HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken vägg??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

duck77
Member

135 Posts

Posted - 2005/10/23 :  20:18:23  Show Profile Send duck77 a Private Message
Hej alla!

Nu håller på att prova ut lite möbleringar. Jag har ett rum i mitt hus som är 6,20M x 4M. Anläggningen har under 1års tid varit på kortsidan, men p.g.a att sido refexerna förstör så mycket samt enorma bas problem så provar jag att köra på långväggen. Problemet är att det känns inte rätt (Magkänslan) det är det där med att ha väggen direkt bakom soffan.

Så någon som har några Tips??

Jag har bara 2 alternativ som jag ser det..

1 Behålla på kortsidan + Investera i minst 4 Basfällor bakom högtalarna + bakom mig, samt bygga någon typ av Diffusor för sidoreflexen .

2 Eller göra nått åt att ha väggen så nära mig bakom, kanske Svanå´s GoldenHorn??.

Kanske är det någon av er som har liknade Mått på Rummet, hur har ni?

Som det känns nu är det som att välja mellan Pest eller Kolera!

Mvh
Sjösse

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2005/10/24 :  01:17:27  Show Profile Send niklas a Private Message
Kortsidan blir mitt tips! Åtgärda förstareflexerna och flytta gärna ut soffan en bit från bakvägen.

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

P_H
Starting Member

36 Posts

Posted - 2005/10/24 :  08:55:23  Show Profile Send P_H a Private Message
Har ett rum av liknande dimensioner ca 6,50 x 4,10 (4.30 i halva rummet dvs inte 100% rektangulärt). Gipsväggar (nästan bara ytterväggar med isolering), gipstak (med isolering ovanför) och parkettgolv

Kör med stereon på ena kortväggen, fronten på högtalarna ca 1 m ut från bakvägg och ca 95 cm från sidovägg till mitten på fronten. Soffan står ca 2 meter från bakvägg. Naturliga diffusorer för 1:a reflex och bakom soffan (bokhyllor, stor CD-hylla på vägg etc). För övrigt normal dämpning i rummet med matta, soffor, gardiner etc.

Skaplig kurva vid mätning, dock ett par hyfsat kraftiga dippar runt 60 Hz. Spelar på ett par Canton Digital 1.1 så kurvan fixas sen till med hjälp av programmet.

Ibland gör man ett klipp, ibland går man på en nit, men oftast får man ungefär vad man betalar för
Go to Top of Page

duck77
Member

135 Posts

Posted - 2005/10/24 :  18:52:01  Show Profile Send duck77 a Private Message
Tackar för svaren, det blir att återgå till min kortvägg. Det var mer spelglädje med den möbleringen, trotts Bas problem och Sidoreflex!

Bas fällor samt en smakfull lösning för sidoreflex SKALL lösas Snarast!
Kanske man kan få upp lite bilder, på det vad det lider!

Ha en bra Kväll Forum Rävar!!

/Sjö
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000