HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 För snabb skivspelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/10/22 :  17:09:55  Show Profile Send mapem a Private Message
Hej, min son som har bra gehör tyckte musik lät ett halvt tonsteg för högt eller så spelad på vinylspelaren. Vid en enkel kontroll genom att helt enkelt ta tid och räkna varven visade det sig att den snurrar ca 33,8 varv per minut i sället för 33,333. Dvs ca 1,5% fr fort om jag räknar rätt.

Vad gör man åt det? Det finns ingen justeringsmöjlighet på spelaren, en Ariston Q-deck Pro, en ganska enkel historia med fast plint av Rega-stuk. Och vad kan det bero på? Min egen teori är att smuts på motorns remskiva gör att diametern blivit större, vad tror ni om det?

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/10/22 :  17:36:32  Show Profile Send Larsho a Private Message
stoppa bomull i öronen på din son och njut vidare

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/22 :  17:47:17  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Min egen teori är att smuts på motorns remskiva gör att diametern blivit större, vad tror ni om det?

Varför bara teori? Det måste väl vara ganska så enkelt att kolla upp?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/10/22 :  19:34:54  Show Profile Send denada a Private Message
Hmmmmm jag hade problem med att den gick för sackta.
Det hela berodde på att det var oxider och annan skit i elektroniken i spelaren... (budget spelare iof)
Så titta över om det är något skit även i de elektroniska mojängerna...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/10/22 :  20:59:19  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Min teori är att nätspänningen är lite högre än vad dom tänkte sig
när den tillverkades.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/10/22 :  23:03:58  Show Profile Send ILLY a Private Message
Vet du om det är ac-, eller dc-motor? Är det dc-motor skulle man kanske kuna kolla över reguleringen, med lite tur så kanske det räcker att byta ett motstånd eller två.

Är det ac-motor och spelaren har några år på nacken så verkar Dahlbergs teori rimlig, isåfall vet är jag osäker på vad man ska hitta på. Effektmotstånd på några kiloohm paralellt med motorn borde iofs sänka spänningen något.

Byta traf?
Kolla om det sitter några trimpotar i motorstyrningen?

Jag har ingen definitiv lösning, bara spånar lite.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/10/22 :  23:10:52  Show Profile Send ILLY a Private Message
Om du inte känner dig trygg med att skruva isär spelaren och börja modda befintliga kretsar, så borde en vridtransformator kunna göra jobbet.

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=187503.htm

Finns även okapslade, för ungefär halva priset, men då får du bygga låda och löda anslutningar själv:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=187455.htm

Militant cyklist.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/10/23 :  09:24:35  Show Profile Send mapem a Private Message
Hej!

Tack för svaren.

quote:
Varför bara teori? Det måste väl vara ganska så enkelt att kolla upp?
Visst, men jag är så lat att jag frågar först! Gillar inte att pilla i apparater, är nog en typisk teoretiker.

quote:
Vet du om det är ac-, eller dc-motor?
Det är en 12V DC-motor, försörjd av ett sånt där enkelt "nätagreggat" som sätts i väggurtaget. Så det där med högre nätspänning kan det väl inte vara?

quote:
stoppa bomull i öronen på din son och njut vidare
Kanske det bästa tipset. Men jag tycker också själv att det låter lite för ljust. Ska nog ändå ta och öppna och göra rent, kanske byta rem också. Så får vi se.

Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/10/23 :  11:22:11  Show Profile Send ILLY a Private Message
quote:
Det är en 12V DC-motor, försörjd av ett sånt där enkelt "nätagreggat" som sätts i väggurtaget. Så det där med högre nätspänning kan det väl inte vara?

Där har du nog svaret. Om det bara är en vanlig enkel väggbula så saknar den med största sannolikhet spänningsregulator. Förmodligen är det bara en likriktad sekundär på ca 8,5v. Isåfall spelar nätspänningen roll. Testa att byta transformator, gärna till en stabiliserad. En stabb är ganska enkel att bygga själv med exempelvis LM317, isåfall kan du sätta in trimpotar och ställa in din spelare till exakt 33,33333.

Sen tror jag inte det är katstrof om du råkar få 33,328245619 heller...

Militant cyklist.
Go to Top of Page

MartinX
Member

431 Posts

Posted - 2005/10/23 :  20:42:45  Show Profile Send MartinX a Private Message
Jag tror det var ett gammalt djungeltrick förr att man lät spelarna avsiktligt gå lite för fort för då upplevdes ljudet subjektivt lite bättre vid jämförelse med konkurrenten i butiken. Det finns färdiga väggbulor med justerbar utspänning att köpa för en billig peng.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/02/09 :  23:05:25  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Det händer ibland att remmen lägger sig snett och "klättrar" på ena sidan av remskivan på motorn. Kolla det först. Jag tror mindre på fel matningsspänning o.s.v.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2006/02/10 :  07:25:54  Show Profile Send mapem a Private Message
Just nu vilar den aktuella spelaren i garderoben. Sist jag använde den verkade problemet ha upphört, möjligen efter att jag gjort rent remmen och kring axeln. Tonhöjden var samma som hos en annan spelare jag jämförde med.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/02/10 :  09:06:28  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
För några år sedan hade vi ju 220V i väggen, det är ju 230V numera.... EU-anpassat antar jag. Fast det kanske inte spelar någon större roll i sammanhanget? Men eftersom det pratades om annan nätspänning ovan och om du har en spelare som har en 10år på nacken så kanske det kan vara en förklaring? Vet inte när vi bytte spänning dock.

edit: Japp, läste ovan men tänkte att folk kanske inte känner till det hela och kan ha med saken att göra... lite långsökt kanske men ändå.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2006/02/10 09:07:32
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000