HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD & Förstärkare runt 11-15K:-?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/11/12 :  15:24:25  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Hejsan!

Har precis sålt min NAD combo med C320BEE och C521BEE. Vill "flytta upp ett steg" och tittar i prisklassen 11-15K MAX som är det dubbla jämfört med NAD combon i nypris, har lånat hem Music Hall CD 25.2 och a25.2 som just nu står och spelar hos mig som låter väldigt trevligt!

Nu undrar jag om det finns något annat i denna prisklassen som skulle kunna vara intressant och lyssningsvärt för mig?

Är väldigt intresserad av att skaffa rör-förstärkare men det kanske e för tight budget med runt 5-7K?

Högtalare mm. står i min signatur.

Tacksam för tips och förslag!

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/12 :  15:29:46  Show Profile Send matte76 a Private Message
Wolfgang körde ju med just Music Hall till Phonars Credo M100 på Malmömässan. Lät som att de passade bra ihop för det var mycket bra ljud. Visserligen snörat med Fadel Arts Coherence-serie som kostar en förmögenhet men ändå.

Annars finns ju alternativ som tex Rotel RA-1062 (RA-03). Dessutom Primare CD21 och I21 som låter bra. Rörförstärkare är oftast lite över din budget som du själv skriver. Cd-spelare tex E-sound CD-E5, och Operas Linear-serie. Hur ovanstående passar med dina övriga saker kan bara du själv avgöra genom att låna hem. Det finns (för) mycket att välja på i din prisklass!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/11/12 :  17:37:45  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Om du har möjlighet att lyssna på Roksan i din närhet: Roksan Kandy L3 CD och integrerad förstärkare i ett paket för femton papp.

Hur de spelar ihop med Phonar vet jag emellertid inte.

mvh/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/11/12 19:20:10
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/11/12 :  17:49:00  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
matte76: Japp tror oxå MH combon med mina Phonar blir svårslagen, matchar riktigt bra. Men som du säger, finns oändligt att välja på...

Jörgen_G: Tack för tipset.

Hittat en rör-stärkare i "min" prisklass: http://www.divertech.com/aslmgsi15dt.html ligger runt 6-7K:- ny här hemma, kan det vara något tro?

Kan ju tillägga att mitt lyssningsrum e väldigt litet <10m2 så mycket effekt behöver jag dock inte!

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2005/11/13 :  11:58:49  Show Profile Send marran a Private Message
En Edison 60 kostar ju runt 4000 på begmarknaden, de har ju väldigt många anhängare!

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2005/11/14 :  15:31:50  Show Profile Send NtR a Private Message
Akta dig väldigt noga för rörpytsar om du har dåligt med stålar. Om du förstår vad det står på prislappen och det är rör innanför så låter det i allmänhet, men inte bra. Massor med brus, dåligt med effekt och allmänt otydligt ljud.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/14 :  17:03:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
NtR: Jag skulle akta mig för att säga att Erik Anderssons konstruktioner låter dåligt...
Vilka har du lyssnat på. Mindre med effekt ja,,, Dock mehöver inte alla högtalare kilowatt för att spela.

Jag har för mig att Jax skall spela med sin HFTA ihop med ett par pi60.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/11/14 :  17:09:00  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
NtR; Det resonemanget hänger inte jag riktigt med på ?? Kan du förklara vad du menar ??

>>>Massor med brus, dåligt med effekt och allmänt otydligt ljud.<<<

// Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2005/11/14 :  17:10:37  Show Profile Send marran a Private Message
en quad cd-p eller annan cd me inbyggt försteg tillsammans med hypex monoblocken som finns på hifimagasinet för 4000 kan ju vara en ide, svårslaget för pengarna tror jag, även om jag inte hört dom

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2005/11/15 :  17:24:36  Show Profile Send NtR a Private Message
Z o C, Jag har lyssnat på en massa saker och ägt en del. Det jag har mest erfarenhet av är en Copland-sak jag ägde några år. Lurades av lådan, tror jag. Den är ju snygg, men när den pajade så lånade jag en hyfsat billig Arcam trissestärkare. Jag blev rätt förvånad när den spelade skjortan av min fina Copland. Jag laborerade sedan med 3 olika rörupsättningar i Coplanden, men lika bra som den billiga Arcamen blev den aldrig. Det enda jag hört med rör i som verkligen är bra, enligt mig då alltså, är Audio Research. Men, vad det kostar.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/11/15 :  19:48:03  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Tillbaka till ämnet eller kan tråden låsas...

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/11/15 :  19:54:00  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Inte för att jag hört någondera av Operas produkter men det verkar som om flera på forumet är nöjda och deras lite billigare serie tror jag att du kan få för de pengar du funderar på att spendera. Om det går att låna hem dem kan de säkert vara värda dina öron en stund, vem vet kanske de låter så som du vill att de ska låta!?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/11/15 :  20:14:39  Show Profile Send kris69 a Private Message
http://www.vassagohifi.com/main.php?site=visproduktet&pid=752

Denna ligger inom ramarna för din budget Ca 7200 sek.
En rörhybrid på 50 watt. Den kostade ca 20000 tidigare och har nu ersatts av en ny modell. Har bara hört (ägt) cd-spelaren i samma serie och den lät helt grym i prisklassen. Testade den i somras tillsammans med Phonar mII och primaluna prol II. Fantastiskt musikaliskt.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/11/16 :  11:55:29  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
jeppe72: Japp kollat lite på Operas grejor oxå.

kris69: Tack för tipset!

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/11/16 :  12:09:13  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Denna?: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=20172

Visserligen behövs försteg och CD men det går säkert att hitta nåt vettigt för de resterande 7k som du är beredd att spendera.

Mvh


Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/11/16 :  20:02:33  Show Profile Send jerico a Private Message
Jag får väll komma med sneak tipset då...

XTZ stärkaren är inte dum och kostar 5K. Tutar väl i mina öron.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/11/16 :  23:54:12  Show Profile Send SebastianG a Private Message
CD: Njoe Tjoeb 4000, en gammal favorit med rörförsteg, som dessutom går att uppgradera efter tycke och plånbok...

Slutsteg: Varför inte Quad 99 tex! http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=23193


Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2005/11/17 00:01:00
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/11/17 :  07:34:18  Show Profile Send mapem a Private Message
Begagnade naim-prylar skulle jag rekommendera. T ex CD 5 och Nait 5 i någon av de varianter som finns bör du kunna få inom din budget. De låter rätt snällt och förfinat för att vara naim. Tidigare modeller i "olive"-serien är mer rakt på!
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/11/17 :  09:56:04  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Kan en sånt här
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=21762
då kan du kanske satsa på en rörförstärkare för ca 10tkr.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/17 :  10:13:20  Show Profile Send Snoop a Private Message
Marantzen är bra , prisvärd.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/11/17 :  21:40:23  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Lite rör
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=23576
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000