HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HDMI frågor!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

adaktus
Member

58 Posts

Posted - 2005/11/14 :  06:29:58  Show Profile  Visit adaktus's Homepage Send adaktus a Private Message
Hej igen, jag har en Pioneer 868avi kopplad till min Zanyo plvz3 proj, jag undrar helt enkelt hur jag bäst använder mig av HDMI 1080i upplösningen. Skall jag låta Pioneern skala upp bilden till 1080i samt ställa den på Progressive, och sedan sätta projjen på: progressive off och göra ALLA bildinställingar via dvd´n, eller sätta pioneern på progressive off och sedan välja "direct" i bildinställningarna och låta projjen fixa allt?

Blir inte riktigt klok på detta:)

Hjälp uppskattas:)

ps) Jag använder en 10 meter lång hdmikabel om det kan vara av intresse?

big muff, super fuzz

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/11/14 :  07:34:13  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
1080i; är inte det "interlaced" dvs. icke progressivt?....det borde inte fungera?..fast det kanske inte var det som var frågan... 868:an ligger väl i en klass som är över Z3 och den(DVD:n) har ju bra videodel, så mitt bud torde vara; Gör det mesta i DVD:n.
Standardsvaret är annars, som kanske inte är ett riktigt svar, Testa,Testa....

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/11/14 :  09:16:13  Show Profile Send Bubben a Private Message
Det bästa är att köra 720P från DVD´n. Projektorn klarar inte av högre upplösning, så det är bara dumt att dra upp upplösningen och försaka den progressiva signalen.
Vad gör prgressive-funktionen i projektorn? Har den egen de-interlacer och kan hantera alla signaler som rogressiva? Eller gör den alla signaler sammanflätade om man inte kör progressive?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2005/11/14 :  11:20:53  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Från DVD skivan kommer en 575i signal, någonstans på vägen ska den omvandlas till en progressiv signal med samma upplösning som Sanyons LCD paneler. Det bästa vore väl om man gjorde all omvandling på ett ställe dvs skickade ut en alldeles oskalad bild från DVDn och lät processorn i projektorn ta hand om allt, eller skickade en 720p signal från DVDn direkt utan att använda projektorns processor (om det går). Att använda en processor i DVDn och en i projektorn borde bli sämre då eventuella fel skulle adderas, fast jag har ju aldrig använt vare sig din DVD eller din projektor.
Go to Top of Page

adaktus
Member

58 Posts

Posted - 2005/11/14 :  19:50:14  Show Profile  Visit adaktus's Homepage Send adaktus a Private Message
Hmm, jag har testat en massa olika signaler. Jag vet att projektorn är hd-ready och tar emot 1080i signal då den visar denna valmöjlighet i menun. Sedan kan man oxå ställa projjen på proggressive L1 samt L2 samt OFF. 1080i menas alltså att signalen är ej proggressive? Jag tyckte mig läsa i senaste hemmabio att 1080i redan är proggressive från början? jag blir mer och mer frågvis ju mer man läser om detta. Det jag märkt hitils är iallefall att jag får bäst bild om jag ställer in dvd´n att mata ut 1080i och proggressive av, samt projjen på hdmi 1080i samt progressive L1 . Har ej testat att välja 720p . Har även mäjlighet att skicka signalen via vanlig componentkabel men det är väl meningen att man skall använda hdmi om man har möjligheten. Jag kan oxå tillägga att bilden blev mycket skarpare när jag kopplade in hdmi men man vill ju veta att man ändå valt den "optimala" inställningen eller hur? :)

Ni som sa att jag borde låta projjen göra alla inställningar, skall jag sätta dvd´n i läge " direct" "Enchanted" eller "natural" ?

PS: Testade att ändra inställningarna från min xbox för en vecka sedan, den är kopplad via component in i min Reciver som är utrustad med en farudja scaler, och där valde jag att scalern skulle skala-upp bilden till 1080i och jääävlar vilken skarp xbox bild jag fick, trodde inte detta var möjligt med vanlig component, trodde att gränsen låg på 720p ?? Xboxen är chippad för övrigt och jag använder xbox componentpack....

vilket är bäst ansedda , 1080i eller 720p`?

big muff, super fuzz
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/11/14 :  20:58:16  Show Profile Send U1 a Private Message
I=Interlaced, P=Proggressive. Du får testa vilket som ser bäst ut.

/J
Go to Top of Page

adaktus
Member

58 Posts

Posted - 2005/11/14 :  21:16:16  Show Profile  Visit adaktus's Homepage Send adaktus a Private Message
Hej, jo jag vet det, men vad menar hemmabio med att HDMI alltid är progressive? Eller HD material kanske dom menade?

Spelar det någon roll om jag kollar på region1 eller 2 filmer?

big muff, super fuzz
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/11/14 :  21:55:31  Show Profile Send Bubben a Private Message
HDMI är inte alltid progresiv. Det vore drömmen i så fall...men tyvärr är det inte så bra.

Jag föredrar 720p framför 1080i eftersom jag tycker man vinner så mycket på den progresiva signalen.
Att du får en bra bild med Xboxen låter ju bra, men det har nog inget med 1080i att göra...i och för sig är signalen från Xboxen sammanflätad i vilket fall, men resultatet blir nog detsamma om du ställer recivern i 720p.

Men frågan är, var har du bät de-interlacer? Det är det som kommer bestämma på vilket sätt du får bäst bild. Själv skulle jag göra så mycket inställningar så tidigt som möjligt i kedjan, eftersom det är mycket svårare att försöka rätta till en redan "fixad" signal.
Altså, pilla först i DVD´n och stäng av alla bildförbättringar i projektorn till att börja med. Men nu nämner du även att du använder en reciver och konverterar om signalen där också... Du får nog beskriva din signalkedja och vad det är för grejer.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000