HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tubetraps!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/11/03 :  20:59:22  Show Profile Send Tomas a Private Message
Hej!


Det är ju väldigt många som bygger sina egna tubetraps. Men vad har egentligen dessa för akustiska egenskaper??


MVH Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/11/03 :  21:18:05  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Jo, "fällorna" om dom nu är rätt konstruerade, utjämnar över och undertryck som kan uppstå i lyssningsrummet genom att energien rusar genom ett absorberande material och avges i form av värme. Lämpligt kan vara minerallull, i rätt tjocklek och densitet. Tube traps kan bota eller i varje fall lindra åkommor som stående våg, fladderekon och annat skräp som grumlar ljudbilden. Info finns i tidigare trådar och sök på ordet tube traps genom lämplig sökmotor. Lycka till!

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/11/03 :  21:45:34  Show Profile Send Tomas a Private Message
Så man kan inte "lura" ut basen ifrån hörnen, då hörnen är naturliga basfällor som en god vän uttryckte det!?

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/11/03 :  22:06:33  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Faktiskt så kan man nästan göra det. Ju mer bas, till en viss nivå, man absorberar med tube traps, ju mer ren bas får man tillbaka. Man städar upp i grötigheten bland alla ljudstudsar och andra oönskade effekter och hör plötsligt den bas som tidigare alltid funnits men dränkts i en kakafoni av otyg. Börja städa och du blir förvånad vad som händer med ambience, 3D, bredd och närvaro. Dessutom blir det enklare och peka ut var musikerna befinner sej på scen.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/11/03 :  22:35:27  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Men vad är det enklaste sättet att bygga en tubetrap billigt? Har ju läst en massa trådar om rörskålar, men det är ju inte så rackarns lätt att få tag på en eller två sådana då de ju ofta säljs i storpack. Så om man bor i Uppsala, var ska man då vända sig? Finns det alternativa byggsätt?

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/11/03 :  22:35:44  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Finns även en lite förklaring o "kokboken"

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/11/03 :  23:22:36  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Om man vill kurera ett problem så är det bäst att identifiera det först med en mätning. Om man bara dämpar lite hur som helst så är det långt ifrån säkert att det blir bättre. Möjligen annorlunda, men eftersom man byggt själv så vill man höra en förbättring. Det finns inga rum med dålig akustik som låter bra. Så att mäta är att veta. Att bygga Tubetraps för den allra lägsta basen blir väldigt stoora.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/11/04 :  01:57:29  Show Profile Send Tomas a Private Message
förtydligande:Om jag känner att basen är för tunn i jämförelse med bl.a tidigare bostäder. Och jag märker att mycket av basen ligger i hörn och andra utrymmen men vill uppleva basen på lyssningsplats men inte har råd med aktiv delning. Vad gör man då? (högtalarna: Audiovector 6, har oerhörd baskapacitet så detta behöver icke att bytas/kompletteras)

MVH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/11/04 :  02:40:08  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Kan du flytta runt lite i rummet? Testa att spela på en annan ledd?

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/11/04 :  09:58:55  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Svanå hade åtminstone tidigare nånting som kallades "abcyll", som man kunde få som hel- eller halvcylinder. Dessa har fungerat väldigt bra som en del av akustikhelheten i mitt rum (jag har två stycken på varandra per hörn, "städar" upp övre basen och nedre mellanregistret väldigt effektivt).

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/11/04 :  11:25:19  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Lite kurvor:
http://www.silentsource.com/efs/tubetrapsspecifications.htm

Byggbeskrivning:
http://www.teresaudio.com/haven/traps/traps.html

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2005/11/06 :  08:35:11  Show Profile Send JD a Private Message
Om det är någon som har basbekymmer under typ 125hz??? Så gå in på Svanås hemsida./Diffusor.com.

Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....

Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/11/07 :  14:13:47  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
"I should mention another popular type of absorber, the tube trap, which is available commercially and also as do-it-yourself plans on various web sites. Although these are often referred to as "bass traps," even the largest tube models are not very effective below about 100 Hz, and the smaller ones become ineffective much higher than that. Marketing hype aside, the real absorption mechanism in a tube trap is simply the rigid fiberglass inside. The reason a 20-inch tube trap works at all down to 100 Hz is that the tube's diameter serves to space some of the fiberglass away from the nearest boundary, which helps extend its absorption to a lower frequency. But a tube design is no more effective than using plain rigid fiberglass spaced similarly."

taget från: http://www.ethanwiner.com/acoustics.html#mhf%20absorbers

så ta den lätta vägen, o sätt en 45-graders snedställd markskiva istället ;)
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/11/07 :  17:14:19  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Frågan är om inte just en rund 35cm dia. är ett bättre val då den dämpar bredare och samtidigt kan tjänstgöra som en piedestal för en snygg krukväxt. Det är nästan alltid framgång med just en cylinder med minerall ull, då det är mycket svårt att överdämpa med den typen.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/11/07 :  18:28:50  Show Profile Send Tomas a Private Message
Men jag vill ju inte dämpa basen!

quote:
Kan du flytta runt lite i rummet? Testa att spela på en annan ledd?


Tyvärr! Jag har en fru. Det lutar åt aktiv delning. Ska precis börja bygga ett par rätt så stabila triodsteg man kan prova till toppen kanske!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/11/07 :  19:39:11  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Isf återstår nog en parametrisk eq. Aktiv delning ger inte några särskilda "akustiska" fördelar. Fast det finns kombinerade apparater typ BSS 366T.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2005/11/07 :  21:12:13  Show Profile Send Carlos a Private Message
Jag har byggt egna tubetraps av rörskålar och vet faktiskt inte vad de har för exacta akustiska egenskaper men lite hjälper det iallafall. Dom kostade mig bara runt 40 kr st.

Men å andra sidan kan jag inte ha framme dom hela tiden på grund av tjejen.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/11/07 :  23:08:49  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
quote:
Finns det alternativa byggsätt?

En plintform som man perforerar på ena sidan, lägger en 5cm stenullsmatta längs insida rör, kränger över ett tyg som häftas i rörkanterna, limmar på tätt lock och botten - sen är det klart:


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/11/08 :  01:41:00  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
calle_jr
Den där påminner ju om min, fast den verkar ju lite mindre
Kul att fler börjat inse vad abbsorbering kan göra.
En viktig sak att ha i åtanke när man bygger akustikprylar är att det skall helst inte sättas i rörelse, som i detta fall gäller det röret för då bidrar den till lite oljud
Med andra ord bygg stadiga prylar

Jo till Tomas grund fråga nu:
Det är ju väldigt många som bygger sina egna tubetraps. Men vad har egentligen dessa för akustiska egenskaper

Mitt svar på detta är att tubetraps försämmrar egensakaperna hos rummet du har högtalaren i för att få fram det akustiska egenskaperna hos dina högtalare/anläggnign.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2005/11/08 01:47:16
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/11/08 :  10:38:01  Show Profile Send Tomas a Private Message
levande:Tack!

Harry_up:Aktiv delning ger att man kan ställa bas/top i nivå relativt till varandra! En EQ har jag starka funderingar på att bygga en speciellt anpassad till mitt rum(efter lite mätningar dock).

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/11/17 :  15:30:42  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Någon som vet vart man får tag på inte allt för dyra rörskålar? Jag kollade just med Coop om Paroc och dem skulle de ha 200 kr/m med 273 mm innerdiameter och 40 mm vägg. Tillkommer dock 1500 kr om man köper under 100 meter vilket känns lite dyrt

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/11/17 :  23:07:40  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Tomas:
Det finns en delning mellan alla element i princip i alla högtalare där man har justerat nivån. Har inget med akustisk anpassning att göra annat än att man kan lägga en delning vid en annan frekvens om filtret är justerbart. Men skall du få en meningsfull justering av nivåerna för anpassning akustiskt så måste du ha en parametrisk eq. Jag vet ganska väl hur det fungerar eftersom jag har dylika apparater själv.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2005/11/18 :  17:38:38  Show Profile Send Morgan a Private Message
Känner någon till om det finns mätningar på tubetraps absorbtionskoefficienter från någon oberoende källa?

MVH
/Morgan

*Men kanske är det inte sällan snarare precis tvärtom!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000