HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Simulering av baslådor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2005/11/01 :  18:54:38  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Hej alla!
Jag har dragit igån mitt subbygge (som redan dröjt ett år...) lite smått, med att simulera lådor.

MEN.... Vad skall jag gå efter? Finns det något riktvärde på vart man skall lägga -3dB punkten för att få lagom med rumsgain? eller skall man simulera en låda som har -3dB vid 20 Hz?

Om jag simulerar en sluten låda på 35 liter får jag ett Q på 0.707 samt en F3dB på 33HZ samt en Fb på 35 Hz. SPL på 102 dB vid 30 Hz ungefär.

Om jag simulerar en basreflex på 40 liter avstämd till 20 Hz (lååångt rör), Får jag en nästan rak kurva med F3dB vi 18Hz, runt 105dB vid 30Hz...

Vad skall man säga? Jag skall köra med två sådana här basar. Målet är att ha ett tight och välbalanserat ljud, som skall komplettera ett par stativare i de nedre regionerna (från 60Hz-70Hz och neråt).

Har ni någrat tips? Skall givetvis bygga lite testlådor, men tid är en bristvara för tillfället, så ju längre man kan komma i rätt riktning från början är en gudagåva

Mvh
mattias andersson

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/11/01 :  20:50:14  Show Profile Send ohmega a Private Message
Hej mattiasa:

Frågan om vilken lådtyp du bör välja beror mest på elemntetets egenskaper. Det handlar då om Qts, X-max mm.

Så ge oss lite mer "kött på benen".

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2005/11/01 :  21:01:35  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Hej Ohmega. det skall jag om det är några parametrar du saknar så säg till. Elementen är upmmätta, så jag tror jag skall ha de värden som behövs...

10". 2 stycken skall användas (stereopar).

Fs 26,92 Hz
Re 6,30 Ohm (dubbla spolar på ca 3 ohm)
Qms 9,29
Qes 0,64
Sd 300,0 cm2
Vas 25,6 l
Xmax peak 20,00 mm (totalt 40mm)
(Le) 3,10 mH (har två Le värden, 2.58mH oxå. Vet inte vilket som gäller)

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/11/01 :  21:12:26  Show Profile Send ohmega a Private Message
En beräkning med hjälp av Qes och Qem ger > Qts = 0,6 (ungefär)

Jag tror inte detta element är att rekomendera att användas i basreflexlåda...utan bör då användas i sluten låda i så fall...gränsen för hur högt Qts kan vara för att funger bra i en basreflexlåda går nog nånstans vid 0,45..

Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/11/01 :  21:21:03  Show Profile Send ohmega a Private Message
mattiasa: kom på att värdet på qts är olika beroende på om man serikopplar eller parallellkopplar högtalarspolarna men jag vet inte hur....nån annan som vet?

Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2005/11/02 :  08:05:37  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Vi mätte bara basarna med spolarna i seriekopplat läge, då det är det som är intressant.... Det blir för lågt Re om jag parallellkopplar...

Men du tycker att en sluten låda är det som gäller? Vad hade du lagt dig på för volym?
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2005/11/03 :  15:22:35  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Ingen som har några tips??? Väldigt tyst är det
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/11/03 :  16:00:24  Show Profile Send ohmega a Private Message
missade ditt inlägg igår.

Att resistansen minskar vid parallellkoppling i relation till seriekopplade talspolar förstår jag...men jag är inte alls säker på vad som händer med Qts-värdet...ska se om jag hittar nån info om det!

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/11/03 :  16:01:34  Show Profile Send ohmega a Private Message
mattiasa: Vad är det för element..vad heter dom?

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/11/03 :  19:19:18  Show Profile Send linnar a Private Message

Qts ökar när resistansen ökar.
Ett gammalt knep att höja Qts med ett seriemotstånd.
När man seriekopplar två element höjs inte bara resistansen.
Bl-värdet ökar då det är mer tråd i magnetfältet. Detta motverkas
av ökad resistans. Kunde man seriekoppla flera element utan att
höja resistansen hade det varit lätt att tillverka superelementet.
Men hur man än vrider sig....
Parallellkopplar elementen ökas Qts men det motverkas av den sänkta
resistansen. Verkningsgraden ökas och det motverkas av den minskade
BL-faktorn. Hur man än väder sig...

Qts är definitivt för högt för basreflex. Men det finns annat knep att
få ner Qts. Man kan tillverka en korg som placeras rakt bakom elementet.
I korgen placerar man dämpmaterial hyfsat hårt packat. Man kan
sänka Qts med 0,2-0,3 enheter. Qts på 0,7 kan bli 0,4-0,5 vilket är optimalt
för en basreflex.

Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2005/11/03 :  22:43:29  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Ohmega: Basarna heter GA10UR. Märket är TC Sounds.

Sluten låda blir det. Seriekopplade spolar gäller (dvs 6.3 ohm).

Vad får ni för volym? Får ni samma som ovan?
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2005/11/04 :  00:10:20  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
Hej mattiasa, har samma funderingar som dig angående din initiala fråga om room gain. Vad jag har kunnat läsa mig fram till så får man anpassa rummet efter subborna, d.v.s. flytta runt dem tills det låter bra. Eller så får du införskaffa en behringer.

Från länken nedan kan du ladda hem och simulera högtalarplaceringar och dämpning i olika lyssningsrum. Har inte själv provat.

http://stefanstenberg.blogs.com/audio/rumsdmpning/index.html

Står även en massa annat bra om basbyggen.

Dina simuleringar verkar slå på en faktor 2 vad gäller antalet liter för lådan. Eller så är det jag som är trött.

Fb = (Qb/Qts)*Fs=(0.707/0.6)*26.9 = 31.4 Hz
Vb = VAS/(((Qb/Qts)*(Qb/Qts))-1) = 71 Liter (71 Liter - inverkan från dämpull ungefär 71/1.2 = 60 Liter)

Sedan fyller man på lådan med dämpull efter behag. Kan även vara bra med några extra liter för säkerhets skull. Om det sedan skulle visa sig att man räknat rätt från början så får man fylla på med några påsar sand.

Skickar med ännu en länk med ett enkelt simuleringsprogram och lite förklaringar.

http://web.telia.com/~u41500035/lador.html

Lycka till

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2005/11/04 :  07:54:10  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Andy:
Tackar för kommentarerna. Behringer delningsfilter samt Parametrisk EQ är redan införskaffad, men tanken är att använda EQ så lite som möjligt.

60 liter var bra mycket mer än vad Unibox gav mig.... Hmmmm....

Någon mer som får runt 60 liter?
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2005/11/04 :  12:14:39  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
Problemet som jag ser det är att du valt ett för lågt Qb=0.707 vilket ger att kvoten mellan Qb/Qts blir väldigt nära ett. Därmed har minsta avvikelse i parameter data en stor påverkan på vilken storlek lådan får.

Ett Qb på t.ex. 0.8 ger en lådstorlek på:

Vb = 25.6/(((0.8/0.6)*(0.8/0.6))-1) = 33 L

Ett Qb på t.ex. 0.65 ger en lådstorlek på:

Vb = 25.6/(((0.65/0.6)*(0.65/0.6))-1) = 147 L

Du kanske hade tänkt använda ett passivt delningsfilter och därmed en spole för att skära bort de höga frekvenserna. Om du har haft med den i simuleringarna så får du kanske ett totalt Qb på 0.8 (resistansen i spolen påverkar det totala Q-värdet). Därmed blir lådvolymen 33 L.

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2005/11/04 :  13:26:54  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Vad jag vet så har jag inte matat in något passivt filter, utan jag har ju tänkt använda Behringern för delningen...
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/11/04 :  13:48:29  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ljudias "låd-kalkylator" fick fram 66 litet för en avstämning på 0,707...å om man bara vill ha Qtc lite lägre...ja då blir lådan snabbt väldigt stor.

Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2005/11/04 :  14:13:41  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Får kolla en gång till när jag kommer hem. Helskumt det här. Är ett Qtc på 0.707 optimalt?
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/11/04 :  15:54:03  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ska väl talaom att jag här ovanför utgick från att elementets Qts=0,6

Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2005/11/04 :  18:26:30  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Det stämmer bra det. Om jag utgår från att jag vill ha 0.707 så får jag en volym på 60 liter.
Är det 0.707 man skall sikta på? Jag vet ju att det är skolboksvägen, men har någon provat något annat med lyckat resultat?

Det ser ut som det får bli en LT krets för att få ner volymen lite, annars blir det ju hiskeliga lådor.... hua....
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2005/11/05 :  01:35:18  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Kan lådberäkningarna på länken ovan (http://web.telia.com/~u41500035/lador.html) verkligen stämma? Jag petade i data för en sluten låda med elementet från TC Audio, TC9 12" och fick en volyme på 7.7 liter, då är det ju knappt elementet får plats självt?

J. Ullberg
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000