HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY kabel, Cat5, Cat6 eller EKK
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/11/11 :  07:11:50  Show Profile Send trango a Private Message

Tjena,

Jag funderar på att bygga mig ett par högtalarkablar. Om man söker i forumet hittar man några olika varianter av Cat5 och EKK. En del nämner även Cat6.

Vilket "recept" anses egentligen vara "bäst"? Det finns flera recept som för anspråk på att ge de "bästa" kablarna men vad rekomenderar egentligen forumet?

Här kommer några länkar på recept...

http://www.tnt-audio.com/clinica/triple_t_e.html

http://www.tnt-audio.com/clinica/ffrc_e.html

Vore tacksam för lite synpunkter!

/trango


Nästa projekt, PASS F4

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2005/11/11 :  08:55:55  Show Profile Send Joav a Private Message
Har för mig att LTS har gjort nån högtalarkabel.
Inge för att jag tror så mycket på kablar men NÄR mina högtalare får terminaler kommer jag nog att göra en 4-fläta av 0,94mm^2 Litztråd. Den är uppbyggd av 120st 0,1mm ISOLERADE kopparledare. I min lilla hjärna som egentligen inte vet så mycket om detta så borde det fungera bra. Nackdelen är att tråden kostar 323:- / 24m (art.nr elfa 55-165-62)

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/11/11 :  16:20:15  Show Profile Send jerico a Private Message
Cat 6 är en instalations kabel för nätverk. Den modellen jag har hemma har en + kärna som de fyra paren går runt. Den är i övrigt samma som cat 5 vad jag vet. Cat 6 funkar bra till signal kabel enligt mitt tycke. Cat 5 gjorde DeNaDa ett par talar kablar av. Har för mig att basen bromsades lite eller vad man ska säga... Han hade gjort en grotesk 4 fläta av det hela.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2005/11/11 :  19:34:13  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag har 3 olika DIY-högtalarkablar, Flätad CAT-5 (solid ledare), EKKJ 4x2.5 samt EKK 4-flätade enkelledare.

CAT-5 med solid ledare gav jag 198 SEK för 100 m på Jula.

Den som imponerat mest på mig är EKKJ 4x2.5, men det är så styv och bökig att hålla på med. Var ett tag sedan jag använde den pga detta så jag planerar att korta av den några meter (har möblerat om).

För övrigt har jag inte testat några märken än Biltemas och de slängdes illa fort när jag testat EKKJ 4x2.5. Fick en helt ny skivsamling. Sångaren klev fram, om ni förstår vad jag menar, detaljer jag aldrig hört fanns plötsligt där.

Jag tycker du skall testa lite olika DIY då det är relativt billigt.

Lycka till.


//eric

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/11/11 :  21:23:16  Show Profile Send trango a Private Message
Tack för alla tipps

Jo att det är billigt är ju en klar fördel. Ett krav är dock att kabeln är ganska böjlig. Mina kommande högtalare kräver quadamping och blir kabeln för styv kommer jag få ett h-vete med att få det hela snyggt.

Min nuvarande plan är en dubbel triple-T, dvs totalt 12 CAT5 ledare.

http://www.tnt-audio.com/clinica/triple_t_e.html

Vilken Cat5 ska jag köpa, här i Umeå finns varken biltema eller Julia men microshop har en som de kallar Cat5e flerledare, för 100 meter för 300:- duger den?

(http://www.microshop.se/ TP40 Cat5e instkabel oskärmad 100m flertrådig)


Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2005/11/20 :  10:57:34  Show Profile Send Vox a Private Message
trango: Jula har postorder och CAT-5 med solid ledare. Biltemas CAT-5 har inte solida ledare.
Om jag har förstått rätt ska du helst undvika flertrådig högtalarkabel. Det bästa lär vara att alla ledarna är isolerade från varandra. Detta går att få genom att köpa CAT5 med solid ledare.

//eric

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/11/20 :  16:13:06  Show Profile Send Dimitri a Private Message
"Om jag har förstått rätt ska du helst undvika flertrådig högtalarkabel."
Hela idén med TNTs recept är solidledare i CAT5 kabeln. Det blir en mycket bra kabel, fast jag vet inte om det är värt allt jobb*. Det blir 192 pilliga avisoleringar av varje enskild ledare med tändare.
Jag använder inte mina (clas Ohlson istället), de bara ligger. Bor du i Gbg kan du låna och testa.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2005/11/20 :  18:49:17  Show Profile Send Vox a Private Message
Varför använda tändare när det finns kabelskalare som klarar detta galant?


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/11/20 :  18:53:29  Show Profile Send trango a Private Message

Oj här har det hänt en del! Tack för erbjudandet att testa, jag håller till i Umeå så det blir lite svårt att lösa praktiskt. Jag har blivit lite less på Cat5 kabeln, som sagt det blir en massa flätande för 8 kanaler. För närvarande tror jag att jag satsar på en 4-fläta (ala svalander) av enkel koppartråd isolerad med bomull. Ska beställa pryttlarna i morrn tror jag.

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/11/21 :  22:12:06  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Svalanderflätan är ett gott val. Själv kör jag bi-wirat (trots jag är skeptiskt till det) med svalanderfläta till diskant/mellanregister och EKK till bas.

Vilket är egentligen bäst koppling av EKK, parkoppling eller korskoppling? Åsikt.......


nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2005/11/22 :  01:15:42  Show Profile Send AndersP a Private Message
trango: Du säger inget om hur långa kablar du ska ha.

Eftersom serieresistansen är en viktig parameter som hörbart påverkar frekvensgången så bör du kanske tänka över längden innan du väljer kabel. Du kan ha mycket tunnare kablar om dom är korta.

Själv har jag nu 2 x 0,4 mm2 solid core till varje driver ( liknar sprängtråd ), men stegen står precis vid foten av Orion så diskantkabeln, som är den längsta, håller sig under 2 m.
Kablarna är lödda direkt på elementen och är dragna obrutet till stegen där dom är terminerade med knivbanankontakter.

Eftersom mina steg inte har relästyrda utgångar finns altså bara en olödd kontakt i varje signalväg.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000