HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Kriminellt underskattad gitarrist och låtskrivare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2005/11/10 :  19:24:35  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Jag skäms att erkänna att jag hade förut INGA skivor av Rory Gallagher. Men när jag var bortbjuden hos vänner förra fredagen, så spelades det en hel del hans musik. Och jag erkände att jag hade inte en enda skiva av honom …
Men nu är situationen på väg att redas ut, för jag har köpt redan två skivor och mer är på gång.

De som kan sin rockbibel vet att Rory tillhörde till den yppersta eliten av gitarrister. Eller som min skivhandlare sa: – Han var den bästa vita bluesgitarristen.

Jag verkar vara i ”gott” sällskap med de flesta andra här på forumet, för så lite som folk här har skrivit om honom är uruselt!
Det finns otaliga artister som nästan ingen har hört om som blir hyllade här i stället. Dags att förändra den saken.



Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/11/10 :  20:30:35  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
Det finns otaliga artister som nästan ingen har hört om som blir hyllade här i stället. Dags att förändra den saken.


Förstår inte vad du menar. Tillhör Rory Gallagher skaran som folk inte hört talas om? I så fall blir väl han också hyllad här i och med detta?

Ginza hade en bunt Rory Gallagher-skivor för 20-25 spänn för ett tag sen. Det verkar som de inte har det längre, synd.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2005/11/10 :  21:40:58  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Jag kanske skrev lite otydligt. Vad jag menar är att han förtjänar otroligt mycket mer uppmärksamhet än vad som har varit hittills!!!
Jag är med på en amerikanskt sajt också, och där är han en fantastiskt hyllad artist!
Skaffa någon skiva med honom så får ni höra själva. Hans live-plattor är kanske de bästa.

Live in Europe
Irish Tour
Stage Struck

Han var en gitarrvirtuos av stora mått av bluesrock och dog alldeles för tidigt. Han blandade rock med sköna ballader och spelade också akustisk gitarr, banjo samt andra stränginstrument.
Vad jag har läst och hört, så är i princip alla hans plattor mycket högklassiga. Ljudet kanske inte alltid är så briljant. Men i själva känslan och spelandet har han mycket få övermän, förutsatt att man gillar musikstilen.
Man kan säga att det finns vissa likheter i musiken med Thin Lizzy. (Av det jag har hört än så länge. Men sen bytte han till lite hårdare rockstilen.)
Hans första band hette Taste, och de gjorde några plattor också. De har jag inte hört, tyvärr.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/11/10 :  21:51:17  Show Profile Send svejk a Private Message
Han var braaa. Att han inte vart så känd tror jag berodde på att han kom fram i början på 70-talet, då hade den brittiska blues vågen ebbat ut. Clapton gjorde tråkiga plattor Peter Green satt på hispan Page mfl lirade hårdrock.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000