HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Behöver hjälp med ett 2-vägssystem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2005/10/30 :  20:03:15  Show Profile Send JohnB a Private Message
Lyssnar sedan ett år tillbaka på mina egenbyggda MLTL med ett par Fostex FE207 i och de låter försbaskat bra. Men känner att det är dags att ta hembyggandet till nästa steg och där behöver jag lite hjälp.
Min plan är att använda ett Fostex tex 168EZ som mellan och diskant i en egen låda. Det är den lätta biten då den i en 8 liters sluten låda rullar av kraftigt efter 200hz så behövs inget delningsfilter och det är ju lite av det som är själva poängen med fullregisterellement.

Nu till den för mig svåra delen, drivning och delningen av subban. Min tanke är att låta min Silver Night ta hand om toppen och något "annat" ta hand om subben. Om jag haft ett försteg så hade jag bara kunnat skicka signalen till sub-steget och därefter delat. Nu saknar jag försteg och undrar således om en subförsärkare som jag kan koppla en extra uppsättning högtalarkablar till typ REL skulle funka?

Jag har betydligt mer frågor men jag skall inte trötta ut er på en gång.

Tack på förhand

Edited by - JohnB on 2005/10/30 22:30:53

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/10/31 :  10:04:52  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag tycker det är lite synd att "toppen" inte når ner djupare än 200 Hz. Det är lixom "mitt i smeten".


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2005/11/13 :  22:22:20  Show Profile Send JohnB a Private Message
Om låt oss säga delningen hamnar mellan 80-120 istället. Detta bör kanske underlätta i alla fall om jag skulle använda färdiga subbasförstärkare då de jag sett inte går att ställa till mer än ca 120.
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2005/11/14 :  21:16:18  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
Hej JohnA, har själv liknande funderingar för ett stundande 3 vägs högtalare projekt. Dvs låta storleken på lådan sätta delningsfrekvensen neråt för mellanregistret.
Tog mig friheten att räkna på ditt föreslagna element, om man antar att du vill ha maximum flat vid delningsfrekvensen, Qb = 0.707, så får jag följande siffror.

http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/pdf/fe168ez.pdf

Fb = (Qb/Qts)*Fs=(0.707/0.26)*51 = 140 Hz
Vb = VAS/(((Qb/Qts)^2)-1) = 23.7/(((0.707/0.26)^2)-1) = 3.7 Liter

Lådan blir väldigt liten, har jag räknat fel?

Säg att du gör lådan på 8 L, det skulle medföra att Fb = sqrt((VAS/Vb)+1)*Fs = 100 Hz ungefär. Vilket blir utmärkt om du följer rådet från EngelholmAudio.
Är själv lite osäker på om detta är ett bra sätt att designa 3-vägs högtalare på, eller som i ditt fall 2-vägs. Så om någon har erfarenhet eller synpunkter så skriv. Du får ursäkta om du tycker att jag kapar din tråd JohnA.

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2005/11/17 :  20:40:49  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
Ho Ho...Ho Ho...Ho Ho
Finns det någon som har provat ovanstående tankar eller funderat i samma banor när det gäller 3-vägs högtalare? Det verkar ju smidigt, inga kondensatorer i signalvägen. Är problemet att det inte finns några vettiga element till uppgiften? Är jag helt ute och cyklar?

JohnB, säg till om du tycker att jag skall starta en egen tråd.

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2005/11/18 :  16:01:50  Show Profile Send JohnB a Private Message
ByggareAndy, tack för tipset och du får gärna fortsätta i denna tråd då det rör samma tema.

Jag har funderar på att först bygga ett par subbar till mina nuvarande högtalare och se hur det fungerar. Vinsterna med att dela så högt som möjligt är att avlasta bredbandelementet från så mycket basinfo som möjligt vilket bör göra att jag kan spela både högre och renare.

Tipps på baselement/lådor som skall arbeta upp mot ca 80-100hz och fungera tillsammans med Fostexelement emottages tacksamt.

Johan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000