HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mässor: litet välljud eller stort oljud?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/10/25 :  12:09:44  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Som vanligt efter en mässa läser man kommentarerna om hur besökarna uppfattat det hela. Samma åsikter går igen mässa efter mässa och om jag sammanfattar utan att värdera så låter det såhär:

De som har stora rum och dyra anläggningar och kör 2-kanal lyckas nästan aldrig att imponera speciellt stort.

Stora rum som man spelar multikanal/bio i funkar oftast bättre.

Små rum med 3 stolar och en anläggning i det mindre formatet ger alltid de största ovationerna.

Jag vill inte hävda att det ligger någon orättvisa i ovanstående, vi som ställer ut vet om förutsättningarna. Ibland drar dock besökarna i mitt tycke inte helt rätt slutsatser men det är inget att gråta över. Likaså är det stenkul att gå runt och titta i alla små och medelstora rummen på den smått ofantliga mångfald som finns. Detta är något att sätta stort värde på.

På en mässa råder helt extrema förutsättningar. När hela mässan rullat igång låter det som om vi spelade ovanför maskineriet på en Viking Line-färja. För att kompensera för detta höjer vi volymen. Det är för det första ingen vidare bra start på en demo över huvud taget. Men viktigare är att man i princip bara kan spela en viss typ av mycket tydlig musik med överdriven klarhet. De flesta nyanserade och förföriska plattor kan man lämna hemma. Jazz av en viss typ är lagom gles musik för att funka och det är därför musiktypen används flitigare på mässor än annars. Detta gäller oss som tar med de finaste, största, dyraste systemen vilka under normala fall har en pondus, andning och finstilthet som tar andan ur en.

I större rum där kanske 30 - 50 personer skall lyssna samtidigt måste dessutom uppställningen av högtalarna vara ganska extem och helt olik vad som normalt används för att - som påtalats i en mängd trådar efter i princip varje mässa - "så många som möjligt skall få så lite dåligt ljud som möjligt". I motsats till att några få skall ha kalasljud och de flesta andra bara skall höra en kanal....

Jag tycker detta är besvärligt. Samtidigt som det är jättekul att få spela ett par riktiga fin-högtalare som t ex B 100 från Burmester så blir man beklämd själv över hur lite av potentialen som går fram. Många vill ju gå till en mässa delvis för att få lyssna till de större och exklusiva systemen. Det andra, "mängdvarorna" finns ju som regel i den lokala butiken.

Min fråga är; nästa Malmömässa, skall jag hyra 3 små rum i stället och demonstrera flera separata mindre system och dra nytta av det automatiskt större möjligheterna till välljud det ger?

Eller skall jag hänga kvar i ett referenssystem, åka ned med dubbla bilar varav en är fylld med akustikmaterial och på toppen av det hela smyga med en rumskorrigerare?

mvh

.




www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/10/25 :  12:27:53  Show Profile Send olof a Private Message
Jag tycker du ska välja det sista alternativet. Det är kul om någon verkligen kan visa upp ett totalt overkligt system. Sen vore det iof inte fel ifall det lät helt overkligt bra också. Jag tyckte inte ert rum lät bäst men man kunde ändå ana potentialen. Sen tycker jag nog att det är lite konstigt att du inte släpade ner akustik prylarna redan i år eftersom det känns helt naturligt att vara komprisslös på alla nivåer om nu ändå stereon kostar över miljonen.
Ett tips vore också att markera de stolarsplatser som det faktiskt låter någorlunda representatvivt på alternativt spola alla platser som inte låter bra. Ni tjänar inget på på dessa ändå.
Vill också passa på att berömma Sladd för en mycket proffsig och trevlig demo
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/25 :  12:33:36  Show Profile Send matte76 a Private Message
Vill också tacka dig Sladd för en trevlig demo. Håller med olof, det sista alternativet är bäst. Referenssystem i ett stort rum, men med bra akustik. Audiovector Si6 med Naims värstinggrejor lät ju grymt bra, vet dock ej om det berodde på ett bättre rum eller något annat.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2005/10/25 :  15:04:29  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Skulle vara kul att få prova ett lite större rum. Jag tror inte att det är så svårt att få till någorlunda faktiskt. Jag har reagerat på att många ställer sina stora bamselådor på tok för nära bakväggen, samt att de placerar högtalarna aldeles för brett isär. Klart att det inte kan fungera om man gör på det sättet. Om man offrar ljudkvalitet för att få in så mycket folk som möjligt i rummet, får man lite grann skylla sig själv. Så funkar det ju inte hemma.

Snoogens
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2005/10/25 :  16:02:10  Show Profile Send juha a Private Message
Sista alternativet Sladd.. passar på att tackar för frågan samt din underbara humor: )
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/10/25 :  16:05:59  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Som mässbesökare får man väl finna sig i att akustiken inte är den bästa på en mässa och ta med i beräkningen att många system inte presterar sitt bästa. Det kan inte va så lätt att få till en perfekt miljö på nåra timmar när många inte har fått till det hemma trots åratal av pulande.

Men visst vore det intressant att höra ett referenssytem i ett rum med referensakustik oxå nån gång....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/10/25 :  16:07:58  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Jag skulle också vilja ha haft större rum men det fanns inte när jag bokade i våras ...... ! Och framför allt inte i slutet av en korridor en ½ trappa upp !
Annars en eloge till arrangörerna för en väl genomförd mässa !!!
Fick däremot klagomål från mässbesökarna under söndagen att det packades ihop innan kl 17.00 !!

Wolfgang - Creative Audio

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/10/25 :  16:08:59  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Juha (m flera):

Tack tack, vi får se hur vi skall baxa stenen uppför backen nästa gång!

Ranefjord:

Intressanta synpunkter. I vårt rum kunde man gå 3 i bredd bakom högtalarna och närmre varandra än 2,5 meter bör ett par B 100 inte stå. Vi hoppas nu att Audio Concept bokar ett rum på 50-80 kvadrat på nästa Arkenmässa så får du visa framfötterna i praktiken! Välkommen!

mvh
.


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/10/25 :  16:13:47  Show Profile Send Harry_up a Private Message
quote:
Eller skall jag hänga kvar i ett referenssystem, åka ned med dubbla bilar varav en är fylld med akustikmaterial och på toppen av det hela smyga med en rumskorrigerare?


Nä, varför smyga? Är det inte dags att ta livet av myten att korrektion är av ondo. Att en stereo utan tonkontroller/rumskorrektion inte innebär att man har maximalt ofärgat ljud? Att vissa rum faktiskt kräver en eq är inget nederlag. Visst rättar man fel med fel, men meningen är ju att dom totala felen skall minskas till njutbarhet. Så man så fort man hör en bättre anläggning på en mässa skall slippa höra dessa skivspelande gentlemen ursäkta sitt ljud hela tiden med att det inte går att få det bättre pga. rummet.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2005/10/25 :  16:24:39  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Jag var aldrig runt och lyssnade den här gången, så jag vet inte hur det såg ut. Däremot har jag reagerat på uppställningar på andra mässor. Att få ett bra ljud till 30-50 personer på samma gång, det går inte. Det hade jag inte ens försökt mig på. Kanske möjligtvis med ett par Carlsson OA2212. Blir det ett större rum någon gång i framtiden så visar jag gärna framfötterna. Vi får se.

Trevligt att träffas förresten!

Snoogens
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/10/25 :  16:44:30  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Harry Up:

Nä, våran stil är ju inte att smyga direkt så i så fall skulle en rumskorrigerare inte vara gömd.

I en mässmiljö med stora högtalare och subwoofers en enkelgips bort åt 3 håll, med mer än 20 personer i rummet....jo, då kanske det blir bättre med rumskorrigering.

Wolfgang:
Jo, jag hörde också detta med nedpackningen, trist, gult kort.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/10/25 :  16:46:39  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Hmmm - verkar som jag är litet mot strömmen.

Jag föredrar de små rummen med mindre system på mässor. Där man kan höra...
...system som visar vad de förmår i normala rum
...system med vettiga dimensioner som skulle kunna få plats hemma
...system som som inte behöver eoner av luft för att kunna spela ut
...system med hyfsade prislappar
.
.
.
...system som skulle kunna passa mig!


Så att jag kan inspireras inför mina utforskningar av HiFi-träsket vid nästa inköp

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/10/25 17:22:13
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2005/10/25 :  17:57:58  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
HiFi Consult,

Först ett stort tack till arrangörerna för en utmärkt mässa, vilket vi gärna återkommer till vid nästa tillfälle. Ett varmt tack till alla trevliga besökare som uppskattade våra produkter och ljudet, - med glada tillrop, beställningar och leenden som visade att otraditionella produkter och sammanställningar, i musikens tjänst, - alltid är intressanta.

När det gäller rummen har vår filosofi alltid varit att ta med rätt produkt till rätt rum. Tills nu har vi fått de rum som har varit ”över” vid några mässor och följaktligen har vi anpassat oss därefter. Att tex. enbart ha en stol i ett mindre rum fungerar utmärkt.

Som en följd av Sladds utspel i tråden, vilket vi välkomnar, verkar det framöver möjligt att även få rum som vi faktiskt vill ha…., - gärna lite större rum. Jag skall därför omedelbart maila en beställning till dig Sladd avseende nästa års mässa på Arken, där vi ser framemot att få ett rum någonstans mellan 35-50 m2. :-)

Ett rum på 80m2 är för stort för våra produkter och egentligen ointressant eftersom det inte representerar normala lyssningsrum. 80m2 lämpar sig enbart för visning av produkter. Dessa rum borde enbart tillfalla företag som Sony, Philips med flera, som har ett brett utbud att visa fram, snarare än fokus på demonstrationer av välljud.

Kan även nämna att vårt kommande rum på Gignos mässan i februari kommer att vara bland de största där, vilket blir en kul utmaning. WLM Gran Viola tillsammans med 2 x dubbla 18” basar eller Zu Definition innehållande 4 aktiva 10 tummare vardera borde kanske klara jobbet… Vi får väl se… :-)

Ps. Även ett stort tack tillfaller Ranefjord som på ett utmärkt sätt demade i år.


Mvh, Audio Concept, Robert

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/10/25 :  18:06:21  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Tänkte väl att du skulle nappa på den Robban

Välkommen med ditt mail, nu är det 10,5 månad kvar till Arken 2006 och jag skall försöka få till ett större rum!

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2005/10/25 :  18:16:18  Show Profile Send sker a Private Message
quote:
Eller skall jag hänga kvar i ett referenssystem, åka ned med dubbla bilar varav en är fylld med akustikmaterial och på toppen av det hela smyga med en rumskorrigerare?



>Sladd

Tycker helt klart att ni ska köra på det sista alternativet. Jag tror att många har i bakhuvudet att det kan(kommer)låta helt annorlunda i ett annat rum under andra förutsättningar. De som dömer ut ett system totalt när de bara hört det under en mässa i ett rum där undertaket spelar med så det står härliga till, där man i bästa fall ser två högtalare framför sig, skulle jag nog inte se så allvarligt på. Att räkna en mässa som ett bra lyssnings tillfälle tycker inte jag är så seriöst men man ska dock inte underskatta att man får underbyggda uppfattningar som man kanske inte riktigt kan styra. Om jag inte minns helt fel så pratade du (Sladd) om detta på mässan i Stockholm föra året. Om jag uppfattade det rätt så menade du att det spelar ingen roll att man varnar folk för att det är en skiva med en dåligt inspelning man kommer spela på. Folk kommer ändå att få uppfattningen att det var något fel på högtalarna, cd-spelaren osv. Detta tycker jag stämmer mycket bra. Har kommit på mig själv många gånger när man tänker tillbaks på en mässa som ägt rum längre bak i tiden. Man kommer i regel bättre ihåg ett system som lät dåligt än ett som lät bra, särskilt om det "dåliga" systemet kostade mycket. Man får lätt vatten på sin kvarn och tankarna blir ju i regel att pengar inte har något med ljudet att göra osv. Ibland får man ju faktiskt inte dra så snabba slutsatser och kanske tänka efter vad som kan ha påverkat ljudet. Dessa slutsatser kanske man ska tänka på innan man går ut på forumet och hänger ut en utställares system.
Hur som helst så tycker jag att ni på HiFi-Consult ska fortsätta med era referenssystem på mässorna och ta mässor för vad de är, kanske lite mer för ögat än i vanliga fall. Folk som klagar kommer alltid att finnas, särskilt när det handlar om pengar.

MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987

Edited by - sker on 2005/10/25 18:22:32
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/10/25 :  19:15:07  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Välkommen med ditt mail, nu är det 10,5 månad kvar till Arken 2006
Längtar redanMen sladd, går det inte att fixa till något bättre i matväg nästa år en de där "små svindyra" hamburgarna som var det "enda alternativ i matväg för oss besökare"
Tex. Två husmanskost rätter. Pytt i panna är ett alternativ som köket på Arken borde klara av att ha redo för mässbesökarna.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2005/10/25 :  19:20:07  Show Profile Send Merry a Private Message
En Meridian DSP 7 eller 8000 uppsättning måste ju va kanon att dema med på mässor då , ni får börja sälja Meridian om ni skall dema i stora rum
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/10/25 :  20:28:19  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
HifiConsult: Hängslen, livrem, airbag, försäkring, porto betalt och full pengarna-tillbaka-garanti!?? Dvs varför välja bara EN variant? Dom stora rummen imponerar sällan och det blir konstigt "snack" när sen smårummens anläggningar för 1/10 presterar rackarns så mycket väl-ljud. Men samtidigt vill jag att ni (och andra) har dom stora tuffa systemen - det hör ju för faan till en mässa att det skall vara stora system uppställda.

Men ni borde också ju kunna visa på er mångfald och skicklighet genom att ställa upp en (fysiskt) mindre och prisbilligare anläggning i ett mindre rum.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/10/26 :  04:21:26  Show Profile Send Bravo a Private Message
Mässor är väl ändå mer skådebröd än öronfröjd!

Grannarnas musik hörs, placerningen hos lyssnarna är för huvudelen av dessa inte optimala (OBS vits), rumsakustiken åt f.....s och alla intryck bedövar en.

Mässor är nog mest apptitretare ett musikapparaternas smörgåsbord.

Bravo
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/10/26 :  11:57:46  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

FBK:

Du har helt rätt. Maten är en sak som är utanför vår kontroll men vi har varje år synpunkter. Jag skulle gilla att det funkade som på Malmömässan nu senast där man kunde få en macka och kaffe/dricka utan lång kö. Fast lägg till sittplatser....
I restaurangen skall vi be dem att fixa 4 standardrätter som går snabbt att göra.

Vi får se om det blir något gehör för våra önskemål.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/10/26 :  15:24:21  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Vi får se om det blir något gehör för våra önskemål.

Vi får hoppas på det

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/10/26 :  17:29:20  Show Profile Send Blue a Private Message
MÅNGFALD! Är det något man önskar av en hifimässa så är det ju just det! Det ska finnas både galna miljonsystem med bautahögtalare och 100-kilos monoblock OCH mindre system i prisklasser som är rimliga även för vanliga människor. Köpenhamnsmässan i våras var ett utmärkt exempel. På Malmömässan tycker jag kanske att det var lite för lite av det sistnämnda.

Att folk kanske brukar bli mest impade av de lite billigare systemen är kanske inte så konstigt: Den inte helt okända principen om "diminishing returns". Om man är ärlig mot sig själv, så är det ju väldigt svårt att få det till att ett väl sammansatt system för 2 mille verkligen låter "100 gånger bättre" än ett väl sammansatt system för 20.000 kr. Och så är det nog även om bägge systemen får bästa tänkbara akustiska förutsättningar.

Vid lite stökiga lyssningsförhållanden som på en mässa förstärks ju detta förhållande ytterligare. Med alla intryck som man får i varje rum man kommer in i blir det svårt att minnas hur det egentligen lät i det förra eller förrförra rummet. Och då är det klart att en lägre prislapp blir till en stor fördel.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Blomman
Member

62 Posts

Posted - 2005/10/26 :  20:04:48  Show Profile Send Blomman a Private Message
Tjena

Varför är mässor nästan alltid bokade på hotell ?
Med alla dessa pyttesmå rum.
Kan man inte hyra en skola massor med klassrum och andra mindre grupprum.
Man skulle ju t o m sätte upp ett riktigt stort system i en Aula.


En Boll rullar bättre nedför än uppför.
Go to Top of Page

Fredrik
Member

241 Posts

Posted - 2005/10/26 :  20:55:42  Show Profile Send Fredrik a Private Message
Kan bara instämma med Jörgen G.

Jag vill ju se vad som skulle kunna få plats i mitt rum.




!JBL
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/26 :  22:09:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Blomman, Jag tror att fördelen med hotell är att alla golv har heltäckningsmattor samt att man kan fixa boende och mat på samma ställe.

Hur många har rum i storlek med en Skolsal ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/10/26 :  22:53:25  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Blomman - jag har sett att mässan i Stockholm i februari ska gå av stapeln i Lärarhögskolans lokaler - så du verkar bli bönhörd.

Tyvärr får jag ingen kontakt med arrangörens webbplats i skrivande stund Arrangörens webbplats: www.gignosaudio.se Uppgiften finns under "Tidigare mässor"!

mvh/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/10/27 10:59:00
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000