Author |
Topic |
|
TinituZ
va?
126 Posts |
Posted - 2002/07/01 : 12:33:04
|
Jag ska uppgradera komponenterna i mitt delningsfilter. Är det viktigt att spolarnas resistans är identisk, eller vill man ha så låg resistans som möjligt?
°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨° // Jonas Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker |
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2002/07/02 : 01:09:38
|
Om du ändrar induktansen på spolarna så ändras "Q-värdet" för högtalaren, vilket leder till att den kommer låta annorlunda. Hur bra det blir beror på hur bra filtret är från början så att säga. Låg "spolinduktans" vill man väl ha i basen, då det har med dämpfaktorn att göra, men det där kan jag tyvärr inte riktigt... Men här finns andra....
Mvh/Mats 'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson (matson = JagÄrJoeLabero) |
|
|
TinituZ
va?
126 Posts |
Posted - 2002/07/02 : 15:51:30
|
Okej... Det förklarar ju varför spolens resistans enbart är utmärkt för HF-delen... Vid LF gäller alltså att skaffa så låg resistans som möjligt?
Var kan man för övrigt få tag på "tapped inductors"? Alltså en spole med fler utgångar... (I detta fallet 2.1mH, 2.7mH och 3.6mH)
Hur exakt behöver värdena på spolar och kondensatorer vara? Jag hörde någotnting om att man inte bör överskrida 5% felmarginal...
°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨° // Jonas Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
Edited by - TinituZ on 2002/07/02 15:51:5 |
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2002/07/03 : 10:15:58
|
5% bör man nog hålla sig inom. Vad gäller spolarna till basen hade jag valt 1,4mm tråd, men det finns ju större..... "Tapped inductor" vet jag inget om!
Mvh/Mats 'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2002/07/03 : 15:44:20
|
quote:
Om du ändrar induktansen på spolarna så ändras "Q-värdet" för högtalaren, vilket leder till att den kommer låta annorlunda. Hur bra det blir beror på hur bra filtret är från början så att säga. Låg "spolinduktans" vill man väl ha i basen, då det har med dämpfaktorn att göra, men det där kan jag tyvärr inte riktigt... Men här finns andra....
Mvh/Mats 'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson (matson = JagÄrJoeLabero)
Byt "induktans" mot "resistans" så blir det rätt! Man måste inte ha extremt låg resistans i spolarna (i filtret), man kan designa högtalarens frekvensrespons i basen efter en viss resistans mellan förstärkaren och elementet. Det finns formler för detta.
/Johan Lindroos
|
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/07/03 : 19:26:34
|
Hehe... jag byggde faktiskt en (1) st. "tapped inductor", meningen var fler, men det var så in i helsike bökigt, lindade helt av en stor spole, återlindade och lödde fast "tappar" på lämpliga mH-värden. Mkt lindande och bortskrapande av lack blev det, och bra blev det inte heller!! Hade för avsikt att använda dem vid finjustering av delningsfilter, varje tapp kopplad till en 12 positioner "rotary switch". Denna anordning tillsammans med en kondensator-switch-låda så kan man sitta justera in ljudet medans man lyssnar, coolt!!
Tapped inductor:
Kondensatorer:
Bilder från http://www.gti.net/wallin/audio/shop/shop.html
|
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2002/07/03 : 20:53:47
|
quote:
Byt "induktans" mot "resistans" så blir det rätt!
Jamen gud!!!!! Klart det ska vara resistans.... "spolinduktans"??????????Var kom det ifån??? *skäms*
Mvh/Mats 'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson
|
|
|
|
Topic |
|