HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Krypström ur kablarna...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/11/11 :  18:58:53  Show Profile Send OcA a Private Message
Har ett problem med min dator. När den är igång känns en svag ström i de RCA och S-VHS kablar jag har kopplat från burken till stereon och TV'n. Känns när man pillar på kontaktytorna. Det känns dock inget om man tar på vare sig chassit eller på någon annan del i signalkedjan. Vad tusan kan detta vara? Har det något med jordning att göra? Har ej datorn eller stereon i jordade uttag, då det bara finns i köket hemma hos mig.

Någon som vet vad jag kan göra åt det och om det är skadligt för elektroniken? Det kittlar rätt bra när man petar på kablarna...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/11/11 :  21:11:24  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Prova att koppla en sådan här mellan antenn och antennuttag:

http://images.amazon.com/images/P/B00006JA5N.03._SCLZZZZZZZ_.jpg

Den finns att köpa på Kjell&Co på 79:-. Art nr 30-411... / Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/11/11 :  22:00:30  Show Profile Send OcA a Private Message
Bra tips! Ska prova det i helgen! Testade att pilla lite på antennkabeln och det kommer faktiskt nån form av ström ur den, så det är väl det som felar.

Great!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/11/12 :  12:04:24  Show Profile Send KingX a Private Message
ja blir inte mkt till analogt tv tittande utan lite ström i sladden =)

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/11/13 :  01:11:21  Show Profile Send edison a Private Message
Dom skrev om dena prylen i "HemMaBio"tidningen (eller vad den nu heter...)
Kallas "galvanisk åtskiljare" och kan användas precis i dom fall man har strul med "krypström" (dom kallade dena 'ström' nåt annat men verkar som 'problembeskrivningen' var typ samma som denna tråden tar upp)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/11/13 :  10:49:01  Show Profile Send mats31 a Private Message
Tack för tipset!

Har exakt samma problem. Rätt ordentliga strömmar i mitt fall (syns t.o.m en liten gnista när man ansluter jord på RCA-kontakten (komponentvideo) från plasmaskärmen till jord på DVD'n. Säkert nyttigt att få bort. Spänningsskillnaden känns också i fingrarna...

/M
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/11/13 :  11:11:35  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Kolla oxå om ni vänt "fasen" rätt, lätt att få "krypströmmar" annars, avänd multimeter ! Annars är det "mantelfilter" som gäller !

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2005/11/13 :  12:16:30  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Detta har tagits upp ett flertal tillfällen, jag klipper in mina länkar till prylar som fixar detta.

Det billigaste alternativet verkar vara http://www.kjell.com/?item=30411&path.
Tvåa är http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=8887.htm.
Trea kommer en lite mer avancerad variant som säkert är precis lika bra som någon av de andra men med f-kontakt och någon pryl till som filtrerar, fördel är att den kan byggas in i en väggdosa...
http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=235

Jag har den tidigare varianten av ljudmakarns filter, funkar mycket bra, blev av med allt brum. Mätte upp 20-30 volt mellan antennjord och den vanliga jorden. Det kittlade faktiskt lite i fingrarna tidigare när jag kopplade in min digitalbox.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000