA a Private Message
Som den basnarkoman man faktiskt är så funderar jag lite löst på att införskaffa en sub för att få lite mer fläsk i botten. Vill dock inte ha en slapp och lealös bas, utan det ska vara en snabb och kvalitativ variant med bra spänst och kontur.

Kör med PMC GB1 som är duktigt snabba i basen, så suben bör ju kunna hänga med dom. Det jag saknar i systemet är lite mer knuff i de allra lägsta oktaverna. De skrikiga hårdrocksplattorna med triggade trummor låter väl andefattiga i botten och skulle må gott av lite hjälp från 40 hz och neråt.

Vad kan man kika närmare på? REL vet jag gör bra subar och Quake II ligger helt rätt i pris. Vill ju dock helst prova innan jag köper och vet ej om någon handlare i Malmö tar hem dem?

VIlka andra bra musiksubbar finns det att inspektera? Prisklass runt 7k nytt som begat.

Måste ha lågnivå ingång, men det är väl mer eller mindre standard nu antar jag...

Övrig utrustning är en NAD S300 och en Denon DCD1550R. Vet att CD'n inte är den bästa, men jag gillar den och den är väldigt duktig på att plocka fram detaljer och har ett alert ljud mer bra sprutt. Däremot inte det sista i värme tyvärr...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/11/15 :  20:24:57  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Tänkte rekommendera Velodyne, men de ligger kanske lite för högt i prisklass, även begagnat. Tänkte närmast på DD-serien då.
B&W kanske?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/11/15 :  20:36:56  Show Profile Send OcA a Private Message
Enda B&W subben jag har fastnat för är den nya "åskbollen" i aluminium, men den ligger rätt högt i pris och det gör tyvärr Velodyne också. Hittar man någon begad så borde det funka. Suben får inte vara för stor heller. Quaken är rätt lagom i storlek både till rummet och för frugan...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/11/15 :  20:38:19  Show Profile Send StefanL a Private Message
Jag har en Infinity Kappa sub, löjligt prisvärd nu (cirka 5000 beggad), rapp i basen och ruskigt kontrollerad.

Rekommenderas starkt! Har haft en Velodyne HGS 10 innan, men jag gillar Infinityn mer.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

donald
Member

147 Posts

Posted - 2005/11/15 :  21:06:24  Show Profile Send donald a Private Message
Jag har haft Velodyne,Dynaudio subbar i mitt system,men har inte fått till det till full belåtenhet.Köpte en Sonus Faber Gravis Sub för 2 veckor sen,det visade sig vara ett riktigt lyckokast.Nu spelar mina högtalare ihop med subben på ett sätt som gör att det låter fantastiskt naturligt.Nu är ju mina högtalare av samma märke och det är kanske en del av förklaringen.

donald
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/11/15 :  21:42:36  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Quad L-sub! Solklart... Skulle stå en i mitt hem om jag hade pengarna!

Något över budget kanske, men den är fruktansvärt bra och snygg imoh, dessutom medföljer en trevlig fjärr som styr volym och filter.

Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/11/15 :  22:37:59  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Jag är väldigt nöjd med min Infinity Kappa sub också, har bra punch och relativt detaljerad jämfört med min DIY Peerless XLS 12 + slav och bättre än mitt hembygge med en 18" PA, som ändå låg i prisklass 4k exkl. förstärkare mm. Är kanske inte hetast på att bygga heller, men för att ge min åsikt så tycker jag definivt du bör kolla upp Infinitys iaf, den är som StefanL säger väldigt prisvärd, finns ju ny för 6000 kr. Ja, lycka till i sökandet!

Stereo Audio
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/11/15 :  22:45:31  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Först lite "ot" angående cd spelaren. Byt op amparna till BB OPA2604 så får du mer värme och kropp i ljudet. Kostar inte mycket.

REL är ju både snabba och musikaliska men kanske inte "jordbävningssubar". Det verkar dock vara musik du prioriterar. Sedan kanske Audio Pro kan ha prisvärda och spännande alternativ. De vinner ju alltid sina tester i Sverige så de kan ju vara värda att kolla upp.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/11/15 :  22:53:48  Show Profile Send OcA a Private Message
Det med att byta OP-ampar har jag varit inne på, men jag är för kass med lödtennet för att klara ut det... Blir väldigt kostsamt att få det gjort hos någon mek också. Alternativet är att skicka upp den till Harmony Design för mod, men det går på 4k för det kalaset.

Tar mig an baslåda först tror jag!

Infinity ska jag absolut kolla upp! Verkar mkt bra att kuna finkalibrera basen. Audio Pro verkar vara mer hemma bio än hi-fi vad jag läst? Som sagt, tight, snabb och djup bas är prio ett. Muller och bröl klarar jag mig utan.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/11/16 :  00:47:58  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Det med att byta OP-ampar har jag varit inne på, men jag är för kass med lödtennet för att klara ut det... Blir väldigt kostsamt att få det gjort hos någon mek också. Alternativet är att skicka upp den till Harmony Design för mod, men det går på 4k för det kalaset.

Kolla om det finns någon HiFi-forums-medlem i närheten (var bor du?). Fråga på Teknik/DIY-avdelningen... Om du mutar med en platta bärs är det säkert någon som ställer upp.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2005/11/16 00:49:18
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/11/16 :  09:03:30  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Om du bor i Gbg området ställer jag upp för en halv platta

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2005/11/16 :  09:07:45  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Kolla om någon säljer en REL stampede/strata 5 beggat det borde rymmas i din budget och de är fjärrstyrda vilket underlättar inställningen.

Handla nu! svepningen har inga fickor.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/11/16 :  19:10:40  Show Profile Send OcA a Private Message
Ska kolla lite på begat också. Tyvärr brukar REL-subbarna gå fort! Infinity kan man ju få ny för 6k som sagt, inte dumt alls med tanke på att Ref. Audio vill ha 6995:- för en Quake II i lönn...

En fundering angående placering har dykt upp. Har egentligen ingen plats mellan högtalarna för suben, utan i så fall snett framför vänster högtalare. Är det en ok placering? Enda alternativet är att ställa den precis bredvid soffan, alltså i bakkant på lyssningsrummet där jag avnjuter musiken. Antar att sådant kan ställas med fasen osv, men kommer det att lira snyggt, eller måste jag dumpa bokhyllorna för att göra rum för suben mellan frontarna?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/11/16 :  19:22:16  Show Profile Send StefanL a Private Message
Det fina med Infinityn är R.A.B.O.S, ställ subben var du vill och rensa bort oönskade resonanser. Rumskorrigeringen är kanon på Kappan, lite pill innan man får den rätt, men sen spelar den precis som du vill.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/11/16 :  19:45:49  Show Profile Send OcA a Private Message
Det blir Kappa helt enkelt. Inte så förtjust i deras "fullregisterburkar", men subbarna kanske är mer min likör?

Rumskorr är nästan ett måste iom betongväggar, svajigt parkettgolv och allmänt taskiga förhållanden. Frugan gillar inte stora diffusorer osv så man får hålla till godo med tjocka mattor, gardiner och tavlor!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/11/16 :  19:53:20  Show Profile Send StefanL a Private Message
Jag tror inte du blir besviken, designen var till min frus belåtenhet.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2005/11/16 :  23:57:11  Show Profile Send Merry a Private Message
www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=23491
Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2005/11/17 :  13:40:24  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Nedre delningsfrekvens på subben kan vara av intresse om den ex är 50Hz så innebär väl det att den återger allt under 50Hz samtidigt som dina fronthögtalare också gör det !.
REL,s subbar är nedre gräns 26 HZ vilket gör det lättare att i viss mån integrera i systemet.

Handla nu! svepningen har inga fickor.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/11/17 :  15:36:27  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej!

Du behöver ingen sub till dessa högtalare. Stoppa inågon skiva du vet är bra inspelad som innehåller bas så får du höra.

Att ha en sub till en högtalare som går under 30 Hz som dina BG1 gör är galet. Vilken sub går endast UNDER 29 Hz? Går den över så har du två olika baselement och karaktärisktik på ljudet så att det blir en gröt som summaresultat.

Lägg pengarna på en bättre högtalare för dina behov i stället eller köp bättre elektronik, vi har kört GB1 på elektronik för både 50 och 100 lapp och man hör helt tydligt hur de reser på sig varje gång.

Kablar är ett annat kapitel. Kör du på billigaste varianten finns en del bas att hämta om du provar den avdelningen utan att det behöver kosta skjortan.

men framförallt så kollar du inspelningarna, moderna inspelningar är ofta stanniolskrik och gamla hårdrocksplattor från 80-talet är ibland helt fruktansvärda.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/17 :  16:02:37  Show Profile Send matte76 a Private Message
REL:s subbar kan vad jag vet ställas in till att endast spela under 29 Hz så då får man ju ingen "krock" mellan subben och golvhögtalarna.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/11/17 :  16:20:17  Show Profile Send David A a Private Message
Att dela vid 29hz medför fler problem än vad du vinner.

Satsa hellre på fler subbar och dela vid 80hz. Och filtrera golvarna. Men då är ju också budgeten spräckt tyvärr
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/11/17 :  16:51:48  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Håller med David A.

Blir lätt lite meningslöst med bara en sub och att inte dela frontarna.


Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/17 :  18:10:03  Show Profile Send matte76 a Private Message
Vilka blir problemen om man låter subben spela <29 Hz och låter golvarna ta resten? Då får man ju 20z och däröver, ljudet från subben blandas ju inte med ljudet från golvarna?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/11/17 :  18:44:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Dom stora högtalarna lastas fortfarande med signaler (/frekvenser) under 29Hz.
Till detta skall man också komma ihåg att högtalarelement 'alltid' har mer och mer distortion ju längre ner i frekvens man mäter. Att få ett baselement i (extremfallet) en tvåvägare att nå ner djupt i basen innebär nästan alltid stora problem med dålig bas (eller extremt dåligt mellanregister). Därför anser jag att det är bättre att skära av topphögtalarna högre upp och att möte upp med äkta dedicerade baselement.

Jämför med diskanten: endast fåååå högtalare låter diskanten gå ofiltrerat mot mellanregistret. 99% av alla högtalare har filter till diskanten som skär bort lågfrekvenser för att:
* öka effekttåligheten
* minska distortionen
(* öka välljudet)

Samma förhållande gäller för baselement, fast då vid ännu lägre frekvenser.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2005/11/17 18:46:33
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000