HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Fråga om Ryggbiff.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

datar
Member

657 Posts

Posted - 2005/11/04 :  12:47:05  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Hej!

Kan ryggbiff stekas blodig eller måste den stekas "well done" dvs ej blodig

Tack för hjälpen

Vänligen
Johan Linnarsson

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/11/04 :  12:52:41  Show Profile Send mace a Private Message
Muuuuummmms

quote:
En mager, mör och fin del av nötkött, från bakre delen av ryggen. Inte en lika mör och ädel del som filén, men en bit som passar bra som biff, helstekt eller grillad eller stekt i skivor. Serverad som plankstek är den en klassiker på svenska krogar. Den bör inte stekas för länge, då förlorar den både smak och saftighet.


Precis, desto kortare desto bättre tycker jag, stek HETT och låt vila en minut eller 3.

AvisM

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2005/11/04 :  12:53:03  Show Profile Send MikaF a Private Message
Blodig funkar alldeles utmärkt

MVH/Mikael

Driver Top HiFi
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2005/11/04 :  12:55:43  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Tackar tackar!!
Här ska stekas på hög värme!!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/11/04 :  13:07:00  Show Profile Send mace a Private Message
Godaste ryggbiff jag ätit lagade vi till när 40 pers skulle käka på min 30-årsfest.

Ett halvt oljefat fylls till hälften med träkol från Agunnaryds kolmila (strong stuff !!)
Med en meterlång tång mer eller mindre daskas de marinerade bitarna på grillen - dask-fräääs-vänd-dask-fräääs-färdigt

tillagningstid per biff....tja 20 sekunder. Men oj vilken värme

Med stekpanna skulle man nog bränna sönder köttet, om det ens gick att få en åanna så varm.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/11/04 :  13:41:49  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Köp ett stekjärn som är ribbat dvs med upphöjningar så att det liknar grillränder när du vänder köttbiten så kommer du nära det mace beskriver.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/04 :  15:33:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Tjockt gjutgärns gryta/stekjärn är det ända som duger

Är köttet riktigt mört så behöver du inte banka det annar kan det behövas lite. Sen får man steka på känn vilket är ganska lätt.
Snåla inte med svartpeppar men inget salt !!
Ryggbiff ska vara rå i mitten då är den som bäst , det ska allt nötkött tycker jag

Smaklig spis

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/11/04 :  15:59:58  Show Profile Send kris69 a Private Message
Bästa sättet att få upp värmen vid stekningen är att använda kallpressad rapsolja som tål hög värme bättre än olivolja. Ha ockå i en klick riktigt smör då det ger bäst smak åt köttet.

Det finns absolut ingen generell regel hur blodigt/genomstekt det skall vara när det handlar om oxkött, det handlar bara om tycke och smak. Däremot är det bra att bara låta köttet stekas med en vändning per sida, då det bättre bibehåller sin saftighet. Peppra under eller innan stekningen, men strö över havssaltet först då köttbiten vilar på ett fat innan serveringen.

Bon Apetit.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/11/04 :  21:35:54  Show Profile Send ulfsan a Private Message
kris69: Just så!

Jag tar min blodig... Tack!

(...men du få rekommendera rödvinet...)

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem

Edited by - ulfsan on 2005/11/04 21:37:20
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2005/11/04 :  21:38:32  Show Profile Send Frasseman a Private Message
Ett forskarteam (fråga mig ej vilka) har tillsammans med kockar testat fram stekmetoden för att få godast kött...

Det de kom fram till, och det sättet som jag och numera de allra flesta av mina bekanta använder sig utav....

Stek köttet på medelvärme och vänd köttet var 20 - 30 sekund, var inte orolig, - köttet kommer att få färg, och det kommer att vara extremt mört, samtidigt som det är väldigt saftigt..

Det tar rätt lång tid att steka köttet, 2 - 4 ggr längre tid än normalt.

Oavsett om du vill ha en riktigt blodig eller en "well done", så kommer du få en riktigt saftig, och inte minst god biff..

Lycka till i köket!

Andreas

(Korrigerade språket lite)

Min anläggning

Edited by - Frasseman on 2005/11/06 19:50:14
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2005/11/04 :  21:49:15  Show Profile Send Frasseman a Private Message
Vill bara tillägga att de allra flesta har motsatt sig medtoden... Tills de smakat på resultatet... Efter detta så konverterar alla!

Rödvin... Tja hur kraftigt vill du ha... Köpte själv hem en av mina stora favoriter idag. Penfolds Kalimna Bin 28 (shiraz) 159kr... Såhär beskriver systembolaget vinet i fråga

Andreas

Min anläggning

Edited by - Frasseman on 2005/11/04 21:53:13
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/11/04 :  23:11:18  Show Profile Send Larsho a Private Message
Johan

Vi är helt överens om hur vi vill ha köttet

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/11/05 :  17:07:29  Show Profile Send molsson a Private Message
Klart att du skall salta köttet, att saltet skulle dra ut vätskan är snicksnack.

No hay banda!!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/05 :  23:42:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
För mig har det inget med att dra ut vätskan utan smaken. Saltet dödar köttsmaken tycker jag.

Jag ska banne mig ta o testa Frassemans x-empel

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/11/06 :  00:19:28  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Salta efteråt ...... ! Men peppra innan !!
// W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/11/06 :  13:04:35  Show Profile Send matså a Private Message
smaksak. Jag och min mamma gillar det att det är lite rött och pappa vill att det skall vara genomstekt (den gamle konservative restaurantmänniskan)

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2005/11/06 :  14:10:24  Show Profile Send nahoj a Private Message
Åk till Brasilien, där skall ni se på salta köttet.
Så in i h..... gott där, de gnider in det med massor av grovsalt sedan smack på grillen ganska hårdstekt på utsidan o innsidan som man själv önskar inga andra kryddor behövs där köttet smakar så gott i sig själv.
Nu längtar jag ju ännu mer till jul då jag skall dit igen.

// Johan

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/11/07 :  22:45:01  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag ser att Frasseman handlar sitt vin i Gränby centrum i Uppsala.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/11/08 :  10:50:06  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Om jag inte missförstår datar frågar han om nöt måste stekas well done. Nej, men gris måste stekas well done, det får inte vara blodigt.

Själv tycker jag om Kobe stek. Tjurar som får massage och massvis med öl varje dag innan slakten.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/11/08 :  12:00:50  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Själv tycker jag om Kobe stek. Tjurar som får massage och massvis med öl varje dag innan slakten.


Lyllo +++++++++++++++++

Fick äran att äta kobekött med min (härligt rika) morbror i Hong Kong, det var nog 22-23 år sedan men inte en chans att jag glömmer det
Munorgasm

Skicka nu genast ett kilo vaccum packad kobebiff mot postförskott

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2005/11/08 :  12:58:42  Show Profile Send Frasseman a Private Message
Aton: Tja det kan bli så ibland om man bor i Uppsala, men det beror mest på att systembolagetshemsida är så mysko upplagd.

Jag fattar inte varför man inte kan få söka på en dryck, och sedan få veta om den tex. Finns att köpa i någon av Uppsalas butiker...

Men nej!

Man skall först välja butik, sedan dryck... Finns inte den i butiken, får man välja nästa butik och söka igen... Uruselt!

Andreas

Min anläggning
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/11/08 :  13:13:59  Show Profile Send matså a Private Message
Precis en ryggbiff skall bara ha de kryddor (de kryddor som en restaurant endast behöver om man skall driva en matkrog, andra kryddor är ok men dessa måsta man ha) salt och peppar.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/11/08 :  17:36:24  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Man skall först välja butik, sedan dryck... Finns inte den i butiken, får man välja nästa butik och söka igen... Uruselt


Näää !?!?! Jag sökte idag för att hitta ett utsökt vin, Anjou Blanc 2744.
Jag går in via en av de färglada rutorna "Vita Viner"
Upp kommer; http://www.systembolaget.se/SokDrycker/SokISortimentet.htm?SokVarugrupp=Vitaviner&ordinariesort=True

Knappar in namnet Anjou, inget mer !!!
Upp kommer; http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=2744&Butik=0&SokStrangar=VITA+VINER%3aAlla+l%u00e4nder%3aAlla+storlekar%3abland+annat%3a-%3aS%u00f6tma%3aFyllighet%3aFruktsyra%3a

Gå ner lite på den sidan så ser du;
Var finns varan?

Flaska (750 ml)
Hela landet
(gardin) SÖK

Enda sura är att man inte kan söka i ordinarie- och beställningssortimentet samtidigt...

Funkar det för dig ??

M


mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/11/11 :  01:53:43  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
He he Frasseman, det där vinet får jag under hundringen här. :)
Gillar 389 och 407 med, men den sista behöver luftas vansinnigt länge innan den är god. Har fått upp ögonen för Grenache medans jag varit här i Oz, det finns ju inte riktigt några Riojor här, vilket jag annars gillar, så efter att ha druckit Shiraz och annat, har Grenachen blivit en favorit. Tyvärr är utbudet lite klent, men det går att hitta.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000