HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Problem med rödgglödande anoder i TJ 300B mesh
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2005/11/01 :  15:01:29  Show Profile Send Fred a Private Message

Någon som haft problem med detta. Jag använder en Audion Silver night Mk2. Anoden glöder rött i ett område stort som en 10-öring ungefär. Inga problem med detta när jag använder Golden Dragon 300B.

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/11/01 :  21:38:42  Show Profile Send Peter S a Private Message
Hade liknande problem nån gång. Tomgångsströmmen skenade iväg och anoderna glödade.
Det kann vara många tekniska förklaringer till detta som de stora pojkarna här på forumet kann utrede.

Men i mitt fall var det rören som var dåliga, med rörbyte som lösning.

Edited by - Peter S on 2005/11/01 22:14:46
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/11/01 :  23:37:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Glödande anoder har man ju sett. Men fläckvis glödande, det verkar konstigt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/11/02 :  08:23:44  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Fläckvis rödglöd beror oftast på ojämt lindat eller skadat styrgaller och/eller skärmgaller så man lokalt får högre elektronström på en del av anoden. Jag har sett det här på en hel del rör av senare tillverkning.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000