Author |
Topic |
|
Per Berger
Member
563 Posts |
Posted - 2005/11/10 : 12:35:52
|
Jag har 3 år kvar till halvseklet. För en 20-25 år sen kunde jag "allt" om musiken på listorna, lyssnade mycket på livekonserter och var allmänt på alerten vad gäller musik. Nu för tiden blir det mycket "gamla godingar" samt en del klassiskt (som jag alltid gillat).
Jag känner att det har stagnerat på pop/rock-fronten; jag har tappat kollen helt. Så, jag tänkte "varför inte fråga på forumet om lite tips?" vilket jag gör nu. Tanken är att jag listar upp lite "gamla" artister jag gillar och så får jag av er lite tips på nya artister som kanske kan vara nåt. OK?
Förr/nu gillade/gillar jag (ingen rangordning):
* Supertramp * Bruce Springsteen * Pink Floyd * Eric Clapton * 10CC * Fleetwood Mac * Gerry Rafferty * Sade * Van Morrison * Tina Turner * med flera...
Av lite nyare artister gillar jag:
* Celine Dion ( ) * Jamie Cullum * Eva Cassidy * Diana Krall * The Corrs
E 're nån som kan tipsa om nåt "modernt" jag kan kolla in?
/P
|
|
n0p
Member
1047 Posts |
Posted - 2005/11/10 : 13:15:13
|
Jag tycker du ska kolla in:
* The Solution - Communicate * Hellacopters - Rock & Roll is dead * Ryan Adams - Gold
|
Exit Planet Dust |
|
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2005/11/10 : 13:53:36
|
Jag tycker du ska kolla in Nate James. www.natejames.com Vet inte om den är släppt i sverige. Gillar du den kan jag fixa fram ett ex till dig.
Mvh Håkan |
|
|
Per Berger
Member
563 Posts |
Posted - 2005/11/10 : 14:46:50
|
Tack för förslagen! De ska kollas... Fler förslag?
/P
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2005/11/10 : 14:58:14
|
IQ - Om det tidiga (före pop)Genesis hade fortsatt skulle de låta så här. Marillion - men de kanske du redan känner till. Melodiskt, långa låtar, mjukt och hårt på en gång med texter som ingen annan når upp till. Jennifer Warnes- Natalie Merchant- Julia Fordham som alla är starka sångerskor som spelar pop med en twist. Inget banalt eller modestyrt och tillräckligt intressant för att man gärna lyssnar många gånger.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
jhnmn
Member
230 Posts |
Posted - 2005/11/12 : 11:15:42
|
lägger till Jeff Buckley till listan. Albumet Grace är helt lysande, en av de bästa skivorna som släpptes under 90-talet.
Med tanke på det lite nyare du gillar hoppas jag du har hört Sarah McLachlan (och de förslag Micke Y gav). Utöver det skulle jag väl tipsa om Tori Amos samt Ani DiFranco, även om särskilt den senare är lite mer pretto. |
jhnmn - studenthifi @ http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32550 |
|
|
Svante F
Member
180 Posts |
|
Micke65
Member
471 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 18:56:16
|
Några album att smaka på;
Kathryn Williams - Little black numbers Madeleine Peyroux - Careless love Tori Amos - Tales of a librarian (samling) Ani DiFranco - Not a pretty girl lr Little plastic castle Lysdal&Rasmussen - With the light in your eyes Christian Kjellvander - Songs from a two-room chapel
/Micke |
|
|
Silversurfaren
fd. headonist
1075 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 21:22:19
|
tyvärr Per, jag tror hoppet är ute för dig ;)
skämt o sido. jag har en farbror som gillar sån musik som du, och han lyssnar även på Katie Melua.
men o andra sidan, så gillar han Nightwish också! *suck*
lycka till iaf :-D |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2005/11/15 : 12:02:46
|
Jag har också tre år kvar. Dessutom gillar jag också Nightwish. Inget konstigt med det. Musikutvecklingen går i cirklar.
Jag skulle rekommendera Flower Kings "Flower Power", om du gillar 10CC. Samma fina melodier. Dessutom köper du svenskt. Man är väl solidarisk. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Per Berger
Member
563 Posts |
Posted - 2005/11/15 : 16:13:06
|
Ujujuj... Ok, ännu mer att kolla in... Jag återkommer med resultatet! Tackar!
/P a.k.a "Gubben"
|
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2005/11/16 : 14:42:27
|
Jag e missnöjd med dom där Rullande Stenarna duger både för gamla stötar som halv gamla stötar. Din gamla musiksmak duger ännu. Det var bättre för. Rock musiken har kommit i en återvändsgränd.
|
Edited by - poppen on 2005/11/16 14:43:24 |
|
|
Nothing
Member
570 Posts |
Posted - 2005/11/16 : 20:11:28
|
The Flower Kings är ett solklart val.
@Björn-Ola Visst drunknar man lätt i TFK´s värld? Finns inte många grupper som kan jämföras med deras otroligt rika innehåll, melodiskt och tekniskt fulländat. Vilka skivor var det du inte hade lyssnat på före att du hade gått igenom deras hela repetoar?
. |
|
|
Gabe
Member
536 Posts |
Posted - 2005/11/17 : 09:42:30
|
Noterar din melodiska ådra! Tycker att du ska låna ett öra till några av årets höjdpunkter i min samling! 1. Andrew Bird: The Mysterious production of eggs. Fantasifull, infallsrik, genomtänkt, spännande instrumenterat och arrangerat. Lysande. Årets bästa? 2. Josh Rouse: Nashville. (Kolla även den föregående "1972", den är ännu bättre - finns på Ginza för 99:-) Mjukt, svängigt, melodiöst. Med influenser från både 70-talssoul och nyare melodiös pop låter han som ingen annan. Kvalitetsmusik som håller länge! 3. Richard Hawley: Coles Corner. Om du vill ha något lugnare är Hawley en modern "crooner" med stänk av både Sinatra och senare årens Nick Lowe. Tidlöst och superskönt! Att samtliga håller en ljudkvalitet långt över genomsnittet är ytterliggare en bonus!
Se det som ett tips, från en "gubbe" till en annan! Mycket nöje... hälsar Gabe
|
Edited by - Gabe on 2005/11/17 16:47:17 |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2005/11/17 : 16:29:46
|
Flower Kings förtjänar mycket större uppmärksamhet här hemma än det dom får. Flower Power valde jag för att den är väldigt melodiös, och med tanke på att Per gillar 10CC, Pink Floyd och Supertramp.
Jag förstår inte din fråga riktigt Nothing? |
|
|
Nothing
Member
570 Posts |
Posted - 2005/11/18 : 18:14:43
|
@Björn-Ola Har för mig att du för ett tag sedan sa att du då hade gått igenom alla TFK´s skivor. Vilken skiva var sista olyssnade skivan, om man säger så? Alltså vikla skivor hade du kvar att lyssna på för att fullborda TFK discography?
Jag tycker Per Berger skall börja med 'Space revolver' sedan stega sig upp i och imellan alla deras skivor. |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2005/11/19 : 14:03:38
|
Jag började med Flower Power, alltså från mitten av deras katalog och gick sedan bakåt fram till första plattan. Men jag blev besviken på Retropolis och tappade intresset ett tag. Men när "Adam och Eve" kom ut blev jag entusiastisk igen och fortsatte med Spacerevolver fram till Unfold the future som alltså är den sista jag lyssnat in mig på. Varför undrar du? Jag tycker Space revolver är deras bästa platta men tänkte att Flower Power är lättare att lyssna in sig på. |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2005/11/19 : 14:03:44
|
Jag började med Flower Power, alltså från mitten av deras katalog och gick sedan bakåt fram till första plattan. Men jag blev besviken på Retropolis och tappade intresset ett tag. Men när "Adam och Eve" kom ut blev jag entusiastisk igen och fortsatte med Spacerevolver fram till Unfold the future som alltså är den sista jag lyssnat in mig på. Varför undrar du? Jag tycker Space revolver är deras bästa platta men tänkte att Flower Power är lättare att lyssna in sig på. |
|
|
jari
RödaTråden vinnare
4459 Posts |
Posted - 2006/02/27 : 09:10:28
|
Jag är en ngt äldre "stöt" men min "musikbakgrund" är närmast en kopia av din.Ett par lugnare som jag tycker mkt om. Först en gammal.Ella & Louis: Bild på omslaget skall vara med båda sittandes på stolar. Och som tidigare rekommenderats. Madeleine Peyroux.Careless love.Båda är dessutom väldigt bra ljudmässigt.
|
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
Edited by - jari on 2006/02/27 09:12:42 |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2006/02/27 : 15:55:56
|
För gamla stötar kan rekomenderas.
Diane Reeves Amos Lee Anita Baker
Själv har jag 24 år tills jag blir en glad pensionär. Så jag själv är nog en gammal grinig gubbe.
|
Edited by - poppen on 2006/02/27 16:00:35 |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2006/02/27 : 21:21:56
|
Jag tänker rekomendera en "veckans skiva", nämligen Missy Higgins "The Sound of White". Jag köpte den för några månader sedan och tycker det är ett av mina bättre köp på länge av nyare musik.
Eftersom du gillar Diana Krall så rekomenderar jag också Katie Melua
Lite mer avskalad coolare jazz spelar Patricia Barber, skivorna Verse, Café Blue, Live - A Fortnight in France
Några av de stora drakarna har de senaste 5 åren gjort bra album med:
Peter Gabriel "UP" R.E.M. "Reveal" U2, "All that you cant leave behind"
Två vassa bonustips: Susanne Vega, en känd artist som kommit lite i skymundan tycker jag. Prova albumet "Twelve Objects of Desire". Mycket bra inspelning och intressanta basgångar. Även "Solitude Standing", "99.9 F°" är bra inspelade och är bra.
Michael Ruff, svår att få tag i men finns då och då på ebay, leta efter "Speaking in melodies" vilket anses som en av de absolut bästa studio-referenserna för live-inspelningar. Live-albumet "Feels Good" finns på svenska www.CDON.com och hade en låt på tidningen hifidelitys test-cd. Musikstilen är västkustpop, men det låter verkligen inte som Toto. |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
Edited by - LeoArietis on 2006/02/27 21:28:52 |
|
|
|
Topic |
|