Author |
Topic |
|
trango
Member
360 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 07:11:50
|
Tjena,
Jag funderar på att bygga mig ett par högtalarkablar. Om man söker i forumet hittar man några olika varianter av Cat5 och EKK. En del nämner även Cat6.
Vilket "recept" anses egentligen vara "bäst"? Det finns flera recept som för anspråk på att ge de "bästa" kablarna men vad rekomenderar egentligen forumet?
Här kommer några länkar på recept...
http://www.tnt-audio.com/clinica/triple_t_e.html
http://www.tnt-audio.com/clinica/ffrc_e.html
Vore tacksam för lite synpunkter!
/trango
|
Nästa projekt, PASS F4 |
|
Joav
Member
233 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 08:55:55
|
Har för mig att LTS har gjort nån högtalarkabel. Inge för att jag tror så mycket på kablar men NÄR mina högtalare får terminaler kommer jag nog att göra en 4-fläta av 0,94mm^2 Litztråd. Den är uppbyggd av 120st 0,1mm ISOLERADE kopparledare. I min lilla hjärna som egentligen inte vet så mycket om detta så borde det fungera bra. Nackdelen är att tråden kostar 323:- / 24m (art.nr elfa 55-165-62) |
Jag lär mig av att ställa dumma frågor Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com |
|
|
jerico
Member
1304 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 16:20:15
|
Cat 6 är en instalations kabel för nätverk. Den modellen jag har hemma har en + kärna som de fyra paren går runt. Den är i övrigt samma som cat 5 vad jag vet. Cat 6 funkar bra till signal kabel enligt mitt tycke. Cat 5 gjorde DeNaDa ett par talar kablar av. Har för mig att basen bromsades lite eller vad man ska säga... Han hade gjort en grotesk 4 fläta av det hela. |
Mitt system
Mera SVAVEL till folket! Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari? |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 19:34:13
|
Jag har 3 olika DIY-högtalarkablar, Flätad CAT-5 (solid ledare), EKKJ 4x2.5 samt EKK 4-flätade enkelledare.
CAT-5 med solid ledare gav jag 198 SEK för 100 m på Jula.
Den som imponerat mest på mig är EKKJ 4x2.5, men det är så styv och bökig att hålla på med. Var ett tag sedan jag använde den pga detta så jag planerar att korta av den några meter (har möblerat om).
För övrigt har jag inte testat några märken än Biltemas och de slängdes illa fort när jag testat EKKJ 4x2.5. Fick en helt ny skivsamling. Sångaren klev fram, om ni förstår vad jag menar, detaljer jag aldrig hört fanns plötsligt där.
Jag tycker du skall testa lite olika DIY då det är relativt billigt.
Lycka till.
//eric |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
trango
Member
360 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 21:23:16
|
Tack för alla tipps
Jo att det är billigt är ju en klar fördel. Ett krav är dock att kabeln är ganska böjlig. Mina kommande högtalare kräver quadamping och blir kabeln för styv kommer jag få ett h-vete med att få det hela snyggt.
Min nuvarande plan är en dubbel triple-T, dvs totalt 12 CAT5 ledare.
http://www.tnt-audio.com/clinica/triple_t_e.html
Vilken Cat5 ska jag köpa, här i Umeå finns varken biltema eller Julia men microshop har en som de kallar Cat5e flerledare, för 100 meter för 300:- duger den?
(http://www.microshop.se/ TP40 Cat5e instkabel oskärmad 100m flertrådig)
|
Nästa projekt, PASS F4 |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2005/11/20 : 10:57:34
|
trango: Jula har postorder och CAT-5 med solid ledare. Biltemas CAT-5 har inte solida ledare. Om jag har förstått rätt ska du helst undvika flertrådig högtalarkabel. Det bästa lär vara att alla ledarna är isolerade från varandra. Detta går att få genom att köpa CAT5 med solid ledare.
//eric |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2005/11/20 : 16:13:06
|
"Om jag har förstått rätt ska du helst undvika flertrådig högtalarkabel." Hela idén med TNTs recept är solidledare i CAT5 kabeln. Det blir en mycket bra kabel, fast jag vet inte om det är värt allt jobb*. Det blir 192 pilliga avisoleringar av varje enskild ledare med tändare. Jag använder inte mina (clas Ohlson istället), de bara ligger. Bor du i Gbg kan du låna och testa.
|
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2005/11/20 : 18:49:17
|
Varför använda tändare när det finns kabelskalare som klarar detta galant?
|
|
|
trango
Member
360 Posts |
Posted - 2005/11/20 : 18:53:29
|
Oj här har det hänt en del! Tack för erbjudandet att testa, jag håller till i Umeå så det blir lite svårt att lösa praktiskt. Jag har blivit lite less på Cat5 kabeln, som sagt det blir en massa flätande för 8 kanaler. För närvarande tror jag att jag satsar på en 4-fläta (ala svalander) av enkel koppartråd isolerad med bomull. Ska beställa pryttlarna i morrn tror jag. |
Nästa projekt, PASS F4 |
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/11/21 : 22:12:06
|
Svalanderflätan är ett gott val. Själv kör jag bi-wirat (trots jag är skeptiskt till det) med svalanderfläta till diskant/mellanregister och EKK till bas.
Vilket är egentligen bäst koppling av EKK, parkoppling eller korskoppling? Åsikt.......
|
nyfiken skeptiker |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 01:15:42
|
trango: Du säger inget om hur långa kablar du ska ha.
Eftersom serieresistansen är en viktig parameter som hörbart påverkar frekvensgången så bör du kanske tänka över längden innan du väljer kabel. Du kan ha mycket tunnare kablar om dom är korta.
Själv har jag nu 2 x 0,4 mm2 solid core till varje driver ( liknar sprängtråd ), men stegen står precis vid foten av Orion så diskantkabeln, som är den längsta, håller sig under 2 m. Kablarna är lödda direkt på elementen och är dragna obrutet till stegen där dom är terminerade med knivbanankontakter.
Eftersom mina steg inte har relästyrda utgångar finns altså bara en olödd kontakt i varje signalväg.
|
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
|
Topic |
|