HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Varför lyssnar ni på musik?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2005/10/29 :  20:50:18  Show Profile Send Vox a Private Message
Hej
Eric heter jag och skriver här mitt första inlägg på detta mycket intressanta forum. Jag har varit här nästan dagligen senaste halvåret och blev medlem efter sommaren.

Nu till min fråga.
Varför lyssnar ni på musik? Vad ger det er?

För egen del ger det mig energi och är avkopplande samtidigt som det någonstans finns en längtan av att hitta den ultimata musiken som på något sätt tar mig till "nirvana".

Mina närmaste anser även att mitt musiklyssnade beror på att jag behöver ljud för att slippa höra min lätta tinitus som jag dras med efter några häftiga konserter i slutet av 70-talet.

Hoppas några av er vill dela med er av era orsaker.

//eric

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/10/31 :  08:09:01  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Varför andas jag?
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2005/10/31 :  09:45:39  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Svara på båda inläggen samtidigt:

För att överleva...

/G

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2005/11/01 :  11:31:13  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Kommer ihåg mitt liv utifrån vilken musik man lyssnat på vid olika tillfällen och år.
Kan komma på mig själv att säga" Eh, det var 91 för då lyssnade jag på violator".
Många minnen i musik.
För övrigt en terapi för att få vara själv och njuta. Som föregående talare, för att leva (överleva)
MVH
Stefan

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/11/01 :  12:06:41  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Fly verkligheten, eller förlänga den. Det beror på, få fantisera lite och inte bara vara i den oftast ganska tråkiga "verkligheten". Musik ger en kick och styrka, motivation. Väcker känslor, som man själv väljer i princip. Beroende på vad du lyssnar på. På gymmet lyssnar man på hårdrock för att bli taggad, endel dagar vill man känna sig mer harmonisk, man sätter på något klassiskt (som jag inte en enda gång kommer ihåg namnet på ;)). Det är väl ungefär så.

Stereo Audio
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2005/11/01 :  15:44:14  Show Profile Send sisko a Private Message
Musik kan på olika sätt hjälpa och förklara ens sinnesstämningar. Om allt är jävligt kan man göra sig gladare med glad musik eller grotta ner sig totalt med depp. Sen tror jag faktiskt att musik är en stark identitetsskapare som skapar en stark samhörighet bland de som har gemensam musiksmak etc.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/01 :  15:58:47  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag delar siskos åsikter till 100 %. Så länge man är nöjd med sin anläggning och sina skivor är musik den perfekta känsloskaparen. Är jag deppig hjälper det med antingen musik eller motion, eller bägge samtidigt!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/11/01 :  16:28:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
För mig ger musik energi tillbaka.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/11/02 :  08:22:42  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Musik är den häftigaste konstformen, tycker jag iaf. Jag är hängiven musikälskare sen 45 år tillbaka då mina föräldrar köpte en Luxor radiogrammofon som det stod "Stereo" på. Det är fortfarande lika häftigt att spisa plattor som när man var 7 år och det var nåt nytt.

Numera har även jag tinnitus efter för många högljudda konserter och gitarrmanglande i undermåliga lokaliteter och musik avlyssnat på en bra stereo är det bästa sättet att maskera bort eländet.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000