Author |
Topic |
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2005/10/29 : 20:50:18
|
Hej Eric heter jag och skriver här mitt första inlägg på detta mycket intressanta forum. Jag har varit här nästan dagligen senaste halvåret och blev medlem efter sommaren.
Nu till min fråga. Varför lyssnar ni på musik? Vad ger det er?
För egen del ger det mig energi och är avkopplande samtidigt som det någonstans finns en längtan av att hitta den ultimata musiken som på något sätt tar mig till "nirvana".
Mina närmaste anser även att mitt musiklyssnade beror på att jag behöver ljud för att slippa höra min lätta tinitus som jag dras med efter några häftiga konserter i slutet av 70-talet.
Hoppas några av er vill dela med er av era orsaker.
//eric
|
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2005/10/31 : 08:09:01
|
Varför andas jag? |
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2005/10/31 : 09:45:39
|
Svara på båda inläggen samtidigt:
För att överleva...
/G |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
|
|
steffo74
Member
188 Posts |
Posted - 2005/11/01 : 11:31:13
|
Kommer ihåg mitt liv utifrån vilken musik man lyssnat på vid olika tillfällen och år. Kan komma på mig själv att säga" Eh, det var 91 för då lyssnade jag på violator". Många minnen i musik. För övrigt en terapi för att få vara själv och njuta. Som föregående talare, för att leva (överleva) MVH Stefan
|
Nöjd tills man vet bättre! ........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly |
|
|
Stereo Audio
Member
674 Posts |
Posted - 2005/11/01 : 12:06:41
|
Fly verkligheten, eller förlänga den. Det beror på, få fantisera lite och inte bara vara i den oftast ganska tråkiga "verkligheten". Musik ger en kick och styrka, motivation. Väcker känslor, som man själv väljer i princip. Beroende på vad du lyssnar på. På gymmet lyssnar man på hårdrock för att bli taggad, endel dagar vill man känna sig mer harmonisk, man sätter på något klassiskt (som jag inte en enda gång kommer ihåg namnet på ;)). Det är väl ungefär så. |
Stereo Audio |
|
|
sisko
Member
202 Posts |
Posted - 2005/11/01 : 15:44:14
|
Musik kan på olika sätt hjälpa och förklara ens sinnesstämningar. Om allt är jävligt kan man göra sig gladare med glad musik eller grotta ner sig totalt med depp. Sen tror jag faktiskt att musik är en stark identitetsskapare som skapar en stark samhörighet bland de som har gemensam musiksmak etc. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/11/01 : 15:58:47
|
Jag delar siskos åsikter till 100 %. Så länge man är nöjd med sin anläggning och sina skivor är musik den perfekta känsloskaparen. Är jag deppig hjälper det med antingen musik eller motion, eller bägge samtidigt! |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/11/01 : 16:28:57
|
För mig ger musik energi tillbaka. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/11/02 : 08:22:42
|
Musik är den häftigaste konstformen, tycker jag iaf. Jag är hängiven musikälskare sen 45 år tillbaka då mina föräldrar köpte en Luxor radiogrammofon som det stod "Stereo" på. Det är fortfarande lika häftigt att spisa plattor som när man var 7 år och det var nåt nytt.
Numera har även jag tinnitus efter för många högljudda konserter och gitarrmanglande i undermåliga lokaliteter och musik avlyssnat på en bra stereo är det bästa sättet att maskera bort eländet. |
nyfiken skeptiker |
|
|
|
Topic |
|