HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Celtic Circle3 ---Vilka Låtar Artister är bäst?---
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2005/11/11 :  10:50:20  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej

Det skulle vara Kul att få höra vad ni tycker om artisterna och låtarna på skivan?

Det är alltid roligt att få lära sig mer om Irländsk musik! Där finns så många nya namn för mig som jag är nyfiken på och gärna vill veta mer om.

Vet man något kuriosa om artisten är det också intressant att få ta del av.

Så kom igen och tala om era favoritspår och varför!

Mvh Anders



Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/11/11 :  11:03:12  Show Profile Send Ayn a Private Message
Tar mig friheten att citera mig själv från Statoil-tråden.

quote:
Ser mycket som jag gillar. Extra kul att se att Iona är med både en och två gånger (David Bainbridge + Joanne Hogg är två Iona-medlemmar), detta band är helt enkelt sanslöst bra.

Andra artister där som jag vill lyfta fram är Loreena McKennitt, Capercaillie och Karen Matheson (som sjunger i Capercaillie). Sarah McLachlan är mycket bra, men jag höjer lite på ögonbrynen att hon lyfts fram i ett keltiskt sammanhang?

En relevant tråd i sammanhanget, många bra tips på bra irländsk folkmusik: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=14029


Clannad är riktiga veteraner i sammanhanget, och har gjort väldigt mycket - det mesta är bra, en del är snudd på tråkigt. Deras sångerska, Máire Brennan, har släppt en bunt soloskivor och är ju också med med en egen låt på denna skiva som det blivit sån hysteri ikring Hennes skiva "Perfect Time" är riktigt bra.

Eden's Bridge har som koncept att framföra lovsånger i keltisk tappning. Det kan bli lite såsigt i längden, men det är ju snyggt arrat och så...

Ur mitt perspektiv är det två artister på skivan som känns 'roligast' att upptäcka - Iona och Loreena McKennitt. Underbart band respektive artist, bägge med en hel hög bra album i bagaget.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/11 :  18:22:06  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag gillar alla låtarna.. Det är som att sätta på en "rundtur" av musik som man kan "försvinna" in i och helt glömma allt runt om.

Och då skivan tar slut så tar det en tid innan man pallar gå upp o byta platta...Man måste ju vakna till..

Och har man djup bas så njuter man hårt...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/11/11 :  19:46:19  Show Profile Send hobbes a Private Message
Blev väldigt förtjust i spår 8 på skiva 2 !
Skilda - Airfailarin
Lite speciell med bra bas. Har inte hört dessa tidigare..
Men flertalet låtar var bra faktiskt..
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/11/11 :  21:38:48  Show Profile Send edison a Private Message
Maire Brennanplattan Ayn nämnde har jag ju haft några år...dags ta fram å spela den igen, var ett bra tag sen sist...och, ja, den är bra

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/11/11 21:39:33
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2005/11/13 :  22:10:40  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej

Mitt favoritspår är Eva Cassidy med låten Sångbird! Den kan man spela om och om igen.

Jag får sätta upp den skivan på köplistan.
Jag tror den heter Songbird?

Mvh Anders
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000