HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Bästa Genesis - skiva?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/10/31 :  11:28:42  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Söker någon form av "Collection"-skiva med Genesis´ bästa låtar. Det finns ett otal på marknaden, vilken är den bästa med tanke på både innehåll och framför allt ljudkvalitet?

Alla förslag emottages.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/10/31 :  11:55:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
70-tals eller 80-tals-Genesis? Det är två helt olika grupper.
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/10/31 :  12:19:53  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

Nånting som skulle sammanfatta bägge (dvs. innehålla både äldre och nyare material), men kanske mera vikt på 80-tal.

Vad jag söker är i korthet den bästa "greatest hits"-samlingen för gruppen, kan sen på basen av den sätta in mig mera i deras olika skivor. Har hört några, men ljudkvalitén har varit helt usel....

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/10/31 :  17:00:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag gillar tyvärr bara 70-tals-Genesis och det är så med Genesis, ju sämre ljudkvalitet, desto bättre musik. Den bästa musiken gjorde dom när de hade dom mest primitiva grejorna att spela in på, 1969-76. Selling England by the Pound och Trick of the Tail håller väl hyfsad ljudkvalitet, vill jag minnas.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/10/31 :  17:01:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Men det är min smak, så jag kan väl inte ge dig ett vettigt svar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/10/31 :  17:08:46  Show Profile Send Blue a Private Message
Vet fanken vilken som är bästa skivan, men bästa låten är ju lätt "That's All" från 1983.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/11/01 :  00:17:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det finns flera bra men någon bra samlingsskiva känner jag inte till.

"The Lamb lies down on broadway" är en helt fantastisk platta tycker jag, ett rent mästerverk. (Kan nämna här att jag såg Peter Gabriel live 1978 tror jag det var, då körde han stora delar av "The Lamb" - fantastisk konsert! Han hade med sig bland annat Tony Levin på bas.)
"Selling England by the pound" - mycket, mycket bra.
Dessa två plattor tycker jag är de bästa Genesis gjorde.

I övrigt:
"Wind and Wuthering" - mycket bra, men mer svårtillgänglig och bitvis meditativ.
"Foxtrot" är också ganska bra, "Supper´s ready" är ju höjdarlåten på den.
"Trespass" har jag lyssnat mycket på, inåtvänd och lite smärtfylld stämning. Intressant platta men knappast enkel att ta till sig. Undantaget är väl låten "The knife".
"Trick of the tail" är inte dum den heller. Jag tycker "Dance on a volcano" är bäst på den.
"Second´s out" är en liveplatta som jag gillar också. Kanske mest för att jag såg Genesis under den turnén.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/11/01 :  00:20:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
CD-utgåvorna är förresten genomgående sämre än motsvarande vinyler, jag vet inte hur dom gjort för att fördärva ljudet så.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/11/01 :  07:08:04  Show Profile Send MatsT a Private Message
Svårigheten med Genesis är att det är så väldigt olika med och utan Peter Gabriel, i mina öron lyckades de bara göra en OK platta efter Peter Gabriels utträde plus "Seconds Out" som ju är en live-platta med gammalt material mestadels.

Jag håller med Bernt ganska exakt om vad som är bra, "The Lamb Lies Down on Broadway" är i mitt tycke ett av rockhistoriens bättre verk och "Selling England by the Pound" är en höjdare också.

Jag missade att se Genesis live men en kompis som såg dem i England på 70-talet var helt lyrisk, jag har däremot sett Peter Gabriel 2 gånger och han är ju både musiker och artist. Undrar varför han slutade spela flöjt på skivorna?!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/11/01 :  09:41:19  Show Profile Send svejk a Private Message
Håller med Bernt När Gabriel försvann, försvann magin det vart ett "vanligt" band mao.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/11/01 :  17:13:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
När Gabriel och Steve Hackett försvann!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/01 :  19:24:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Försvann inte Hackett före Gabriel ? Hackett i sitt eget band är tyvärr ingen höjdare enligt mina öron.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/11/01 :  19:49:12  Show Profile Send MatsT a Private Message
Gabriel försvann först och sedan Hackett, då fick Rutherford spela gitarr också och det blev smetigare och smetigare...

Det finns säkert många som föredrar den "nya" gruppen Genesis också men vi som var med från början och gillade dem då har kanske lite svårare.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/01 :  20:02:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Oj så fel man kan ha det Fast jag var mer ett Tull , Yes och Pink floyd fan

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/11/01 :  20:10:03  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag tyckte om Jethro Tull, Yes och Pink Floyd också men det handlar väl inte tråden om...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/01 :  20:13:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Nope , men en lite förklaring varför jag var helt ute o cyklade , var det inte ok ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/11/01 :  20:17:43  Show Profile Send MatsT a Private Message
Visst är det OK att förklara, det var bara jag som inte ville breda ut mig mer.
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/11/01 :  22:14:00  Show Profile Send Piggen a Private Message
Jag får väl gå lite mot strömmen här och säga att jag föredrar det lite mer halvnya Genesis.
We can't dance är favoriten för mig, fast jag har lyssnat mycket lite på äldre alster.

Vill man ha lite halvnya samlingar så är det nog "The way we walk" 1 och 2 man ska kolla vidare på. Dom är bägge live.
Kan inte uttala mig om hur ljudkvaliten är. Var länge sedan någon av plattorna snurrade...men jag har aldrig stört mig på att dom skulle vara exceptionellt dåliga iaf:-)

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2005/11/02 :  19:13:31  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Kanske en smula off topic, men har ni nånsin funderat på hur oerhört duktig trummis Phil Collins var och är?!
Kanske inte bara slumpen som avgjorde att Led Zep valde honom, när de spelade live länge sen på Live Aid-gala. *s*
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/11/03 :  08:07:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
På 70-talet ansågs han som en av världens bästa trummisar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2005/11/09 :  14:56:44  Show Profile Send JesseX a Private Message
Genesis klassiska skivor från 70-talet låter
sig knappast sammanfattas på någon samling.

De nyare poppiga hitsen borde det väl gå
att göra något av om någon nu är intresserad.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000