HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Akustiskt centrum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/11/08 :  00:39:10  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Ett någolunda Akustiskt centrum på högtalare måste väll vara en gundläggande viktig faktor
Det första man tänker på då är kanske en bredbandare, men det finns nog andra högtalare som som också har ett hyffsat sådant.
Jag tänker då till ex på Acoustic Odin MK3 (HIFIKITT elektronik AB)
Vad tror ni/vet där ute om detta

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2005/11/08 00:55:55

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/11/09 :  08:42:19  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
Akustiskt centrum

Va?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/11/09 :  09:59:31  Show Profile Send mapem a Private Message
Det kanske är punktformig ljudkälla du är ute efter. Det är ju en ensam bredbandare utan tvivel, liksom koaxialkonstruktioner med diskanten inuti/framför basen. Men det blir ju andra problem med dem.

Odin är en s k MTM eller d'Appolito-konstruktion med diskanten mellan två bas/mellanregisterelement, och den är väl inte mer punktformig än en traditionell med diskant och bas i linje över varann. d'Appolito har utvecklat en hel teori om varför denna konfiguration är bra som har med spridning vertikalt och horisontellt att göra men det får andra som kan det bättre än jag utveckla. Odin är i alla fall en mycket bra högtalare, tycker jag.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000