HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ditt bästa hifi-inköp?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/11/09 :  19:37:10  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jag säger Ino piP.










Hmm, ekar det här?

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/11/09 :  20:10:42  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
PBN Audio Montana EPS. Ersatte mina trotjänare, Dunlavy SC-IV, förbättrade så gott som alla områden...

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2005/11/10 :  01:29:15  Show Profile Send Joacim a Private Message
Mina Reference 3A Dulcet...(utan tvekan).

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2005/11/10 :  08:36:12  Show Profile Send juha a Private Message
Svanå prylar. Drivs det med el så är det delad plats Dcs/Vitus.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/11/10 :  16:40:20  Show Profile Send edison a Private Message
Tja...köpte igår på lite kul ett par Audio Pro A2.6 (liten sluten stativare)
för den enorma summan av 200 kronor!!!



Mer prisvärt köp har jag definitivt aldrig gjort, iaf inte inom HiFi-svängen!

Passar bra när övriga högtalare är tysta pga strul m inköpt el-delning mm, och påbörjat stativarbygge åter ligger på (vinter)sparlåga...

Kan nog överleva genom vintern med dessa & suben, då DEN iaf är användbar

Körde nyss genom Dark Side of The Moon (SACDn) drivna av Edison 60'an och det lät vare sej katt eller hundskit, snarare förvånande mkt findetaljer slipper igenom i njutbart skick.

Men det är solklart att riktigt STARKT spelande inte är SÅ väldeliga kul med denna kombon "liten röris + 2 snorbilliga högisar"...där blir det vasst å grötigt...

Ska prova lite jazz å klassiskt mm framöver kvällen...borde nog funka fint.

Edit:
Mer lyssning ger bara att detta var det roligaste på länge musikmässigt (hemma alltså...)

Patricia Barber (Café Blue)
Pink Floyd (DSOTM SACD)
Steely Dan - (Gaucho/DVD-Audio)
Diana Krall (Girl in ...)
High Fidelity Ref-CD nr 21
David Chesky/Area31 (SACD)

å lite annat, ALLT detta har passerat med "flying colours"!

Rent, detaljerat, levande och "musikaliskt", med definierad om än lite tunn bas (6 liter sluten) och med bra (men inte sanslöst bra) "släpp".
Klart begränsade i max distfritt ljudtryck, men jag har börjat få antydan till "tolerabel" integration med suben, var MKT roligare detta än jag antog då jag just lagt slantarna...

Vet inte vad AP A2.6 kostade ny, men -
det känns som stöld att ha köpt ett par för 200 kr, ja e lite småglad att jag slökollade en sväng på blocket i tisdags

Kanske är överdrivet positiv nu - får väl moderera mej efter några veckor om det behövs

EDIT 20060104:
Kvarstår att detta är mitt bästa HiFi-fynd alla kategorier!

MEN - nyköpta "Rosenrot" (Rammstein) visade med all önskvärd tydlighet(!) att BAS saknas/är klen/tunn etc...denna plattan går inte ens halvskinnad genom.
Men de flesta mindre "rock'n-rolliga" plattor spelas mkt fint...jazz tex låter MKT trevligt även efter ett par månaders spelande med dessa extrem-budgetlådor.Likaså det mesta klassiska tex solopiano och 'bra till halvbra' inspelade popalster.(Suben hjälper lite, men den är för ofärdig för att fylla ut tillräckligt...)

Har också moddat dom lite gm att
A.ersätta plast-vadden med fårull tämligen tätt fyllande lådorna.Tajtare ljud med klarare röster bla, samt aningen mer transparens allmänt.
B.placera en filtbit täckande övre halvan av fronten, med ett stjärnformat hål för diskantelementet.På detta sätt neutraliserades verkan av den hemska kanten runt baffeln en del.

Tror jag ska ge mej på att sätta täljsten och evt bitumenbitar på insidorna av sidopanelerna också...lite mindre lådskaller borde det bli...
Slut edit.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2006/01/04 02:22:13
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/11/10 :  21:45:45  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Definitivt mina ståtliga Infinity Reference Standard IIA från 1980..

På silverplats kommer min nyinförskaffade CD: Opera Consonance Reference 2.2 MkII, makalös spelare!
Tur att jag hann köpa den innan prishöjningen, idag kostar den c:a 17500:-

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/11/10 :  22:04:30  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
För mig blir väl det som lät bäst för pengarna. Så det får väl bli min Audio Pro Sub Supreme. Lite drygt 1500:- för acceptabel bas.
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/11/11 :  03:55:17  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Ett par Lowter PM4 i ett par hiskeligt stora horn, Kommer aldrig förlåta mig själv för att jag sålt dom vidare.
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/11/11 :  07:17:12  Show Profile Send regner a Private Message
lätt! benchmark dac1 silver.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/11/11 :  10:38:00  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Min Nya Audio-Aero. Har inte hört den än men den gamla var bara så jäkla bra.....

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2005/11/11 :  11:18:39  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Med hjälp av min kära flickvän ropade jag in en LP-box på Tradera.

Die Kunst Der Fuge av J.S. Bach. 4 vinyler för 120 spänn + frakt.

När paketet väl kommit och packats upp åkte hakan i golvet... Det var en utgåva från Mark Levinson Red Rose Music i oförskämt gott skick! Om ändå alla skivor hade denna kvalitet på inspelningen...


"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/11/11 :  21:45:31  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Mitt bästa köp var när en av mina frus kompisar helt oväntat köpte vårt första par Carlsson OA5 på loppisen på Hötorget för ett par år sedan.

Det var det köpet som återuppväckte dels mittt slumrande musikintresse dels intresset för nödvändigheten av god utrustning för musikupplevelsen.

Totalt 400 kostade kalaset inklusive taxin hem.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2005/11/11 :  22:44:50  Show Profile Send Apinator a Private Message
Soon to be inköpet av ett par Focal-JMLab Electra 1007 BE! Är den mest prisvärda högtalare jag stött på trots ett pris på 37 000kr inklusive stativ!

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

uffepet
Member

69 Posts

Posted - 2005/12/08 :  18:22:20  Show Profile Send uffepet a Private Message
Natural K-3, rysk hardwired rör-riaa. Såg ut som Tjernobyl inuti, fick anpassas i nivå till Shelter-pickupen (stort tack Lasse på
Golden Age). Sicket lyft det blev - bästa impulsköp jag gjort.
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2005/12/08 :  20:49:08  Show Profile Send -AG- a Private Message
Mina Snell EIII (inkl. sandfyllda stativ). Har kvar dem fortfarande efter 7 år.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/12/08 :  21:30:50  Show Profile Send mace a Private Message
1. September 2000, Ett par Quad ESL (57) för £60.
2. Februari 2001, Ett par Quad ESL (57) för £90.

Detta kompenserade fint för att ringa som nummer 2 på följande annons tidigt år 2000, "Quad anläggning, Quad II + 22 + FM1 + AM2 + ESL, bortskänkes pga. flytt till ålderdomshem. En ägare."

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/12/08 :  21:37:51  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Då kan jag stämma in in min nya Audio Aero ref samt mina Hyperion högtalare. Det är så bra så jag får tårar i ögonen.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2005/12/08 :  21:46:25  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Mitt Dynamic Precision 4000 HR är nog mitt bästa köp då det i mina öron gör allt rätt och kan driva precis vad som helst. Sedan kostar det ju inte så hemskt mycket pengar heller.
När man lyfter på locket och ser de 32 sluttransistorerna nedfrästa i 10 mm solid koppar och de feta trafosarna och Rifa kondningarna, ja då blir man nästan kär.

Stereotypen
Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2005/12/08 :  23:08:00  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
Ino piP, helt fantastiska högtalare.

OM jag nånsin byter blir det till större Ino.
Men lusten att byta har kommit av sig, nu lyssnar jag bara på musik.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/12/08 :  23:17:51  Show Profile Send svejk a Private Message
Kanske inte bästa men mest efterlängtade. Var 1997 på semester i Grekland. Som lektyr fanns en Hifi Musik. I det numret fanns en artikel om Peter Bremen samt en recension av hans License No1 DAC. Fick ett habegär en sådan skall jag någon gång ha i hyllan. Nu i somras på morgonen på midsommarafton! gjorde jag deal på en sådan, teflonvarianten dessutom. Jag hade letat ganska länge någon hade jag hittat alldeles för dyyyyrt. Men denna fick jag för ett klart överkomligt pris. Att den spelar som en miljon gör det extra kul.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/12/08 :  23:41:50  Show Profile Send FBK a Private Message
Min nya Dac som jag får i början på nästa år

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Mathis
Starting Member

37 Posts

Posted - 2005/12/09 :  06:59:46  Show Profile  Visit Mathis's Homepage Send Mathis a Private Message
Må vere Electrocompaniet ECi-3 forsterkeren som jeg kjøpte ny i 2000. Den er det eneste som er igjen fra anlegget jeg hadde fra den tiden. Da brukt som integrert forsterker, nå som forforsterker til 2 stk EC AW 220. Kankskje den med tiden får jobb som effekt forsterker i et flerkanals system...

If you didn´t like Primus before, you probably still wont...
Go to Top of Page

R.H.
Member

90 Posts

Posted - 2005/12/09 :  08:11:46  Show Profile  Visit R.H.'s Homepage Send R.H. a Private Message
Det må være mine PBN Olympia forsterker kombo sammen med Montana EPS2 høyttalere.

My stereo:
PBN Olympia HT 4 (2x492W)
PBN Olympia L-Mini (pre-amp)
Montana XP
Cary CD-303/300
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2005/12/09 :  09:00:51  Show Profile Send bjorn a Private Message
ESS... Mina första "hifi"-högtalare var ett par ESS AMT 10B. B:et stod för bookshelf, att det var en bokhyllehögtalare. Något man knappast kunde tro när man såg storleken och bestyckningen. Förutom 7 kg Heil Air Transformer var lådan begåvad med en 10 tums bas fram och en 12' slavbas bak...

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/09 :  09:01:05  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Felfri och i bra skick Skivspelare Ariston RD40 för 25kr se länk
http://www.vinylengine.com/phpBB2/album_page.php?pic_id=135

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000