HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Peerless (nya?) SLS 15" Subwoofer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2005/10/28 :  16:33:25  Show Profile Send LageB a Private Message


Har ni sett/hört SLS 15" (400mm) Subwooferelement anpassat för Basreflex låda http://www.tymphany.com/products_Peerless.html

Verkar vara ett intressant element - synpunkter någon?

LageB

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/10/28 :  18:32:22  Show Profile Send Hardseq a Private Message
Ett baselement med 8mm slaglängd är jag alltid misstänksam mot men beroende på priset kan man ju använda ett antal istället.


Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/10/28 :  18:47:16  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det är inte så illa när vi ändå har nästan 900 kvcm att tillgå! Max ljudtryck för ETT element är ju 115dB @ 35 Hz i 126 liters portad låda.

Varför är du skeptisk, Hardseq?

Värt att notera är att detta SLS element faktiskt lämpar sig för portade lådor och inte slutna, vilket har varit nån form av praxis för SLS elementen. Lågt Qts!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2005/10/28 :  18:59:30  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Det verkar mycket intressant. Blir inte överdrivet stor låda heller för att vara en 15-tummare. Gillar membranyta framför slaglängd också, bör ju dista mindre om elementet inte behöver arbeta så hårt (min helt ovetenskapliga åsikt ;)).
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/10/28 :  23:53:05  Show Profile Send markih a Private Message
Det där elementet har jag tittat på ett tag och Peerless slaglängd på +-8mm är förmodligen mer äkta än många amerikanska element, med till synes mer eller mindre bilbakgrund vilka ofta har specar utan relation till dist. Således tror jag att det är ett ypperligt element för ringa pengar.

markih
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/10/29 :  01:42:58  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Var får man tag på såna element?
Ser ut att kunna ersätta den 12" som jag har i min portade baslåda idag.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/10/29 :  10:09:09  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Det där elementet har jag tittat på ett tag och Peerless slaglängd på +-8mm är förmodligen mer äkta än många amerikanska element, med till synes mer eller mindre bilbakgrund vilka ofta har specar utan relation till dist. Således tror jag att det är ett ypperligt element för ringa pengar

Precis!

Ingen 100% garanti men ändå ett indicium för att det är "good stuff":
Voice coil length 24.0 (mm)
Height of the gap 8.0 (mm)
=> +-8 mm slaglängd.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2005/10/31 :  15:43:05  Show Profile Send LageB a Private Message

Kul med positiva svar. Nu blir jag grymt sugen att bygga. Men då infaller nästa fråga, ska man satsa på Peerless egen rekomendation 126L och 18cm portlängd? Jag har tänkt att subben ska arbeta under 50Hz.

Eller, har ni något annat bra tips om en "musikalisk" Sub som ska ta vid runt 40-50Hz, och som dessutom är någorlunda lättdrivet ?

LageB
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/10/31 :  21:07:38  Show Profile Send markih a Private Message
Hej!

Testa du, tror att du kommer att bli nöjd om nu detta element håller sedvanlig peerless kvalitet (vilket jag tror att det gör.) Minst 130 liter och 25cm portlängd med 10 cm diameter skulle jag satsa på (väl rundade ändor med gärna koniska portar.) Mindre låda ger sämre verkningsgrad och lite ändrad frekvenspespons. Större låda ger lite bättre verkninsgrad.

Jag tror att det kan bli grymt bra!

Någon (EA?) som vet vad elementet går på?

Ps. Dela vid ca 80Hz, inte så lågt som 40-50! Ds.

markih

Edited by - markih on 2005/10/31 21:15:02
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/06/21 :  16:17:30  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Denna tråd har ju legat i dvala ett tag...men nu är det så att jag också funderat starkt på att bygga med detta element.

Det verkar ju vara suveränt på papperet, föredrar också membranyta framför slaglängd. Har någon hört elementet?

Jag hade tänkt en låda på ~ 150 liter avstämd till ca 25Hz.

Vad tror ni om detta?
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/06/21 :  19:19:05  Show Profile Send Neville a Private Message
Det verkar vara många som är sugna på att bygga med den peerless basen, men ingen verkar ha gjort det än?
Någon måste ju vara den första ;)


Lägger upp en bild så kanske någon blir sugen att bygga


Edited by - Neville on 2006/06/21 19:28:37
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/06/21 :  19:32:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
En dörr full med dessa hade varit fräckt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000