HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Benchmark DAC 1 som försteg, vad för slutsteg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

trewq
Starting Member

16 Posts

Posted - 2005/11/05 :  13:41:50  Show Profile Send trewq a Private Message

Nu lyssnar jag på kombinationen Cayin 265ai 40w klass A tillsammans med Cayin cd-15t. Visst, det låter bra för pengarna (kinaimport, ca 12 tkr totalt), men skulle vilja byta upp mig lite...

Som sagt, tänkte använda Benchmark DAC 1 som dac (no shit!) SAMT som försteg till en Pioneer DV-989, eftersom jag vill (försöka) kombinera hemmabio och två-kanals stereo. Då är frågan: vilket eller vilka slutsteg är lämpliga val - nya eller begagnade - i prisintervallet 15-20 tkr?

Mitt olyssnade förstahandsval är ett par Acoustic Reality eAr 1001. Bör de kopplas balanserat till dacen, någon som har koll på rca vs. XLR kvaliteten på eAr?
Har ni andra förslag? Kan också nämnas att högtalarna är Canton Vento 809.

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/11/05 :  14:04:53  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag fick lite erfarenheter av nämda DAC i somras som då tillsammans med Krell KAV-2250 (och en ballad kabel däremellan) gav ett verkligt fint ljud!

Går du från 40 watt klass A till 1000 watt klass D kommer det bli en rätt stor skillnad hur du än kopplar, vågar jag nästan lova.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/11/05 :  14:35:32  Show Profile Send hjort a Private Message
Jag har Benchmark DAC-1 tillsammans med eAR1001 och det fungerar strålande, men jag använder inte det inbyggda försteget.
Go to Top of Page

trewq
Starting Member

16 Posts

Posted - 2005/11/05 :  21:50:32  Show Profile Send trewq a Private Message
Hur tror ni att min föreslagna kombination står sig mot Audio Aeros Prima (senaste modellen)eller Blue Note Koala Tube priset är ju ungefär detsamma. Prima lär ha en ljudkaraktär åt det varmare hållet. Någon som provlyssnat den spelaren?

Kanske det skulle vara ett bättre alternativ, eftersom Canton 809 är relativt analytiska och "kalla" i sin karaktär.

Edited by - trewq on 2005/11/06 12:38:50
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/11/06 :  15:15:47  Show Profile Send regner a Private Message
jag kör själv med benchmark dac1 som dac/försteg till ett par icepower 500monoblock med signalcable silver resolution rakt igenom och det låter, minst sagt kanon. Till priset, i mina ögon ganska oslagbart.
Ice funkar kanon tillsammans med benchmark dacen men ett rörförsteg med en lite varmare karaktär skulle ändå inte sitta helt fel, så min rekomendation är just det, ice och ett bra rörförsteg.. Om inte ekonomin tillåter det, benchmark som försteg och ice på det.
Go to Top of Page

trewq
Starting Member

16 Posts

Posted - 2005/11/06 :  16:49:38  Show Profile Send trewq a Private Message

Det låter som en riktigt bra kombination! Tänkte också köra med Signal Cable Silver Resolution. Frågan är bara om jag ska välja rca eller balanserat? Jag kan ju alltid starta med Benchmark + ear 1001 och om det låter för analytiskt börja spara ihop till ett rörförsteg, kanske ett begagnat Audio Research eller ett nytt Rogue Audio sixty six.

Regner: kör du balanserat?
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/11/06 :  21:56:29  Show Profile Send regner a Private Message
Från transport och HTPC kör jag obalanserat, och det enbart i brist på ballade utgångar. Till monoblock kör jag dock balanserat och jag kan inte tänka mig annat än att föredra.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000