Author |
Topic |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/11/05 : 11:14:12
|
Hejsan,
Såg en dokumentär igår om Motown-musiken. Intressant som bara den!!! Bandet/gruppen som skildrades har gjort fler nr 1-hits på USA's lista (Billbord?) än Elvis, U2, Beach Boys, m.fl. tillsammans!!!
Gruppen producerade musik till vilken artisterna ställdes framför. Musik till låtar som My guy, Where does all the heartbroken go, What's going on, I Heard it through the Grapevine, och en (ursäkta) jävla massa fler är dessa gubbars verk. Tror ni mig inte? Ok: quote: 'Ain't Too Proud To Beg', 'My Guy', 'For Once In My Life', 'Wonderful One', 'I Was Made To Love Her', 'The Way You Do The Things You Do', 'Dancing In The Street', 'Your Precious Love', 'I Can't Help Myself', 'My Cherie Amour', 'You Keep Me Hanging On', 'My Girl', 'Shop Around', 'Going To A Go-Go', 'Get Ready', 'Heatwave', 'How Sweet It Is To Be Loved By You', 'Baby Love', 'Cloud Nine', 'Ain't No Mountain High Enough', 'Bernadette', 'Mercy, Mercy Me', 'Signed, Sealed Delivered, I'm Yours', 'Where Did Our Love Go', 'What's Going On', 'Ooh, Baby Baby'
Nån som vet vad gruppen heter? 10 poäng musikhistoria! (Inget tjuv-googlande nu) Jag hade inte en susning...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2005/11/05 : 12:05:08
|
Utan att ha "googlat" så gissar jag på Temptations. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/11/05 : 12:49:15
|
Meeeeeeeeeeeeeepppp! Fel.
Men gubbarna gjorde nog musiken åt Temptations...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
sisko
Member
202 Posts |
Posted - 2005/11/05 : 16:33:24
|
Om det är kompbandet du menar så kallades de väl för funk brothers om jag inte minns fel. Men det var väl holland/dozier/holland eller nåt sånt som skrev de flesta hitsen. Sen hade ju motown artiser som Stevie Wonder som skrev själv en massa otroligt bra musik. |
|
|
witzel
Starting Member
13 Posts |
Posted - 2005/11/05 : 17:04:17
|
der er vidst en der har set "standing in the shadows of motown" ? glimrende dokumentar !! iøvrigt også et glimrende soundtrack, filmen fik min lyst til motown frem igen. JEg har længe været vild med Marvin Gaye, og især Temptations..
men ja, funk brothers lyder ikke helt forkert.
|
|
|
Terminator
Moved on...
1124 Posts |
Posted - 2005/11/05 : 18:15:48
|
Funk brothers stämmer bra och det är/var ett gäng sjukt svängiga snubbar som lirar skjortan av de flesta andra musiker. Dokumentären gick även tidigare i år och är riktigt sevärd då den inte belyser de självklara stjärnorna utan istället lyfter fram grovjobbarna. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/11/07 : 09:01:04
|
Japp - The Funk Brothers är gänget! Witzel: Ja det var en mycket underhållande dokumentär med bra musik mellan varven!
|
|
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2005/11/07 : 23:14:56
|
Jag gillar soul skarpt enbart för att det är så förbannat bra musiker som spelar och sjunger att det sedan är bra komponerat är ju ännu bättre.
Jodå de där The Funk Brothers är riktigt kul att ni uppmärksammar och ännu mer anmärkningsvärt är att de flesta av musikerna var/är jazzmusiker som behövde extra pengar för sitt uppehåll.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
|
Topic |
|
|
|