HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Eventuella nackdelar med dc-filter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/10/25 :  12:56:42  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har när jag har provat både nätfilter och störskyddstransformatorer på större slutsteg alltid kommit fram till att det låter bättre utan. Problemet har varit att dynamikegenskaperna har försämrats. Egenskaper som inledningsvis har uppskattats för ökad kontroll, lugn eller något liknande har efter nogrannare lyssning förkastats pga att det har blivit livlöst eller att drivet har reducerats. Jag har iofs inte provat alla lösningar men jag är inte ensam om omdömmet. Det här gäller dock huvudsakligen just slutsteg. Samma nedslående resultat fick iofs med en 50VA störskyddstransformator när den kopplades till CD'n. Positiva egenskaper utan dom nämnda nackdelarna har också passerat i form av en 1500 VA skyddstrafo med fyra tappningar som kopplades till signalkällorna, tyvärr så brummade den trafon så j...gt så att den blev dumpad av den anledningen. Frågan jag vill ställa är om det är någon som har upplevt något liknande med dc-filtret som består av två dioder och en kondensator.(se LC-audio). Hela tanken med den kretsen är att den ska få tyst på transformatorerna och inget mer.

Edited by - n/a on 2002/10/25 12:59:43

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/25 :  13:29:19  Show Profile Send norman a Private Message
Nu vet jag inte hur stor kondensator man har i LC-audio filtret men om man har tillräckligt stor så att dioderna aldrig börjar leda så ser jag inget problem med filtret (visst, det blir inte noll ohm över det vid 50hz men nätet har ju en viss utimpedans också (är väl nåt ohm tror jag..)). Skulle man ha en liten kondensator så dioderna leder lite på varje halvperiod kanske man kan tänka sig att det uppstår störningar (dock borde de ju inte vara större än störningarna från likriktardioderna..) å andra sidan så kortsluts dom snabba spikarna med kondingen som ligger över dioderna även om den är liten.. så det var nog lite långsökt..

Sen är det lätt att höra skillnader även om det inte finns några... iaf för mig..

Edited by - norman on 2002/10/25 13:40:25
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/10/25 :  13:44:27  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by norman
Sen är det lätt att höra skillnader även om det inte finns några... iaf för mig..



Jag kan hålla med dig om att skillnaderna har varit små. Men kondensatorn skall alltså tas till med marginal
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/25 :  13:50:56  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Dahlberg


Jag kan hålla med dig om att skillnaderna har varit små. Men kondensatorn skall alltså tas till med marginal



Jag kan inte se någon nackdel med större kondensator iaf, den behöver ju inte vara på alls mycket spänning (t.ex. 16v) så kapacitansen kan ju vara ganska stor utan att kondingen blir överdrivet stor volymmässigt.

T.ex. så blir växelströmsmotståndet vid 50hz hos en 6000uF = 0.5ohm

Edited by - norman on 2002/10/25 13:55:22
Go to Top of Page

n/a
deleted

185 Posts

Posted - 2002/10/25 :  15:36:19  Show Profile Send n/a a Private Message
Herr Dahlberg, du är som sagt inte ensam om ratisifiera nätfilter och störskydds-trafos till slutsteg.

Jag har samma erfarenheter men det var inte det som " tråden gällde"
utan annan filtrering.
Jag följer med "spänning" konversationen och ser vad den landar i "jorden".

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2002/10/25 :  17:11:15  Show Profile Send Zombie a Private Message
quote:
Jag följer med "spänning" konversationen och ser vad den landar i "jorden".


borde inte sådana inlägg belönas med en kraftfull reprimand från moderatorena?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/10/25 :  19:11:08  Show Profile Send n/a a Private Message
Då skall man bara hitta dioder till ett slutsteg som inte klarar sig med mindre än 10amps säkring vid uppstart(dom flyger ibland). Tips någon
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/25 :  19:15:02  Show Profile Send Nagref a Private Message
Dioder till bilbruk brukar väl klara sisådär 30A.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2002/10/25 :  19:34:27  Show Profile Send Lash a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

Dioder till bilbruk brukar väl klara sisådär 30A.



12V?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/25 :  20:04:00  Show Profile Send Nagref a Private Message
Någonting sådant men är de parallellade med motsatt riktning så lär de ju inte drabbas av mer än någon volt i backriktningen..

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/10/27 :  17:01:40  Show Profile Send n/a a Private Message
Claes Ohlsson har bildioder 30-35A/200volt.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/27 :  17:07:27  Show Profile Send Nagref a Private Message
Mer än nödvändigt m a o men pajjar den ena dioden så lär det hamna 326V över den som funkar och då kanske den inte gör det så länge...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/27 :  17:17:49  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

Mer än nödvändigt m a o men pajjar den ena dioden så lär det hamna 326V över den som funkar och då kanske den inte gör det så länge...



är kondingen fortfarande hel så hamnar det inte 326 volt över den, max nån volt om man har tillräckligt stor konding.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/27 :  17:43:43  Show Profile Send Nagref a Private Message
Javisst ja! Så är det norman! Du har ju påpekat det tidigare. Att jag aldrig lär mig..

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/27 :  18:05:13  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

Javisst ja! Så är det norman! Du har ju påpekat det tidigare. Att jag aldrig lär mig..



jo, att du aldrig lär dig!.. hoppsan, förlåt..jag kan vara lite tjatig ibland när jag har lite att göra...

Edited by - norman on 2002/10/27 18:07:32
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/27 :  18:16:47  Show Profile Send norman a Private Message
Den lite intressanta frågan är ju (tycker jag) om man bör välja en konding som är så stor att aldrig dioderna skall börja leda för att undvika "spikar" (man skulle ju också kunna seriekoppla två eller tre dioder så man får lite större marginal än 0.6v)? eller att man räknar med att dioderna leder och att man tar bort de värsta spikarna med en mindre konding.

Är det nån som vet ungefär hur mycket dc det kan ligga på nätet?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000