HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Sealed Box Calc. någon???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2005/10/31 :  09:10:11  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Någon som använt detta program? Jag har provat lite för att försöka bestämma mig för vilket woofer element jag vill ha till min blivande slutna sub, men jag förstår för lite av vad som händer programmet.

Man matar in lite driver data Vas, Qts, Qes, fs, Xmax, Dia, PE max.
Då får man bl. a.: equivalent air compliance, max linear excursion, effective diameter

Sen finns det några låd specar där man bara kan lägga in önskad Qtc, de övriga är:
Qr, Vr, Vb, Fb, F3

Sedan är det andra parametrar där man bara får data beroende på vad man matat in tidigare. Jag har sett att det bl. a. anges hur många watt förstärkaren måste ha, etc, men vilka andra värden måste man ta hänsyn till, och inom vilka intervall bör de vara? Enheterna är:
Sd, Vd, nO, SPL, K1, K2, Amax, Par, Par, PeakSPL

Programmet är en mkt liten Excel fil om ca 40 kb, om ingen sett programmet, kanske någon skulle kunna åta sig att ta en liten titt på det?

J. Ullberg
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000