HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 OP-ampens begränsningar map inimpedans
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lars
Member

461 Posts

Posted - 2005/11/12 :  11:12:12  Show Profile Send lars a Private Message
Jag har en förstärkare med en differentialkopplad op-amp på ingången(XLR) med ingångsinpedans 15 Kohm. Jag skulle vilja höja ingångsimpedansen så mycket som möjligt. Helst till 100K ohm.

Det är nu mina kunskaper är för dåliga. Vad är det som begränsar hur höga motståndsvärden jag kan använda? Misstänker att det är Ib och opampens egen inimpedans som styr. Vilka andra nackdelar får man om man höjer motståndsvärdena? Ökat brus från motstånden?

Den OPamp som sitter i konstruktionen är NE5534. Jag funderar på att byta till OPA604 som jag tror tillåter högre motståndsvärden pga mycket lägre Ib. Men frågan hur högt jag kan gå i motstånd kvarstår.

Är det någon som kan förklara vad som gäller eller tipsa om någon bra litteratur. Min gamla kursbok "Integrated Electronics, Millman-Halkias, 1972" räcker inte.

mvh Lasse

CarrotMan
Member

198 Posts

Posted - 2005/11/12 :  11:17:12  Show Profile Send CarrotMan a Private Message
Troligen finns svaret nånstans i den här : http://www-s.ti.com/sc/psheets/slod006b/slod006b.pdf (Op-Amps for everyone)


/U.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/11/14 :  15:18:33  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Kör du med opampar som har JFET ingång så kan du får gigaohm om du vill.... => lätt att höja från 15 kohm till godtyckligt värde. NE5534 kan faktiskt prestera betydligt mer om man verkligen går till botten med det men diffkopplad opamp där man endast har en opamp så blir det inte så gynsamt ur brussynpukt. Bättre är att använda en tre-opampkoppling. Då får du mycket hög impedans samt lågt brus.... Detta finns beskrivet i länken ovan samt även på ett bra (bättre?) sätt i Walt Jungs bok. Walts bok är en av de absolut bästa och dessutom helt gratis att ladda hem fast det är trevligt att ha boken vilket jag har. Gratis för oss i branschen men väl värd att köpa. Läs och gråt.
http://www.analog.com/library/analogDialogue/archives/39-05/op_amp_applications_handbook.html

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/11/14 15:22:39
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2005/11/15 :  21:01:05  Show Profile Send lars a Private Message
Tack CarrotMan och peranders för två bra referenser.

Walts bok är en riktig guldgruva. Jag fick en utskällning av frun för jag inte kunde slita mig från boken på webben. Det blev många aha-upplevelser och en massa frågetecken som försvann. Sen fick man en bra beskrivelse på vilka nackdelar vissa kopplingar har och som tyvärr är väldigt vanliga i hifi. Man undrar om hifi-konstruktörerna är medvetna om begränsningarna i sina konstruktioner.
Boken är verkligen en guldgruva. All den erfarenhet som är beskriven hinner man aldrig lära sig på egen hand.

mvh Lasse
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/11/15 :  21:48:10  Show Profile Send esl a Private Message
Japp har också en väl använd bok.. har dessutom hört att 5534 är en alldeles utmärkt OP och att det inte finns nån större anledning att kasta ut den. Den har ju lite features som inte nyare OP ampar har.
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2005/11/15 :  22:27:27  Show Profile Send lars a Private Message
Lösningen nu är ingen höjdare för mitt rörförsteg med 600 ohm utimpedans. En lösning med 3 op-ampar (enl peranders) ger enl Walt Jung bättre förutsättingar för mitt försteg och bättre CMR. Nackdelen är att man får en extra op-amp i kedjan, men det kanske är bättre totalt. Det är bara att prova.

Intuitivt trodde jag att det ur CMR var en fördel att ha lågohmigt både i utgångssteg och ingångssteg. Men ack. Walt visade med en Watstonbrygga att bäst CMR får man med låg utimpedans och hög inimpedans. Fiffigt bevis.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000