Author |
Topic |
|
Jesper_Nilsson
Member
494 Posts |
Posted - 2005/11/01 : 21:07:51
|
Går i panelabsorbent tankar. Tänker mig en absorbent på ca 1300x2200x50mm. För att stämma av den till ca 100hz (väl dämpad borde den sedan vara verksam +-1 oktav kring detta) behöver jag ett membran på sisådär 3-4kg/kvadratmeter. Blir ganska tungt, 9-10kg totalt. Normal används en lämpligt tjock platta (MDF, playwood eller liknade) men för att få den vikt jag behöver blir den ganska tjock och jag undrar om inte funktionen blir lidande då (membranet blir för styvt). Vad tror ni om att använda ett tunt membrand och sedan justera in resonansfrekvensen med bitumenplator? Är det någon som har erfareneheter av liknade absorbenter? Jag hade tänkt ha den på väggen omedelbart bakom lyssningsposition, finns det risk att absorbenten i sig ger ifrån sig ljud?
/Jesper
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2005/11/01 : 21:27:04
|
Membranabsorbenten fungerar genom att du får friktionsförluster i membranet. Tryckvågen omvandlas till en böjning av skivan, och det är genom böjningen friktionen uppstår inne i skivan.
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Jesper_Nilsson
Member
494 Posts |
Posted - 2005/11/01 : 22:35:58
|
Man får väl även kompressionsförluster i den slutna kaviteten bakom membranet, samt förluster i dämpmaterialet i lådan? En sandwitch panel (trä-dämplim-trä) kanske vore nåt. Hur skulle en gipsskiva funka? Spånar fritt nu..
/Jesper
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/11/02 : 00:33:57
|
Gummiduk har jag spånat om |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
Jesper_Nilsson
Member
494 Posts |
Posted - 2005/11/02 : 18:29:29
|
Gummiduk låter bra, kanske vanlig golvmatta. Är ju lätt att få tag i och lätt att transportera. Hela skivor är alltid ett gissel att få från brädgårn.
Nån som känner till densiteten hos en linoliummatta?
/Jesper |
|
|
esl
2578 Posts |
Posted - 2005/11/02 : 21:41:23
|
Vet inte riktigt vad ni är ute efter.. En resonansabsorbent fungerar just genom resonans och dämpar därför väldigt mycket nära sin resonans om man samtidigt har en resistiv förlust. En mattas resonansfrekvens är beroende av vilken inspänning den har i ramen (trummskinn) och det är säkert mycket bra. Men jag undrar varför ni inte diskuterar de lösningar som är färdiga? Koncept som ni finner beräkningsformler för.
Men spåna gärna på! Fram med mätmicken och loggdatorn och presentera nya fina formler för oss som inte orkar göra egna trummskinn! Kanske en ny business? /esl |
|
|
Jesper_Nilsson
Member
494 Posts |
Posted - 2005/11/02 : 22:08:51
|
Jo visst, men är det själva böjsvängningen i materialet som utgör den resistiva förlusten? Eller är det kompressionen av luften inne i lådan samt förluster i dämpmaterialet i lådan? Enligt gängse formler för panelresonans bestäms dess resonans av membranets massa och djupet på kaviteten. Ingen stans nämns det faktiska fysiska måttet på membranet. Strukturresonanserna i membranet verkar därför inte vara dominernade för systemets resonans. Därav drar jag snabbt slutsatsen att membranmaterialet som sådant är av underordnad betydelse och endast dess vikt är avgörrande för systemets resonans. Näja, verkar som jag får läsa på lite mer.
/Jesper |
|
|
Jesper_Nilsson
Member
494 Posts |
|
esl
2578 Posts |
Posted - 2005/11/02 : 23:38:34
|
Ok. men du vill ju skapa en resonansfrekvens. Och då menar jag att det kanske är enklare med en skiva.. annars får du ha stämskruvar och en mätmik av trycktyp (kondensator), och köra svep tills du hittar max nivån inne i lådan /esl |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/11/02 : 23:54:42
|
Stålplåt är ett annat material med hög densitet jag har spånat på. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
Jesper_Nilsson
Member
494 Posts |
Posted - 2005/11/03 : 21:31:55
|
Jag förstår inte varför det skulle vara lättare att uppskatta resonansfrekvens om jag använder mdf/plyfa som mambran eller om jag använder golvmatta. Dominerande för resoanasfrekvensen är massan hos membranet och kavieteten bakom. Möjligen kan det vara så att det med mattan som membran är lättare att exitera även övertoner vilket gör att man får absorbtionstoppar högre i frekvens. Oregelbunden reverberingstid är nog inte så lyckat. Men om membranet är tillräckigt tungt är det nog inget stort problem.
Stålplåt kan iof passa bra in men här tror jag man kan få problem vid strukturesonaserna i plåten om man inte ser till att dämpa dem regält med tex bitumenplattor. Dock kanske man får för mycket massa då.
/Jesper |
|
|
dude
Member
103 Posts |
Posted - 2005/11/04 : 14:05:40
|
bygg inte en panelabsorbent! ordentligt ineffektivt om du frågar mig. Bygg en spaltabsorbent (Helmholz) som stämms av på 100 Hz, dessa ger i alla fall märkbar effekt på den ytstorleken du nämner. Annars tycker jag du kastar pengar i sjön... |
pillnius?? Jobbar som rumsakustiker |
|
|
Jesper_Nilsson
Member
494 Posts |
Posted - 2005/11/04 : 14:33:01
|
Ahh trevligt, med nån med erfarenhet. Jag har titta på panelabsorbent men tyckte inte riktigt det passade in med det krav jag har på absorbentens djup (50mm). Dessutom fick jag uppfattningen att en panelabsorbent har högre bandbredd (äter effikitivitet iof). Ska kolla lite mer på spaltabsorbenter då.
/Jesper |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/11/05 : 00:08:27
|
Är du säker på att problemet ligger vid 100hz, om inte så bör du kolla det först innan du bygger avstämda absorbenter. Panelabsorbenter är bredbandigare men inte lika effektiva som helmholtzvarianterna. Ganska tragiskt om du missar frekvensen när du skall konstruera absorbenten och den i stället hamnar där du redan har en dipp. Har själv blivit avrådd från ett spaltabsorbenttak vid kontakt med Tunemalms akustik pga av torkningsförloppet hos virket. +/- 1mm gör väldigt stor skillnad där. |
|
|
Jesper_Nilsson
Member
494 Posts |
Posted - 2005/11/05 : 12:09:20
|
Nej, jag är inte helt hundra på var resonanserna ligger, har inte kommit mig för att mäta ännu, är ganska nyinflyttad. Grundmoderna ligger nog runt 70-90hz. Tanken med panelabsorbent var att ha resonans runt 100hz. Korrekt implementerad borde den sedan ha en bandbredd på ca 50-200hz. Med helmholtz resonator hamnar man ju i ett annat läge.
/Jesper |
|
|
|
Topic |
|