HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Jordning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2005/11/02 :  16:25:57  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Jag undrar hur man bör koppla. I en gainclone har man ju dels signaljord och en "nolla" i nätdelen. Dessa ska kopplas ihopa om jag inte missförstått nånting.

Men nätjorden då? Kan jag både nätjord och nolla (den mellan plus och minusmatning i nätdelen) och signaljord till förstärkarens chassie?

Mvh J.

Livet är inte helt fel egentligen...

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2005/11/03 :  19:29:17  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Snart 70 läsningar och det är ingen som vet?

Jag vet att ni kan

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/11/03 :  19:33:18  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Skall troligen snart bygga GainClone jag med - så jag följer bara med intresse...

M
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/11/03 :  21:16:17  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Så länge du din "nolla" är jordpunkten på trafons sekundärsida så är det ok att koppla den till chassi tillsammans med skyddsjord.

/Jesper

Edited by - Jesper_Nilsson on 2005/11/03 21:16:43
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/11/04 :  11:02:26  Show Profile Send f95toli a Private Message
Man får skilja på kan och får i det här fallet.
Om jag nu minns rätt ska skyddjord kopplas till både chassi och nätdelens jord precis vid ingången om man ska följa reglerna.

I en del amerikanska byggen jag har sett har de kopplat ihop skyddsjord och signal/nätdelsjord via några komponententer (typ några dioder och resistorer), gissningsvis för att undvika jordloopar. Så vitt jag vet är detta INTE tillåtet i Sverige.

Man kan laborera rätt mycket med olika jordkopplingar men allra viktigast är alltid säkerheten, därför tycker jag man ska följa föreskrifterna rakt av i sådana här fall.

Föreskrifterna finns på http://www.elsakerhetsverket.se/
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/11/04 :  12:31:37  Show Profile Send silvervarg a Private Message
f95toli, kan du vara lite mer specfik än att "Föreskrifterna finns på http://www.elsakerhetsverket.se/" ?
Jag hittar inget om att man inte får koppla signal/nätdelsjord via komponenter till chassit.

Det enda som jag hittar av relevans är att man skall koppla chassit till skyddsjord så direkt som möjligt. Fast de flesta HiFi apparater är dubbelisolerade och använder inte ens jordad stickpropp.

Normalt förekommande koppling är:
skyddsjord till chassi (inga tvivel här).
power ground till signal ground (inga tvivel här heller tror jag).
Power ground är nolla på sekundärsidan om du har trafo med 3 ledare på sek-sidan.
Power ground till chassit vi resistor paralellt med konding (olika åsiker om detta är okej).

Värsta fallet är om man kopplar en apparat till ojordat uttag och ett allvarligt fel har uppstått så att spänningen går direkt till chassit. I sämsta tänkbara fallet så får man hela sekundärspänningen på chassit. I detta fallet med en GainClone så pratar vi om mindre än 40 volt, så det är troligen inte livshotande.
Om man har kopplat nollan (eller skyddsjord via jordat uttag) till chassit så borde dock säkringen i apparaten gå direkt då spänningen når chassit (kortslutning i spänningsdelen).

En annan liknande fråga är var man måste ha säkringar?
Fullsäkrat bör rimligen vara:
På fas (230V~) primärsidan
På nolla (230V~) primärsidan
På V+ sekundärsidan (före eller efter diodbrygga?)
På V- sekundärsidan (före eller efter diodbrygga?)

Dvs någon av följande bör vara korrekt svar:
a/ Räcker med en säkring på primärsidan.
b/ Dubbla säkringar på primärsidan.
c/ dubbla säkringar på sekundärsidan istället för på primärsidan.
d/ Fullsäkrat (dvs 4 säkringar)

Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/11/04 :  13:10:24  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Sekundärsidejord kan såväl hårdjordas som R//C-kopplas till chassi/skyddsjord. Se bara till att inte få några jordloopar. Har du däremot primärsidejord (efter likriktad 230VAC) är det 6mm säkerhetsavstånd till skyddsjord/chassi (inkl. fästskruvar) som gäller. Detsamma gäller för eventuell mjukstart, då den arbetar på primärsidan får inte något som är i elektrisk kontakt med chassit/skyddsjorden vara närmre än 6mm till fas eller nolla. De största bovarna är oftast kontaktdon och fästskruvar (glöm inte skruvskallen!).

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/11/04 :  13:37:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
Silvervarg: I de kopplingar jag tänkte på är skyddjorden endast kopplad till chassit, sedan är kretsens jord (nät+signal) kopplad till skyddsjord via ett närverk av dioder, om jag minns rätt så är tanken nått i still med att ström ska kunna flyta till skyddsjord endast om spänningssikillnaden skyddsjord-nolla överstiger ett visst värde. Föredelen är att man undviker jordloopar.

Det är länge sedan jag tittade på föreskrifterna (delar av föreskrifterna ingick när jag läste mätteknik, men det var 7-8 år sedan), men så vitt jag vet så får man väl inte "säkra" med passiva komponenter på detta vis i Sverige?

Edited by - f95toli on 2005/11/04 18:36:18
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/11/04 :  16:01:25  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
f95toli:

R//C är okej men dioder vet jag inte..

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2005/11/04 :  21:28:59  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Ingen skillnad på en björn och en varg...

SKYDDSJORD (grön-gul) = DIREKT CHASSIE MONTERING.. helst MINST 10mm från annan jordning,.....

(Själv brukar jag jorda i en av NÄTTRAFONS monteringsskuvar...)

Signaljord MÅSTE INTE vara ansluten till jordning... och är ofta ansluten via diverse filter .....

björn
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2005/11/06 :  17:45:43  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Tackar så mycket för alla svaren! Tror att jag är på det klara med det nu!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000