Author |
Topic |
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 05:20:48
|
Om man utgåt fr ett system på 50kkr, så måste väl rummet vara den viktigaste komponenten?
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 18:20:20
|
Rummet är väl alltid viktigast? |
sound pollution |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 18:27:15
|
HEj,
SVårt, för att nite säga omöjligt, att jämföra vikten hos två okända delar.
Är rummet hyfsat, kan högtalarna vara nog så viktiga. Är högtalarna precis åt skogen, spelar det ingen roll VILKET rum vi stoppar dom i...
Får man fråga: Hur så?
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 18:39:35
|
Om man är likt Strömberg, filosofisk, så borde rummet vara den minst viktiga delen eftersom det är den enda vi kan klara oss utan! Skivor - nä! Spelare - nä! Lågnivåkablar - nä! Förstärkare - nä! Högtalarkablar - nä! Högtalare - nä! Lyssningsrum - ja....
|
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
MrT
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 22:42:29
|
Mycket viktig fråga av hendricsson!!!
epkpeng är inne på att kombinationen är avgörande, kan hålla med om detta till viss del...men jag finner att rummet har en mycket större betydelse för hur bra det låter i "slutändan" än vilka högtalare(rätta märket för vissa) man har.
PS. rum bör oftast "bekämpas" på något sätt för att det ska bli bra. |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2002/10/27 : 17:53:39
|
Ska möblera om imorrn (får min nya soffa!) och ska då har ljudetåtergivningen som högsta prioritet, får se hur det låter då. Jag var på hifiklubben i götet och lämnade in cdspelaren för rep. tog då tillfället i akt o lyssnade på några högtalare. Först ut var Dali-stativare (grand diva) för 17kkr, lät förjävligt rent ut sagt med tanke på priset. Sen lyssnade jag på B&Ws Natilus 850-stativare för 20kkr och dom lät bättre fast inte bra.
Rummet var rektangulärt, 4*10m med stegvis djup bakvägg. Heltäckningsmatta + några mattor på väggarna.
Jag förstår inte riktigt varför det inte lät bättre eller är B&W så sopiga?
|
|
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/10/27 : 17:56:44
|
B&W kräver oftast stora rum och fri placering. Men de kan låta bra. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2002/10/27 : 18:00:57
|
Dom stod ganska nära varandra, säljaren verkade ganska okompetent.
|
|
|
|
Lennart
Member
322 Posts |
Posted - 2002/10/27 : 21:02:26
|
Säljare är ofta ganska "okompetenta" på det de säljer. Det enda de kan är just att sälja. Dvs att få oss att köpa, köpa, köpa.
Lyssningsrummet står för minst 30% av ljudet, oavsett hur mycket ljudkomponenterna kostar. Ett bra lyssningsrum kan göra så att en "plastig kompaktanläggning från 1979" låter riktigt bra. Ett dåligt rum kan sabba vilken 100.000-kronorsanläggning som helst.
Överdriver lite, men inte mycket! |
=================== Ju mer skrot det finns på ett järnspett... |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2002/10/27 : 22:48:41
|
Det är sant, men känslan att jag kunde mer än säljaren som "föddes" för ett halvår sen fann jag väldigt underlig.
|
|
|
|
|
Topic |
|