HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Ni som fotar med film, Bra lab för svartvitt ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/10/31 :  12:14:50  Show Profile Send mace a Private Message
Tjenixen fotofränder

Sitter här med en rulle Ilford XP Super 400 som skall framkallas. Det är frun som fotar mest och jag lämnar in

Saken är den att om rullen framkallas i en vanlig färgmaskin med process C41 så kostar det i runda slängar 70 kronor för allt

Men om den skall framkallas i en maskin för svartvit film, "på riktigt" liksom, så kostar det 70 för framkallning + ungefär 6 kronor per papperskopia 6X36+70 = 286 kronor.

Frågan min är; Vad blir skillnaden ?
Och följdfrågan är; Är det värt det ?

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2005/10/31 19:06:41

SoulManager
Member

91 Posts

Posted - 2005/10/31 :  18:00:25  Show Profile Send SoulManager a Private Message
Hej

Process C41 är en färgframkallningsprocess och kommer att förstöra din sv/rulle.


Jag vet inte var du bor och vilket labb du frågat... Men jag gissar att du varit in på närmaste Expert eller motsvarande och därmed fått ett brutalt pris.

Du bör istället kontakta något yrkslabb. Inte gratis där heller men generellt skulle jag säga att både framkallning och kopiering är mera konsekvent. Yrkeslabben gör heller inte skillnad på kopiepriser beroende på om det är färg eller inte.

Jag kan i Stockholm rekommendera två labb
www.diabolaget.se (som jag iofs tror samarbetar med crimson vad gäller sv/v)
www.crimson.se

Jag vill avråda från
www.dox.se
www.odenlab.se
och så ett tredje ställe som jag inte kommer på vad det heter för ögonblicket..
en labbkedja som bl a har ställe på Olof Palmes gata.



Råkar någon av er vara studenter så har diabolaget även studentrabatt.

"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."

[Max Frisch]
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/10/31 :  18:19:03  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det ringde en klocka i huvudet när jag såg det här!!

Det är längesedan jag höll på med framkallning men jag hade för mig att Ilford XP var en "svartvit färgfilm" med mycket fint korn och kollade lite på nätet.

I länken nedan finns lite info som styrker mitt antagande.
http://www.epinions.com/elec-Photo-Film-All-Ilford_XP-2_Super_135-36_Black_White_Chromogenic_C-41_Print_Film_ISO-400/display_~reviews

Man skall alltså använda C41-processen och förmodligen är det så att man förstör filmen med vanlig svartvit framkallning.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/10/31 :  18:49:14  Show Profile Send mace a Private Message
Nja jag kollade med VSFL, VästSvenskaFotoLaboratoriet, och de rekommenderade att framkalla svartvitt istället för C41. De nämnde att det svarta blir svart med riktig process och mer åt sepiahållet med C41

Ps Jag bor i Ängelholm, skall se om jag kan hitta ngt BRA lab i Malmötrakten

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/10/31 :  19:05:41  Show Profile Send mace a Private Message
MatsT går nog segrande ur striden

Som vanligt så tänkte jag inte längre än näsan
Har nu hittat till Ilfords hemsida !
Faktabladet säger följande;

C41 SKALL användas !
Svartvit process skall INTE användas !
Däremot skall foton tryckas på SVART VITT papper INTE färg !

http://www.ilford.com/html/us_english/pdf/XP2SGB_QX.pdf

Ändrar kanske inte prisbilden så mycket men förklarar varför tidigare rullar, som tryckts på vanligt färgpapper, blivit dåligt.

Nu skall jag bara hitta ett bra labb

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/10/31 :  21:53:18  Show Profile Send edison a Private Message
Just det!
En film kan framkallas BARA i den process den är gjord för.

Kör man i fallet "SV/V C41-film" med renodlat svartvitpapper blir det inga färgstick, MEN kör labbet med rätt inställningar kan även "färg"varianten bli mkt bra!
Hänger alltså i det fallet på
A hur labbets maskin är justerad
B på operatören i den mån sådan finns som kollar/ställer in maskinen.

Dagens färgpapper håller iaf mkt bra, MEN äkta svartvitt kan hålla ännu mkt längre förutsatt labbet ser till att ha fixbad etc som verkligen gör jobbet samt sköljer ur ALLA rester ordentligt...

Sen är det en annan sak att C41 SV/V också KAN bli mkt snyggt om man vill ha typ lite lätt sepiaton (sånt jobbar ju många med i sina hemmalabb fast på annat vis, med särskilda vätskor etc)

Blir dock inte kul om labbet trasslar till det och orsakar toning (oavsett åt vilken nyans det blir) man inte önskar sej...


OM en film skall ha C41 så står det ALLTID nånstans på dess kassett/hylsa.

I princip alla filmer för färgkort är C41, samt dessa "SV/V"varianter, som det finns många av numera.
-----------------------------------------------------------------

OT:
DIA-filmer å sin sida brukar dels nästan alltid ha ordet "chrome" i sin beteckning, dels ha "E6"
markerat som namn på processen.

Undantaget där är "Kodachrome"-filmen (den Röd-gula förpackningen) vilken har en helt egen process som inte görs i Sverige sen många år...(men ingår i dock priset)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/10/31 22:14:35
Go to Top of Page

SoulManager
Member

91 Posts

Posted - 2005/11/01 :  09:30:53  Show Profile Send SoulManager a Private Message
Ah givetvis ska det vara C41 för C41... tänkte inte på att kolla datablad om filmen. Frågeställaren skrev sv/v och då tolkade jag det som traditionell sv/v. De där sv/v C41-filmerna har jag inte riktigt förtått mig på.


"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."

[Max Frisch]
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/11/03 :  14:08:54  Show Profile Send mace a Private Message
Tja ! under 7 kronor bilden verkar svårt

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/11/03 :  14:16:10  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Varför frankallar du inte själv mace? och gör dina bilder.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/11/03 :  14:49:34  Show Profile Send mace a Private Message
Va !!!!! en hobby TILL ???

Ett himla jobb väl ?
Gör du det ??

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

SoulManager
Member

91 Posts

Posted - 2005/11/03 :  21:16:26  Show Profile Send SoulManager a Private Message
Mace:

Ang priser. Jag vet inte vart du tittat men detta är de priser du får om du låter Crimson göra kopior. Eller rättare sagt. Du skickar in dina digitala färdigbearbetade kopior.

9 x 13 cm 1,25kr
10 x 15 cm 1,75kr
13 x 19 cm 4
15 x 21 cm 6

18 x 25 cm 10
21 x 30 cm 15
24 x 30 cm 22
30 x 45 cm 42



Men som andra redan skrivit. Det är ingen traditionell sv/v film ni ska framkalla. Det är i grund och botten en vanlig färgfilm och det är inte värt att betala 7kr/styck för vanliga 10x15.
Anlita t ex Diabolaget, Crimson eller ett annat bra labb så kommer du kunna få ut neutrala sv/v kopior (på färgpapper). Hos Crimson kostar det 130 slantar för framkallning, scanning och 10x15-kopior. Och om du kan vänta fyra dagar är det 20% rabatt på det.



mvh

"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."

[Max Frisch]
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000