Author |
Topic |
Stefaeri2001
Member
563 Posts |
Posted - 2005/11/16 : 14:00:48
|
Köp XTZ A-100 för 5 000:- som kör i Class A, och kombinera med Dalis nya Ikon 6 för 10 000. Snacka om att musiken släpper från högtalarna! Och det för futtiga 15 000...
Där tror jag ni har budgetsystemet par excellance just nu - ett system som slår mångdubbelt dyra system.
Tar man sedan en kina-cd med rör så blir nog synergin total.
IMHO
Stefan |
|
|
tompa
Member
328 Posts |
Posted - 2005/11/17 : 12:36:45
|
Sebastian, Leben verkar göra mycket trevliga produkter, men är Leben 300 CS verklingen en single end?
tompa
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/11/17 : 12:57:05
|
Tompa: Vad sägs om ett besök av undertecknad i nästa vecka? Jag kan ta med ARC VT100 mk III och Krell KAV-2250 (samt försteg och kablar)! Då får du höra på två trevliga exempel från den högre förstärkar-skolan. Det är enligt mig två goda exempel på hur rör kontra transistor låter, om man inte flippar ut fullständigt och använder rören som distortionsgenratorer utan istället använder dom vettigt.
Kanske kan det även komma med en ny högtalarmodell...men vi skall självklart akta oss för att ändra på för många parametrar samtidigt!
Hifi skall upplevas hemma. Punkt.
Hummmm... och så var det det där med försäljning i trådar...
En liten påminnelse till "Engeholmaudio", vi har två paragrafer som begränsar/stoppar reklam och marknadsföring på HiFiForum.nu.
Den första gäller alla:
quote: §.5 Försäljning, reklam och systematisk marknadsföring.Enträget propagerande för en viss produkt oavsett om man är knuten till ett företag eller inte blir i längden väldigt tråkigt och tjatigt. På HiFiForum.nu sker reklam enbart via banners. Vihar det på det viset för att forumet skall vara lättläst och inte bli översållat med reklam. Det är ju trots allt diskussionerna som skall stå i fokus.
och den andra gäller specifikt för branchanknutna användare:
quote: §.4.2 Sälja Användare med anknytning till HiFi-branschen skall inte "till varje pris sälja i varje tråd". Det blir väldigt tjatigt och skapar en tråkig stämning.
Dessa kompletterar varandra och bägge gäller självklart även för branchanknutna användare. /Pac
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
tompa
Member
328 Posts |
Posted - 2005/11/17 : 17:37:47
|
Pär, du är mycket välkommen hem till mig i nästa vecka! Grejorna du nämner gör spänningen olidlig...
tompa |
|
|
sumo
Member
215 Posts |
Posted - 2005/11/18 : 19:48:50
|
Kanske ett par högtalare med aktiv sub. Tex de jag har, snell xa75ps gör att det släpper.
//Kjell |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2005/11/18 : 20:45:03
|
Jag valde att gå på det senare alternativet, många watt, och sitter mkt nöjd med detta val.
Varför många watt före klass A? tja jag kunde ha gått ett par nivåer till i effekt i samma serie slutsteg, men jag tyckte (och tycker fortfarande) att det jag nu har räcker ett tag till, och klass A då, ja detta är ju i sig numera ett begrepp mer än en typ av förstärkarkretslösning (oj undrar om det ordet finns egentligen), skälet var rätt enkelt, jag ville ha lite effektivare slutsteg än klass A som alstrar en stor mängd värme och tenderar att väga en hel del, vilket i mina ögon är två klara nackdelar, ljudmässigt däremot, ja vem vet.
Detta var mina skäl att välja klass H framför klass A, vet ej om det hjälper, men men...
|
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
Edited by - martinsson on 2005/11/18 20:46:15 |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2005/11/18 : 22:00:28
|
Klass a om man eftersträvar ljudupplevelse som efterliknar verkligheten när det gäller rumsuppfattning, instrumentplacering, höjd, bredd, och djupledsinformation.
PA slutsteg om man om man vill kunna spela 120 dB med trögdrivna högtalare. Ett räkne exempel.. Du har ett par högtalare med 90dB verkningsgrad och för att spelaföljande volymer krävs: (eftersom du kör stereo (2 kanaler 2*1Watt) har du 3dB högre nivå, därför startar vi på 93 dB nivå )
93dB 1 Watt (stereo) 96dB 2 Watt 99dB 4 Watt 102dB 8 Watt 105dB 16 Watt 108dB 32 Watt 111dB 64 Watt 114dB 128 Watt 117dB 256 Watt
Klippt från socialstyrelsens hemsida http://www.sos.se/sosfs/2005_7/2005_7.htm
Tabell 1 – Riktvärden för lokaler och platser dit barn under 13 års ålder inte har tillträde
Maximalt ljud LAFmax1 115 dB Ekvivalent ljud LAeqT2 100 dB
1 Den högsta A-vägda ljudnivån. 2 Den A-vägda ekvivalenta ljudnivån under en viss tidsperiod (T).
Tabell 2 – Riktvärden för lokaler och platser dit både barn och vuxna har tillträde
Maximalt ljud LAFmax1 110 dB Ekvivalent ljud LAeqT2 97 dB3
1 Den högsta A-vägda ljudnivån. 2 Den A-vägda ekvivalenta ljudnivån under en viss tidsperiod (T). 3 Särskild hänsyn bör tas i verksamheter som är särskilt riktade till barn, s.k. knattediskotek eller liknande. Där bör ekvivalenta A-vägda ljudnivåer under 90 dB alltid eftersträvas.
Ajdå på knattediskot får vi bara spela med 0,5 Watt.. För er som aldrig tittat på en effektmätare (riktig alltså.. inget Technichs blinkeblink) Kan jag intyga att om man vill lyssna till realistiska ljudtryck så klarar man sig väldigt långt med 50 Watt.. Tillräckligt för att exponera ditt känsligaste organ för en miljö som faktiskt är direkt skadligt, och med skadad hörsel då är det inte längre lika kul att hålla på med HiFi eller??
/esl
|
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
olof
Harry-vinnare 2004
800 Posts |
Posted - 2005/11/19 : 00:13:02
|
Nu är iof troligt att han sitter ett par meter från sin högtalare, säg 3 meter då handlar det om 9,5db mindre i nivå. Om så är fallet så genereras "bara" 107,5db. Har du då en väl inspelad skiva så kanske nivån i spetsarna ligger 20db över medel således 87,5 i medelnivå. Detta är nog en helt normal och rimlig "spela högt" nivå. Alltså, jag tycker nog att 250W är ganska lagom dimensionerat om man vill lira lite utan att förstärkaren jobbar över sin förmåga.
|
|
|
Ranefjord
Member
422 Posts |
Posted - 2005/11/19 : 01:20:54
|
quote: För er som aldrig tittat på en effektmätare (riktig alltså.. inget Technichs blinkeblink) Kan jag intyga att om man vill lyssna till realistiska ljudtryck så klarar man sig väldigt långt med 50 Watt..
Jag var iväg och lyssnade på ett par Dynaudio Contour 3.4s idag. Dessa drevs med en McIntosh 6500 på 150(?) watt. Enligt effektmätaren var vi aldrig över 4 watt. Vi spelade lagom högt. Fantastisk anläggning förresten. Som källa användes en CD-växlare, även den ifrån McIntosh. Kablar från Siltech (SQ och SL klass). Finfint sound! |
Snoogens |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2005/11/19 : 01:22:19
|
olof
9,5 dB sänkning har du för det första inte vid 3 meter. Jo om du har en monopol som strålar sfäriskt utan reflektioner..
Vi har monopoler bara vid lägre frekvenser (om man inte kör dipol hela vägen vill säga, de faller linjärt med avståndet.. 1-0 till dipol :-) Du har alltså en riktningsverkan hos högtalaren den faller inte av med kvadraten.
Så kör vi stereo! ytterligare en förstärkning av fjärrfältet i förhållande till närfältet. Sedan har vi rummets reflektioner (om vi inte kör ekofria rum)
Ljudet kanske faller 3dB (beroende på efterklangstid) vid lyssningsposition på 3 meter, glöm heller inte att den största akustiska energin ligger i basen och där är dämpningen sämst i rummet.
Några av oss har haft lyckan att spela på Hiragas "Monster" på 8 Watt klass A... den dynamiken minns jag fortfarande!
Har haft ett 50m2 lyssningsrum med 3,5 meter till taket, som mina elektrostater fick kvittra i. Effektjagandet försvann efter puberteten då jag började intressera mig för musikåtergivning. :-) (jag var inte för dum nu va? det var inte personligt mot någon)
/esl
|
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2005/11/19 : 09:55:17
|
quote: Effektjagandet försvann efter puberteten då jag började intressera mig för musikåtergivning.
|
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
olof
Harry-vinnare 2004
800 Posts |
Posted - 2005/11/19 : 10:47:07
|
Korrekt 9,5db är frifält eller ekofritt som du skriver men rumsförstärkning är ungefär 1 db vid 3 meter så skillnaden är inte överdrivet stor quote: glöm heller inte att den största akustiska energin ligger i basen och där är dämpningen sämst i rummet.
Ditt huvud vill att klangbalansen ska förskjutas något när du flyttar dig ifrån en högtalare för att det ska upplevas korrekt(så funkar det nämligen på riktigt när du avlägsnar dig från en ljudkälla) |
Edited by - olof on 2005/11/19 10:48:00 |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2005/11/19 : 11:32:00
|
quote: Klass a om man eftersträvar ljudupplevelse som efterliknar verkligheten när det gäller rumsuppfattning, instrumentplacering, höjd, bredd, och djupledsinformation.
PA slutsteg om man om man vill kunna spela 120 dB med trögdrivna högtalare.
- Ojdå, då är det alltså ett gäng KlassA-PA-steg jag har hemma isåfall : )
quote: Effektjagandet försvann efter puberteten då jag började intressera mig för musikåtergivning. :-)
- Samma här : ) |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
Edited by - martinsson on 2005/11/19 11:41:32 |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2005/11/19 : 22:34:07
|
martinsson: Jag skulle inte påstå att dina slutsteg klassar in under vad folk normalt tänker på när de säger "PA-steg". Dom låter alldeles för bra för det.
Sen vill jag ge en liten hemläxa till er som inte har någon uppfattning om hur stor uteffekt ni brukar ha från förstärkaren när ni lyssnar på musik. Kolla vad era högtalare har för nominell impedans och sedan plockar ni fram multimetern och testskivan med vitt brus -0dB(vadå "äger inte"? Klart du gör, det gör väl alla!). Koppla in multimetern på ena högtalarens terminaler, sätt multimetern på AC, (ta på hörselskydd), sätt cd:n på play och höj sakta volymen. Om dina högtalare har nominell impedans 8 ohm, så stannar du när multimetern står på 2,82 V, om den är på 4 ohm så stannar du på 2 V. Plocka sedan ur testskivan och hörselskydden, sätt på en skiva med musik och fråga dig själv: "Hur mycket högre än detta brukar jag ha när jag lyssnar på musik?"
0dB vitt brus är en signal med maximalt energiinnehåll, m a o så kommer du vid den volymen som ratten stannat på, att ha 1w i topparna och större delen av tiden betydligt mindre.
Jag gjorde själv detta test häromdagen och konstaterade att vid normal musiklyssning rör jag mig i området mellan 0,5-1,5w. Om jag exempelvis står i duschen, är i köket och diskar, eller dammsuger något annat rum i lägenheten, så händer det att jag är uppe på 4-5w, men då har vi sedan länge passerat nivåer man kan använda kvällstid utan att riskera vräkning. Samtal i samma rum är uteslutet. Telefon och dörrklocka lär knappast höras. Jag har visserligen hyggligt lättdrivna högtalare, men alls inte extrema. Det är DIY och känsligheten är inte uppmätt, men bör teoretiskt ligga omkring 93-94 dB. Som vi såg i esl räkneexempel här tidigare, så är ju effektkrav väldigt beroende av känslighet.
Min åsikt är att effekt över 10-15w sällan eller aldrig behövs vid normal musiklyssning, om man väljer ett par någorlunda effektiva högtalare, vilket man jag anser att man bör göra av fler skäl än att kunna välja en svag förstärkare.
Undantaget är om kör bas-eq till sub, då kan helt plötsligt 500w vara i minsta laget, men det är en helt annan diskussion och det var inte heller vad frågan gällde.
Detta är min åsikt, jag säger inte att det är den absoluta sanningen, för någon sådan tror jag inte finns. Alla väljer sin väg. Men du frågade efter ljud som släpper på låg volym och då tror jag högeffektiva högtalare och klass A är helt rätt väg för dig.
Lycka till i sökandet! |
Militant cyklist. |
|
|
Cliffan
Member
473 Posts |
Posted - 2005/11/19 : 23:15:02
|
ILLY -> Tack för inlägget! hi hi...(humor också!!) det är ju helt sant det du säger om den effekt man vanligtvis tar ut, det är ju ofta under en watt. |
Rör... |
|
|
tompa
Member
328 Posts |
Posted - 2005/11/20 : 02:14:51
|
Följdfrågor:
Ev nackdelar med klass A? Alltså bortsett från värmeutveckling och strömförbrukning. Håller f ö en klass A-först normalt lika länge som andra förstärkare? Värmeutvecklingen borde göra att vissa delar åldras snabbare, såvida det inte används extremt bra komponenter i extremt bra material, vilket kanske inte alltid är fallet, eller?
Ev nackdelar med lättdrivna högtalare?
tompa |
|
|
fidelityn
Member
870 Posts |
Posted - 2005/11/20 : 03:07:46
|
Din topic-fråga går inte att svara på tyvärr då varken klass-a eller många watt ger någon garanti för vad som kan kallas väl-ljud.
Av någon outgrundlig anledning så kommer aldrig så kallade pa-steg accepteras på forum som detta med flera oavsett hur det låter. Ändå ställer allt som ofta artisten krav på att just det märket av slutsteg ska användas för sitt uppträdande. Då tycker åtminstone jag att det verkar lite konstigt att vi inte kan acceptera artistens önskan att den ska återge musiken som musikern själv vill att den ska precenteras.
Klass-a har ju mer eller mindre blivit en broshyr-hype som inte ger det minsta vink om väl-ljud. Att driva ett klass-a slutsteg till bristningsgränsen går väldigt fort men räcker det till så är det oftast bra.
det finns bra som usla i båda världar.
Effekt kan man aldrig få för mycket av bara den ges på ett trovärdigt musikaliskt sett för på ett papper låter 15 eller 400 watt lika, dvs båda papperen prasslar lika mycket |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/11/20 : 10:36:12
|
I den värld vi råkar leva i försöker tillverkare hänga upp produktkvaliten i så få salespoints som möjligt. Det kan vara att produkten går i Klass A eller att den har ett antifettsystem (diskmedel) eller att en hudkräm är utvecklad av specialister. Innom hifi har det hetat Klass A, Klass D, återkoppling, distortion, bandbredd innom förstärkartekniken.
Verkligheten är dock inte så enkel.
Klass A är ingen garanti. Nogsamma kvalitetskontroller behövs. Komponenter behöver matchas. RÄTT komponenter skall sitta tillsammans. Och förresten - klass A säger ju bara nått om tomgångsströmen på sluttrissorna! Resten av konstruktionen då?
Det är lite som att säga att "Denna bilen är bra för den är framhjulsdriven!". Jaha!?? Men vilken motor är det? Hur funkar transmissionen? Hur håller växellådan? Hur sköna är sätena? Hur stort är bagaget? "Ahh...det är framhjulsdrivet va, så det är klart allt det där också är bra!"
Ses på torsdag!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2005/11/20 : 11:07:12
|
quote: Det är lite som att säga att "Denna bilen är bra för den är framhjulsdriven!". Jaha!?? Men vilken motor är det? Hur funkar transmissionen? Hur håller växellådan? Hur sköna är sätena? Hur stort är bagaget? "Ahh...det är framhjulsdrivet va, så det är klart allt det där också är bra!"
Störtskön liknelse, träffsäker dussutom! |
Militant cyklist. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/11/20 : 12:45:16
|
Sorry Pac. Tänkte mig inte för.
Ser dock inte att jag försökt sälja till varje pris utan försöker att aktivt bidraga utan att sälja.
Men jag böjer mig för modereringen - så klart!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
SebastianG
Member
432 Posts |
Posted - 2005/11/21 : 22:07:03
|
quote: Leben verkar göra mycket trevliga produkter, men är Leben 300 CS verklingen en single end?
tompa
Får väl göra en "pudel" här...
Nej Tompa, jag hade nog inte riktigt koll här i hastigheten! Vad jag var ute efter var matchningen mellan en ren rörförstärkare i klass A och en finkänslig musikförmedlande högtalare som "MM De Capo"... Låter nämligen extremt bra med just Leben! Vill man ha ren "singel end", kan KI 22 FOX från ASL vara nåt...
Mvh Sebastian |
"Still confused, but now on a higher level…"
Flyfisherman |
|
|
Allison One
Member
153 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 00:48:35
|
Undanstoppat i en garderob har jag, vad som behövs..men ej till salu. ( Men håll ögonen öppna på begagnatsidan) Yamaha C80+M80 med ca 20 år på nacken! Försteg med parametiska tonkontroller som man kan förbikoppla och en loudneskontroll som faktiskt fungerar som det är tänkt!( Bra idé från början som slarvades bort!) Man sätter volymen på den nivå där det låter bra och sedan sänker man den med loudnesratten för att kompensera örats sämre uppfattning vid lägre ljudnivåer, på så sätt kan man lyssna på en låg nivå utan att tappa bas och diskant. (Förstod någon den beskrivngen?) Hur som helst låter det förvånansvärt bra på låga volymer och inte komprimerad "hängmatta" som loudnes brukar låta. Slutsteget är omkopplingsbart mellan ren klass A (35W)där strömmen ligger på konstant(varmt!)eller klass AB upp till 280W. Kraft och kontroll!
Det svåra är att hitta ett par högtalare vars ljudbild inte faller ihop när man sänker volymen till ett minimum! De flesta låter som man slänger en tjock filt över dem och en del som om man även stängt in dem i en garderob. Enligt min erfarenhet så är trögdrivna små högtalare bättre på att spela på en låg ljudnivå än stora lättdrivna golvare med bibehållen ljudbild.
|
En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen! |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 05:52:48
|
Allison One: Just de´ja...yamaha ja....de hade en ratt med steglös loudness....inte dumt...konstig att inte fler tillverkare har "hoppat på" den idén...
|
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2005/11/22 05:54:13 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 10:10:16
|
quote: Ev nackdelar med klass A? Alltså bortsett från värmeutveckling och strömförbrukning. Håller f ö en klass A-först normalt lika länge som andra förstärkare? Värmeutvecklingen borde göra att vissa delar åldras snabbare, såvida det inte används extremt bra komponenter i extremt bra material, vilket kanske inte alltid är fallet, eller?
Ev nackdelar med lättdrivna högtalare?
Hur bra kylning prylen har o hur hårt trissorna går är väl det som sätter gränsen. Dom Aleph modeller som är enpetare blir tex stekheta vilket inte kan vara bra i längden.
På mitt eget steg sitter det en himla massa trissor per kanal o varje trissa går mer eller mindre på tomgång jämfört med Alephs enpetare. Den blir inte varmare än 45 grader mot Alephs +55 grader |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Stefaeri2001
Member
563 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 11:38:14
|
Jag använder också den Yamahan som försteg! Kan bara instämma - loudnessknappen är en riktig hit!
Försteget blir nog sista delen av systemet jag byter ut innan nuvarande uppgradering är helt genomförd...
Phono-delen låter också utmärkt och har alla de inställningsmöjligheter man kan önska...
mvh
Stefan |
|
|
Topic |
|