HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audio Cubes
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2005/10/25 :  03:18:04  Show Profile Send NewMount a Private Message
På audiocubes2.com, baserat i USA, kan man köpa japansk hi-end som Accuphase till bra priser. De levererar world-wide. Exempelvis en Accuphase P-370 kostar endast SEK32000 inklusive frakt. Listpris i Sverige på denna (nu utgångna) modell var över SEK60000. Jag frågade dem via E-post om man inte måste lägga på tull. Deras svar var att de markerar paketet som gåva och att man då slipper tullavgift. Dessutom kan man ange att de skall skriva ned värdet på varan i deklarationen.

Är det någon som handlat av audiocubes2.com?
Ha någon en uppfattning om hur sannolikheten är att man klarar sig undan tullavgiften?

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2005/10/25 :  03:19:29  Show Profile Send NewMount a Private Message
Rättelse:
Har någon en uppfattning om hur stor sannolikheten är att man klarar sig undan tullavgiften?

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/10/25 :  08:47:53  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Tro det eller ej, men det är ingen större (prismässig)vinst att importera Accuphase om det går rätt till.
Börjar man däremot lura staten på tull, moms etc kan man nog tjäna någon krona.
En liten varning bara:
1. Jag tror inte det funkar att markera ett paket med en sprillans Accuphase som gåva utan att tullen reagerar.
2. Om man skriver ner värdet på paketet så är det det värdet som gäller vid ev. fraktproblem/skador.

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2005/10/25 :  21:31:43  Show Profile Send bjorn a Private Message
...dessutom kan det vara intressant att tänka på att med de belopp vi pratar om kallas detta grov varusmuggling och har straffsatser som känns förutom det faktum att produkterna förverkas i tullen...

mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/10/25 :  21:37:53  Show Profile
Det är ju värt att prova om man är sugen. Även om man åker på tull så blir det ju mycket mycket billigare.

32.000:- x 1.3 (ca pris för tull och moms) = 41.600

60.000:- Vs 41.600:-

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2005/10/25 21:44:03
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2005/10/25 :  21:43:17  Show Profile Send Egill a Private Message
tullen är inte den stora kostnaden, det är ju momsen. Grov varusmuggling? det är ju inte du som mottagare som har skrivit på paketet att det är en gåva/värt lite pengar. Jag beställde ett antal DVD:er från DDDhouse i Hong-Kong och de skrev självmant, utan att jag uppmanat dem till det eller ens ville det, att det var en gåva, vilket gjorde att mitt paket fastnade i tullen i två veckor tills jag hade mailat ett kvitto till dem.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/10/25 :  21:58:49  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Det är ju värt att prova om man är sugen. Även om man åker på tull så blir det ju mycket mycket billigare.

32.000:- x 1.3 (ca pris för tull och moms) = 41.600

60.000:- Vs 41.600:-


41.600, Då hamnar du ju ungefär på samma priser som svensktköpt...
Maila firmorna som säljer Accuphase och kolla ska du få se

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/10/25 :  23:14:14  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
P-370 är kanske inte det bästa exemplet då den inte finns längre. Sen hur är det med volten ?

Men det finns billigare ställen att handla ifrån om man vill.
A-60 för 10399 Usd (81300 kr) tex kan nog inte många Svenska handlare ge ett bättre pris på. Att skriva gåva gör nog kanske lite , hur mycket vet jag inte.

Att sänka värdet på Invoicen är det vanligaste men som det har nämts så har man inget försäkringsskydd. Klart , jag vet exempel på där fraktbolagt hävdar att leverantörens orginalpackning inte har dugit därför pajjade den !? Sen finns det lite andra sätt man kan göra det på.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000