HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inkoppling av sub till försteg utan subutgång
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2005/11/03 :  21:17:01  Show Profile Send Calle G a Private Message
En liten quickie... jag får låna en subwoofer som saknar högnivå ut. Jag har ett Musical Fidelity dual-mono försteg, utan separat subutgång.
Subben har L+R in men det räcker enligt manualen med L, om inte signalen är väldigt låg för då kan man koppla in både L+R vilket ger +3dB.

Hur kopplar jag in subben på bästa sätt? Y-kabel från L-utgången på försteget? Y-kabel från både L+R? Eller ska jag försöka med högtalarkabel från slutsteget (det är dock svårare rent fysiskt av olika skäl)?

Jag vill ogärna förstöra mitt för/slutsteg, är lite orolig för hur impedanser osv blir när man kopplar och har sig. Tacksam för en liten snabblektion :)

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/11/03 :  21:36:38  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Använd y-kabel på försteget. Om både slusteg och sub har relativt lågohmig ingång sådär runt 22kOhm så blir den sammanlagda impedansen som försteget känner av hälften dvs 11kOhm och då kan väl orken tryta om försteget inte kan lämna ström oxå.

OM en eller bägge har högre impedans så blir det mindre kritiskt och funkar bättre, om bägge har 47kOhm t.ex så är det inga problem. Blir försteget hårt belastat så låter det inge vidare....men är väl knappast farligt.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2005/11/03 :  22:55:00  Show Profile Send Calle G a Private Message
Tack!
Försteget levererar faktiskt 3W klass A så det borde orka med det mesta... och slutsteget har inimpedans på 47kohm, så det borde funka fina fisken.

Spelar det någon roll om man ansluter bara ena kanalen till subwoofern?
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/11/03 :  22:57:27  Show Profile Send StefanL a Private Message
Nä, subben är ändå mono.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/11/04 :  09:52:44  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Om det inte är en processor (ett försteg) som har en äkta .1-utgång till subben, så skall man väl ha en Y-kabel och sammanföra ljudinfon från både höger och vänster. Väljer man bara den ena kanalen så missar man ju infon från den andra, eller hur....?

Då man har en riktig .1-subutgång sammanföres infon från båda kanalerna inne i processorn till en gemensam monoutgång. Då räcker det att koppla dit...

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2005/11/04 :  09:59:33  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message
Nu tror jag att ni är ute och cyklar ;-)

Om förstärkaren har en äkta .1-utgång så kan man använda en Y-kabel för att splittra signalen till de båda sub-ingångarna och därmed få ett starkare ljud.

Om man har en stereo-signal till att börja med så kopplar man naturligtvis L->L och R->R.

Att koppla ihop två utgångar med en Y-kabel låter farligt tycker jag. Det innebär ju att man byglar ihop sina stereo-utgångar med en kortslutning (om nu inte Y-kabeln skulle innehålla någon slags transformatorkoppling t ex)!



Mitt system: H/K DVD 47 -> Benchmark DAC-1 -> Advantage Thor -> B&W 804N
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2005/11/04 :  10:16:41  Show Profile Send Calle G a Private Message
Hmm ja det är sant - att bara ta signal från ena kanalen gör ju att man tappar bas från andra. Det låter rimligt, det vore ju oturligt om ståbasen står till höger och jag kopplar subben till vänster kanal..

Subben har förvisso en L och en R-ingång. Men hur ser det ut inuti? Jag är livrädd för att det ska bli nån form av kortis nånstans.. jag antar att eftersom försteget har en dual mono-konstruktion (dubbla nätagg, etc) så ska det inte finnas så mycket gemensamt mellan de båda utgångarna, så vad händer om subbens L- och R-ingång "sitter ihop"?

Det jag såg framför mig med Y-kabel är något som gör att utsignalen från försteget kopplas både till sub och till slutsteg, inte att koppla ihop L+R.
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/11/04 :  10:27:46  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Förtydligande:

Jag såg fel och utgick från att subben bara hade en monoingång. Om den har L+R in skall NATURLIGTVIS L på försteget kopplas till L på subben och R på försteget kopplas till R på subben!!!

Ursäkta om mitt förra inlägg ledde till förvirring...

(Men det finns faktiskt "omvända y-kablar" som ska kunna gå att använda i sådana här sammanhang...)

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2005/11/04 :  10:47:17  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message
Calle<< Det verkar som du har förstått hur det skall kopplas.
Jag tror inte att du behöver vara orolig för att L- och R-ingångarna skall "sitta ihop" i subben annat än signaljorden antagligen är gemensam. Men jag kan inte tänka mig att det skall innebära något problem så länge höger och vänster kanal ändå kan härledas tillbaka till samma jord.


Mitt system: H/K DVD 47 -> Benchmark DAC-1 -> Advantage Thor -> B&W 804N
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2005/11/04 :  11:03:19  Show Profile Send Calle G a Private Message
OK, då tackar jag för allt tålamod och ber om ursäkt för mina otydligheter.. :)

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000