HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Motown...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/11/05 :  11:14:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Såg en dokumentär igår om Motown-musiken. Intressant som bara den!!! Bandet/gruppen som skildrades har gjort fler nr 1-hits på USA's lista (Billbord?) än Elvis, U2, Beach Boys, m.fl. tillsammans!!!

Gruppen producerade musik till vilken artisterna ställdes framför. Musik till låtar som My guy, Where does all the heartbroken go, What's going on, I Heard it through the Grapevine, och en (ursäkta) jävla massa fler är dessa gubbars verk. Tror ni mig inte? Ok:
quote:
'Ain't Too Proud To Beg', 'My Guy', 'For Once In My Life', 'Wonderful One', 'I Was Made To Love Her', 'The Way You Do The Things You Do', 'Dancing In The Street', 'Your Precious Love', 'I Can't Help Myself', 'My Cherie Amour', 'You Keep Me Hanging On', 'My Girl', 'Shop Around', 'Going To A Go-Go', 'Get Ready', 'Heatwave', 'How Sweet It Is To Be Loved By You', 'Baby Love', 'Cloud Nine', 'Ain't No Mountain High Enough', 'Bernadette', 'Mercy, Mercy Me', 'Signed, Sealed Delivered, I'm Yours', 'Where Did Our Love Go', 'What's Going On', 'Ooh, Baby Baby'


Nån som vet vad gruppen heter? 10 poäng musikhistoria! (Inget tjuv-googlande nu)
Jag hade inte en susning...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/11/05 :  12:05:08  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Utan att ha "googlat" så gissar jag på Temptations.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/11/05 :  12:49:15  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Meeeeeeeeeeeeeepppp!
Fel.

Men gubbarna gjorde nog musiken åt Temptations...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2005/11/05 :  16:33:24  Show Profile Send sisko a Private Message
Om det är kompbandet du menar så kallades de väl för funk brothers om jag inte minns fel. Men det var väl holland/dozier/holland eller nåt sånt som skrev de flesta hitsen. Sen hade ju motown artiser som Stevie Wonder som skrev själv en massa otroligt bra musik.
Go to Top of Page

witzel
Starting Member

13 Posts

Posted - 2005/11/05 :  17:04:17  Show Profile  Visit witzel's Homepage Send witzel a Private Message
der er vidst en der har set "standing in the shadows of motown" ? glimrende dokumentar !!
iøvrigt også et glimrende soundtrack, filmen fik min lyst til motown frem igen. JEg har længe været vild med Marvin Gaye, og især Temptations..

men ja, funk brothers lyder ikke helt forkert.

Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/11/05 :  18:15:48  Show Profile Send Terminator a Private Message
Funk brothers stämmer bra och det är/var ett gäng sjukt svängiga snubbar som lirar skjortan av de flesta andra musiker. Dokumentären gick även tidigare i år och är riktigt sevärd då den inte belyser de självklara stjärnorna utan istället lyfter fram grovjobbarna.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/11/07 :  09:01:04  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Japp - The Funk Brothers är gänget!
Witzel: Ja det var en mycket underhållande dokumentär med bra musik mellan varven!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/11/07 :  23:14:56  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag gillar soul skarpt enbart för att det är så förbannat bra musiker som spelar och sjunger att det sedan är bra komponerat är ju ännu bättre.

Jodå de där The Funk Brothers är riktigt kul att ni uppmärksammar och ännu mer anmärkningsvärt är att de flesta av musikerna var/är jazzmusiker som behövde extra pengar för sitt uppehåll.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000