HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Denon 3910 och DVD Audio stereo
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2005/11/15 :  13:44:55  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Hej,

Är det någon som vet hur man väljer DVD-audio stereo på en Denon 3910. Jag har läst allt, mejlat Hifi-klubben, och slitit mitt hår utan att lyckas.

Japp, har också verifierat att DVD-audio skivan verkligen har ett stereo-spår

Mvh.
Patrik

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/11/15 :  13:54:09  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag har LITET erfarenhet av DVD-A och
på en skiva väljer man stereospåret i
skivans meny, alltså i menyn som visas
på videoutgången när skivan laddas.
En annan DVD-A är dubbelsidig och på
den lägger man skivan med en sida
neråt för flerkanal och den andra
sidan neråt för stereo (i skivsläden).

Martin
Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2005/11/15 :  16:40:01  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Om jag ska kunna se menyn på skärmen då måste jag ställa "PLAYER MODE" optionen till Video. Då kan jag endast välja mellan DD eller DTS (om det finns tillgängligt). När "PLAYER MODE" optionen är satt till Audio spelar den DVD-audio spåret men endast i multikanal och i detta läget går det inte att se någon meny på skärmen.

Jag skrev följande till HiFi-Klubben:

"Det är en sak som jag inte har lyckats lista ut. Jag har ett antal DVD-Audio skivor och alla dom jag har låter mig välja antingen DVD-audio stereo eller DVD-audio multikanal. Jag har dock inte kunna lista ut hur jag gör detta val. Om jag har spelaren inställt med "PLAYER MODE" optionen Video så får jag upp menyn på min TV och kan välja antingen DTS eller DD detta är inga problem. Om jag väljer optionen Audio (som jag måste välja för att kunna spela DVD-audio) så får jag alltid DVD-audio multikanal. Hade de första DVD-3910 problem med DVD-audio och löser uppgraderingen mitt problem eller kan du berätta för mig hur man ska göra för att välja mellan DVD-audio stereo och multikanal?"

Skulle därför vilja höra från någon annan Denon 3910 ägare och höra om det är handhavandefel från min sida eller ett firmware problem.

/Patrik

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/11/15 :  17:26:08  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
DVD-A Stereo eller 5.1/DD/DTS är mjukvarustyrt från skivans meny
inte från apparatinställningen + stereo RCA på utgången, inte 5.1 utgångarna .... prova det iställer ....

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/11/15 :  21:24:33  Show Profile Send Piggen a Private Message
Vad är det för skivor du har problem med?

Jag har en 3910 och kan spela dvd-audio i stereo utan några som helst problem. Fast som föregående talare redan nämnt så måste man välja det aktivt i skivans meny-system! På precis samma sätt som man väljer multikanalsditon.

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2005/11/15 :  22:52:35  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Vad har ni ställt "PLAYER MODE" till?

För att jag ska få upp någon meny i huvudtaget på skärmen måste jag ställa "PLAYER MODE" till Video och då kan jag inte välja något DVD-audio spår utan endast 5.1DD/DTS dvs. som om det vore en vanlig DVD-spelare.

Hur gamla är era maskiner? Jag köpte min Denon i november 2004.

/Patrik

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/11/16 :  10:26:02  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Det är väl inte händelsevis så att du har dvd-spelaren kopplad digitalt till receivern? Jag har läst att DVD-A bara kan tas ut analogt från spelaren pga kopieringsskydd. Digitalt får man bara DD/DTS. Ett exempel:

http://forum.ecoustics.com/bbs/messages/1/136775.html

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/11/16 :  11:25:31  Show Profile Send matså a Private Message
Vad jag har läst så kan man ha en kabel. Pioneer har sin och denon har sin Denonlink. I stunden så går det bara att överföra dvd audio (av dvd audio och sacd de andra går naturligtvis också), men det var dvdaudio vi pratar om men visst går det att skicka signalen digitalt.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/11/16 :  11:46:57  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
OK, Denonlink bortsåg jag från, det vanligaste är ju att folk kopplar med koax eller optiskt.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/11/16 :  12:12:04  Show Profile Send Piggen a Private Message
drpatrik:
quote:
Vad har ni ställt "PLAYER MODE" till?


Det är ställt till Audio (eller DVD-audio, kommer inte ihåg vad det finns för alternativ...).

Du trycker inte på "play" knappen när du matar in skivan va? För då börjar den nog spela multikanalsspåret direkt på en del skivor.
Tryck bara in släden så skall huvudmenyn visas.

Jag har haft den ursprungliga mjukvaran till min. Nu har jag en nyare. Båda fungerar likadant.

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2005/11/16 :  13:47:12  Show Profile Send benekm a Private Message
Jag har också en 3910 och har inte heller några som helst problem med att spela stereo på DVD-Audio.
Min spelare är inställd för audio inte video.

mvh
//benekm

-En gång är en gång, två gånger är en gonggong
Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2005/11/16 :  19:49:26  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Piggen: Tack för din hjälp. Om jag stänger luckan utan att trycka på play så kan jag välja stereo-spåret från den osynliga menyn. Jag ser alltså inte menyn men den finns där undrar om detta beror på att jag använder HDMI?

Tack,
Patrik

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/11/16 :  22:04:11  Show Profile Send Piggen a Private Message
Ingen orsak! Bra att det löste sig

Kan du inte visa låttexter och sånt heller då?
Kanske bilddelen är deaktiverad när du har dvd-audio ut på Hdmi? Finns ju rätt mycket olika konfigar i den där spelare så, vem vet
Jag kör iaf bild ut på scarten och ljud ut på 5.1 RCA'erna.

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2005/11/16 :  22:28:48  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Piggen: Jag kör bild ut på HDMI och ljud via 5.1 RCA. Nej jag ser inga bildtexter heller

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv

Edited by - drpatrik on 2005/11/16 22:29:25
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/11/17 :  12:29:33  Show Profile Send Piggen a Private Message
Prova och se om du har någon bild ut på scarten.
Alternativt, kan det vara så att HDMI-ut är avstängd....

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2005/11/17 :  13:38:56  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Jag ska prova via SCART. HDMI-ut är inte avstängt eftersom jag ser meddelanden så som "Reading disc", etc.

/Patrik

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000