HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högsta möjliga kvalité på hårddiskavspelning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/10/27 :  14:18:11  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Skall digitalisera ett stort antal LP-skivor.
Lös RIAA finns. Vilket format ger högsta möjliga kvalité vid uppspelning ifrån hårddisk med hjälp av någon klient som liknar iTunes finns det idag?
Någon som stöder typ 24/192 eller 24/384? Eller iaf 24/96?
Någon riktigt riktigt bra A/D? Har testat Apogee Rosetta och det var sådär.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2005/10/28 :  08:11:54  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Det "bästa" du kan åstakomma själv är väl DVD-A, 24/192 i två kanals stereo. Fast då vet jag inte om det finns något program för att spela upp på dator. Det finns en uppsjö med ljudkort som klarar detta. Det är väl en prisfråga vad du får för kvalitet, men om du inte var nöjd med Rosetta, som jag trodde var en mkt bra produkt, vad kan då ett ljudkorts inbyggda omvandlare duga till? Då får du väl skaffa dig ett bra ljudkort och en ännu bättre omvandlare än Rosettan. Vad gäller ljudkort så kolla in Lynx eller RME.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/10/28 :  08:58:37  Show Profile Send Harry_up a Private Message
JO, men det skulle stödjas av en befintlig klient. Det var ju det som är grejen.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

keyser_01
Starting Member

11 Posts

Posted - 2005/10/28 :  09:22:50  Show Profile Send keyser_01 a Private Message
Du skulle kunna kolla på www.sweclockers.com där finns det en som heter Teetow som verkar kunna en hel del om ljudkort m.m. Han kanske kan hjälpa dig...

/Stefan
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/10/28 :  13:35:59  Show Profile Send Tomas a Private Message
Vill du ha riktigt bra ljud in och ut ur datorn så kolla Motu interface!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/10/28 :  15:53:34  Show Profile Send f95toli a Private Message
För att kunna spela upp DVD-A måste ljudkortet klara av det, det går inte att lösa med hårdvara. Dessutom är det lite meningslöst om man inte har ett väldigt bra ljudkort eftersom man inte kan använda en extern DAC (man kan inte skicka 24/192 digitalt via S/PDIF).
Bättre att spara i ex. FLAC format och skicka data digitalt till en extern DAC.

Rent allmänt skiljer det inte i kvalité mellan olika klienter eftersom nästan alla använder den CODEC som är installerad i OSet.
När Foobar gick det ju rykten om att kvalitén skulle vara bättre än ex. Winamp, till slut gick programmerarna ut och dementerade det och påpekade att Foobar liksom winamp använder windows inbyggda rutiner för uppspelning.

Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2005/10/31 :  08:43:15  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Är du PC så finns det ett program som heter WinDVD men hur det är har jag ingen aning om: http://dvdaudiodaily.com/cgi-bin/FrameIt.cgi?Url=http://audioworld.com/cgi-bin/dir/jump.cgi?ID=6329&ConfigFile=FrameIt.cfg

Vad gäller möjligheten att skicka 24/192 digitalt, det är väl det man har AES/EBU till? Jag vet flera ljudkort som anger AES/EBU överföring i 24/192.

Billigaste sättet att skaffa sig egna DVD-A skivor om man har kapabelt ljudkort, är att skaffa Minnetonka discWelder Bronze, kan täka mig att man kan spela upp sina alster med det programmet också???

J. Ullberg
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2005/10/31 :  10:13:52  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
wav är ju ett bra format i datorn . det kan du konvertera till alla format du vill med valfria program. wav stöder alla varianter av upplösningar med wave lab.
vill du ha dvda sacd eller annat är det bara att bränna det med wave lab mjukvaran. går att fixa spellistor mm där oxå. Programmet kan även spela mp3 filer som vlc och media spelaren klipper av.

mvh stefan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2005/11/03 :  00:22:12  Show Profile Send Buggsson a Private Message
f95toli: varför säger du "man kan inte skicka 24/192 digitalt via S/PDIF"? Vad får dig att säga så? Är lite intresserad av ämnet då jag själv håller på att leta ljudkort och då är bl.a. möjligheterna till överföring av 24/192 digitalt ett av mina "måsten".

J. Ullberg
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/11/03 :  00:50:29  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Mina digitala filter har AES/EBU in 24/96 och det är väl bra om man har så hög upplösning som möjligt för framtiden.
Rosettan vid en direkt A/B jämförelse med skivspelaren så flyttade den orkestern utomhus och på ett led. Ambiens och akustik nästan försvann. Så för att digitalisera ljudet behövs något extra bra. Skivsamlingen består av unika skivor i perfekt kvalité ifrån 50-70 talet. Och sen är vitsen att filerna skall kunna ligga på en server och hittas av en klient. Lossless går fetbort. I kalkylen finns redan en extra server så några terabyte extra diskar är inget problem.
Tacksam för all hjälp

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/11/03 :  06:33:11  Show Profile Send Tomas a Private Message
Säger det åter igen! MOTU! Används väldigt ofta när musiken spelas in i datorn innan mixning. Riktigt seriösa(utan Protools stora system) använder dock ofta Apogee, men Rosetta´n räcker inte så långt som deras seriösa modeller(tyvärr även seriöst dyra)

MVH Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2005/11/04 :  00:29:02  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Det enda som verkar försvåra det för dig är den ialla fall förmodade bristen på spelar-program för 24/192. Det enda fristående verkar vara WinDVD. Ytterligare två är bundna till speciella ljudkort från Creative. Hur det är med 24/96 har jag aldrig kollat då det inte varit intressant för mig.

Om jag förstod dig rätt så har du redan ljudkort med AES/EBU 24/96?

Jag vet att Lynx gör konverterare. Har inte hört något om hur de är, men med tanke på att deras ljudkort har oerhört högt renomé kanske det kunde vara något att kolla upp?


J. Ullberg
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/11/04 :  02:01:14  Show Profile Send Tomas a Private Message
Ok! Även om ingen lyssnar, så är bitdjup och samplingsfrekvens lika informativa siffror som Watt-antal. Alltså, jag har hört 16/44 enheter låta bättre än 24/96 enheter. Konstruktion, komponentval och nätdel avgör till mkt stor del.

MVH Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2005/11/04 :  18:07:45  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Ja du har självklart rätt Tomas, komponentval och annat har självklart en stor betydelse. Jag trodde i min enfald att med kvalitetsmässigt likvärdiga komponenter så skulle ljudmässigt ett 24/192 (dvs DVD-A) system ge bättre resultat än 16/44 eller 24/96. Jag har intrycket att Harry_up var intresserad av högsta kvalitet, vilket jag tolkar i dagsläget som DVD-A. Ialla fall om man skall göra det själv. Det är en anledningarna till att jag "snöade in" på bitar och frekvenser. SACT vet jag inte om det finns lösningar för i dagsläget för DIY. Om man som jag är intresserad av att göra sina egna två-kanals stereo DVD-A blir man bunden till vissa bitljup och samplingsfrekvenser, det följer ju av formatets specifikationer. Att man sedan kan få väldigt bra resultat med 24/96 är ju en annan sak.


J. Ullberg
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/11/04 :  19:02:59  Show Profile Send f95toli a Private Message
Buggson: Huvudproblemet är inte tekniskt utan ekonomiskt (fast "vanlig" S/PDIF hårdvara klarar nog inte överföringshastigheten ens för 2 kanaler, det finns dock snabbare versioner och det går att skicka AES/EBU via samma utgång på viss kort).
Det finns ganska rejäla restriktioner för vad som är "tillåtet" att skicka digitalt pga att skiv/film-industrin inte gillar digital kopiering.
I princip måste någon form at kopieringskydd finnas med i bilden (som det gör med ex. HDMI om jag inte minns fel) för att få skicka DVD-A eller SACD digitalt med full kvalité.

Det finns gott om ljudkort som klarar av att spela upp 24/192 (M-audio har några) men jag tror inget klara att skicka det vidare till en extern DAC. Dessutom måste man ju ha en DAC som klarar av det.

Jag TROR att de av Creative kort som klarar DVD-A också kan skicka det digitalt ut, MEN då med reducerad kvalité (24/96 i 2 kanaler kanske fungerar om DACen stödjer det)

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/11/06 :  09:36:16  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Det vanliga är att man kan få ut DVD-A i exempelvis 24/48 okodat. 24/96 är det värre med, OM man inte skapat materialet själv. Eftersom detta handlar om analoga skivor som skall digitaliseras så finns inte något hinder att ha högsta möjliga kvalité. Så det frågan verkligen gäller finns det något avspelningsprogram som typ iTunes som kan hålla reda på alla spår och spela av dom i en mycket hög upplösning? Kan WINDVD? Vilket ljudkort som låter riktigt riktigt "lite", dvs bra finns det för ändamålet? Det finns ingen anledning till att köpa något extra dyrt om det inte behövs, men nu är kravet högsta möjliga kvalité så snarast är det väl frågan om vilka studiokort som klarar det? Kan man tagga enskilda ljudspår som med MP3 taggar även med upplösningen 24/96?
Tacksam för alla försök till svar.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000