HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Köpa multimeter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2005/11/10 :  21:37:23  Show Profile Send XizzeriA a Private Message
Jag tänkte skaffa mig en multimeter i syfte att underlätta mitt intresse för DIY-audio. Prisintervall ~400-600 kr.

Har ni några tips?

Här är några jag tycker verkar intressanta:
http://www.svalander.se/shoppen/measure.htm#615
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2021697.htm
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2004759.htm
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=48109&path=

Funktioner som jag antar är viktiga är väl kapacitans, frekvens och transistor-/diodtest. Temperatur tycker jag inte är så viktigt.

Skulle behöva lite feedback för att välja rätt!

XizzeriA

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/11/10 :  22:33:12  Show Profile Send Kmj a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=43177&SearchTerms=multimeter

kanske kan hjälpa lite.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2005/11/10 :  22:42:56  Show Profile Send XizzeriA a Private Message
Tack, men kan tilläggas att jag faktiskt genomfört den obligatoriska sökningen och läst igenom tråden ovan. Det var även där jag hittade den ena av Elfa-mätarna. Men jag tyckte inte det stod så mkt matnyttigt där, annat än att man antagligen kommer långt på en multimeter för under hundringen samt att Fluke är bra (lite dyra i mitt tycke dock..).

Men jag vill veta vad ni har för erfarenheter/tips i "mellanklassen" för ~500 kr. Jag kanske prioriterar fel?

XizzeriA
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/11/10 :  23:58:33  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jag högg en "lagom" på Kjell&Co för ca350-400 kr. Den hade det mesta jag kommer behöva.

Beroende på vad du skall hitta på så... Men antagligen så klarar man sig på det mesta med en sketen 99kr mätare? Fast det känns mer "hållbart" med en bättre tillverkad sak, som kanske skall hålla ett tag.

Mvh,
M

Edited by - rannagarden on 2005/11/11 00:00:49
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2005/11/11 :  08:14:26  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
www.clasohlson.se

artikel 32-6993 eller 32-6994

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/11/11 :  08:54:11  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Du ska helt klart ha en Fluke 187
Men jag håller med de är attans dyra.
Jag har köpt mig en från Usa (Ebay), den landar då på ca 2500:- om jag lyckas slippa tullen

Annars så finns det en Fluke 77 på blocket för 700:-
Har en sådan o den är attans trevlig, den saknar dock kapacitans o frekvensmätning.

Har även använt div från Biltema o C Ohlsson o de är helt ok



Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2005/11/11 :  08:54:41  Show Profile Send XizzeriA a Private Message
32-6993 verkar ju faktiskt väldigt prisvärd, mkt bättre än 32-6994 som iofs har autorange, men inte så mkt annat. Kan man "matcha" transistorer eller rör någorlunda med ett "transistortest" på en multimeter eller är det bara att glömma? Räcker det med frekvensmätning upp till 20kHz eller kan det vara bra att kunna mäta högre, någon nämnde klocka i cd-spelare? Fast då kanske man bör ha tillgång till oscilloskop istället..

Tacksam för de råd jag fått/får

XizzeriA
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/11/11 :  10:43:45  Show Profile Send f95toli a Private Message
Du bör nog fundera på vad du vill kunna göra. För 5-600 kr så får du i vilket fall bara en "basmodell". 90% av fallen så kommer du använda spännings eller resistansmätning cå det är viktigast. Ström är naturligtvis också bra att kunna mäta (även om det är rätt sällan man använder det, man måste ju bryta kretsen, oftast går det att istället mäta spänningen över något motstånd).
Att kunna mäta kapacitans kan vara användbart men räkna inte med någon jättebra precision på ett så billigt instrument.
Frekvensmätning upp till 20 kHz är väl mest tänkt att användas om man ex. sysslar med elmotorer. Jag har svårt att se vad man ska ha det till annars.
Personligen skulle jag satsat på att försöka hitta ett TRMS instrument som klarar spänning, ström och resistans, med lite tur kan du kanske hitta något för 6-700 kr (Elfa har rea då och då). Resten kan man oftast klara sig utan.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/11/11 :  11:56:09  Show Profile  Visit peranders's Homepage
För hobbybruk, köp "billigt skräp". Se över vilka funktioner du behöver och titta sedan på prislappen. Många billiga instrument, typ ett av mina för 79 kr är att de har samma ICL7106-liknade krets som i grunden är väldigt bra. Det som skiljer instrumenten åt är hur de tål hårda tag samt hur skyddade de är vid arbete med starkström och då menar jag ström, dvs ganska många ampere på säkringen. Fluke och andra har ett fullgott skydd med stora feta säkringar i instrumentet. Jobbar man med hobby så har nogrannheten ingen större betydelse och om man undrar kan man jämföra instrumentet mot ett bättre. Du kommer att bli förvånad hur bra detta billiga instrument är.

True RMS är ganska ovikigt för hobbybruk. Det är i så fall bättre att greja en begagnat oscilloskop som kompliment.

På jobbet har jag Fluke, byte batteri högst en gång om året. APPA305 har jag också, ett kompetent instrument som är överraskande noggrant men slukar 10 gånger mer ström och är mycket långsammare på autoranging även när lägre upplösning är vald. Där är Fluke överlägsen!

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/11/11 12:00:55
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/11/11 :  12:32:01  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag håller nog med, behöver man inte TRMS så kan man lika gärna köpa ett 200 kr instrument.
Den enda jag använder handhålla instrument till är att "beepa" kretsar och då och då resistansmätning. Å andra sidan tillbringar jag mina dagar i labb med mätutrustning för några miljoner och en hel drös bänkmultimetrar (Agilent 3440A och Keithley 2000/2001) så jag är nog rätt bortskämd.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/11/11 :  12:59:12  Show Profile  Visit peranders's Homepage
... rätt bortskämd....! Förr stod HP, Tek, R & S och de andra stora elefanterna för något men nu är det andra tider. Kolla bara på oscilloskop. En DVM är ett ganska enkelt instrument och för att bedömma kvaliteten så krävs lite insikt (vilket man knappast har som hobbyist).

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/11/11 13:05:09
Go to Top of Page

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2005/11/12 :  12:56:25  Show Profile Send XizzeriA a Private Message
@Tobbe_L: En fluke vore ju nice, men 187an känns lite out of my league. Dock lade jag också märke till 77an på blocket. Frågan lyder nu: Är det värt för mig (amatör) att skaffa en bra beggad 77a istf tex. en http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2021697.htm som har gott om funktioner, bra noggrannhet (gillar 25mV-läget med >1GOhm inimpedans). Dessutom ingår PC-interface med programvara.

Priset är ung. detsamma, finns det någon anledning för mig att INTE välja ELFA-modellen?

Tack för tipsen, o släng iväg ett PM när du ska sälja 187an

XizzeriA
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/11/12 :  22:23:49  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Räcker det med frekvensmätning upp till 20kHz eller kan det vara bra att kunna mäta högre, någon nämnde klocka i cd-spelare? Fast då kanske man bör ha tillgång till oscilloskop istället..
Frekvensmätning kan du knappast göra med ett oscilloskop, annat än grovmätning. Du kan se om signalen ser bra ut, men för att mäta frekvensen på en CD-klocka behöver du en riktig frekvensräknare.

En enkel frekvensräknare som finns i vanliga multimetrar är guld värd om du har en variabel tongenerator. Plugga in i stereon via frekvens-räknaren och ratta tills du hittar problem-frekvenserna och läs av...


Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/11/13 :  22:11:49  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Ärligt talat så vet jag inte vilken jag skulle välja.

Det jag kan säga är att Fluke 77 har fungerat felfritt i 15 år eller något sådant.
Vilket jag inte kan påstå att de billigare har gjort.
Min personliga uppfattning är att man ska koncentrera sig till att den mätar bra på resistans, ström o spänning.
Det är ändå det du kommer att mäta i första hand.


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/11/14 :  09:36:54  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag har också några Fluke 77 men det är inget som en hempulare behöver om pengarna betyder nåt.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2005/11/16 :  12:12:28  Show Profile Send XizzeriA a Private Message
Jag hittade en på blocket som jag köpte till slut. 1200kr + frakt. Visst är den fin:



Med tanke på att en Fluke 185 kostar 3k + moms på Elfa kändes det prisvärt. Nu ska jag bara förstå hur man klär av ifall man skulle behöva byta batterier

XizzeriA
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/11/16 :  12:30:01  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Grattis nu har du en attans bra mulitmeter.
Funderade också på att köpa den.
Men då hade jag redan bjudit på en 187:a på Ebay som jag gick o vann

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2005/11/16 :  16:01:24  Show Profile Send XizzeriA a Private Message
Jepp, ska vi bilda klubb Du får väl ordförandeposten antar jag..

Just nu sitter jag o velar om jag ska våga stoppa in mätkablarna i väggen, det verkar så läskigt, säkerhetsklassade kablar till trots. Jag lyckades få av den våtdräkten också, då såg den inte så kaxig ut.

Hursomhelst är jag än så länge jättenöjd med den och rekommenderar den till alla andra maniskt sjuka prylbögar!

XizzeriA
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/11/16 :  17:09:57  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Humm Jo man får allt ta o definieras som prybög

Men det är ju bara ett hjälpmedel till vårt hifiskapande

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000