HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Icke metall-chassi?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/10/20 :  13:16:45  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Hur illa vore det att bygga ett chassi i trä, cibatol eller något annat som inte skyddar något vidare mot inflygande skräp? (annat än fingrar och damm).

Under detta faller även acryl som en del använder.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/10/20 :  14:08:31  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det beror på vad du bygger. Rent allmänt är skärmning viktigt om man har en konstruktion med små signaler som är känslig för högfrekventa störningnar. För ex. ett rörbaserat slutsteg så är nog inte chassimaterialet så avgörande.
För ett RIAA steg där det ingår en bredbandig op-amp däremot så blir skärming viktigt.

Ett metallchassi hjälper endast mot högfrekventa störningar, det är ingen ersättning för vettig jordning.
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2005/10/20 :  17:10:43  Show Profile Send secanbj a Private Message
det borde ju funka att bygga i trä tex och sedan spreja insidan med typ något sånt här
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=4125.htm

/Anders
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2005/10/21 :  07:25:54  Show Profile Send avr7000 a Private Message
När jag bygger i trä monterar jag lite plåt inuti... otäckta ytor täcker jag sedan med tjock vävburen aluminiumtape...

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/10/21 :  17:47:48  Show Profile Send esl a Private Message
Jag har gjort lite mätningar på olika materials påverkan på skärmning som jag skall lägga upp i en tråd här.
Man bör använda metallhöljen i någon form.
Köp ett kassetdäck på en loppis för 50 kr och gör en ny front.
Nätsladd och snygg strömbrytare får du på köpet.
Signalanslutning dessutom!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2005/10/22 :  10:18:35  Show Profile Send Parasite a Private Message
Om inte jag fattar det hela fel så är just den sorts plåt som finns i datorlådor mycket bra som skärmar =)
Och gamla uttjänta datorburkar verkar va en baggis att koma över, jag tror även den plåten är ganska mjuk så den borde va smidig att både böjja och klippa borde väl va ganska bra att använda på insidan av en trälåda ? =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/10/22 :  10:25:28  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Parasite:
Kan vara någon form av zink? Brukar även vara billigt att handla av plåthandlare.

Anledning varför jag undrar är att det är lättare att göra skumma former av något mjukt material. gjuta eller fråsa kanske.. cibatol är rätt smidigt att jobba med

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2005/10/22 :  11:04:52  Show Profile Send Parasite a Private Message
vemsom, måste vackert erkänna att jag inte har närheten av en susning vad datorlådor är gjorda av , men jag vet att materialet är för att stänga inne den (elektromagnetiska?)strålningen som datorn generar.
Menade bara att är man glad hemmafixare så känner man alltid nån som håller på ett fixa med datorer o känner man det så blir det en och annan datorlåda som åker till skroten så, va mest ett tipps om billig lösning, om än kanske inte den bästa. Hmm koppar har jag ju hört ska va populärt annars vid skärmning, men e de billigt är frågan =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/10/22 :  11:34:21  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag brukar faktiskt åka ut till plåtslagare och be om det gratis ;D vilket man alltid verkar få.
Är det samma smo används till stuprännor möjligtvis?

Lite off topic kanske

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/10/22 :  13:40:32  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Trälåda känns inte optimalt ur brandsäkerhetssynpunkt...


Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/10/22 :  13:45:42  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tycker inte det är speciellt snyggt med trä heller om man inte gör något med den, mendet är ju en saksak.. det borde väll brunna ungefär lika bra som acryl-plast

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/10/22 :  14:19:18  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hur funkar en låda helt i (t.ex. 4mm tjock) aluminium?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/10/22 :  14:20:19  Show Profile Send f95toli a Private Message
Datorlådor är gjorda av allt möjligt. Det vanligaste är nog rostfritt stål. Dell med flera använder lådor som är i huvudsak av plast med ett stålskelett.
Själv har jag en låda som till stora delar är uppbyggda av akryl. Riktigt dyra datorlådor är ofta gjorda av aluminium.

Jag tror inte det finns några regler om hur mycket själva datorn får stråla (däremot finns det regler om hur mycket skräp den får skicka ut på nätet).

Vill man skärma högfrekvent EM strålning ska man använda något som leder bra, dvs i praktiken godtycklig metall. Bäst är naturligtvis koppar men en "vanlig" låda kommer att läcka så mycket via ledningar, kontakter,skarvar osv att skillnaden mellan koppar och stål blir försumbar.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/10/22 :  14:26:07  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Chassit fungerar som en skärm som är ansluten till jord, vilken fångar upp störningar.
Elektromagnetiskt störning skärmar aluminium nog inte då den inte är magnetisk.


(eller?)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/10/22 :  15:07:45  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag vet ingen datorlåda som fångar upp magnetiska störningar speciellt bra. Stäl fungerar inte heller, vill man skärma magnetfält så måste man använda ex. järn eller ännu hellre mu-metall, permalloy eller liknande.
Tänk dock på¨att om frekvensen är hög (höreg än någro hundra kHz eller så) så är det ingen skillad mellan elektriska och magnetiska störningar (enkelt uttryckt), det elektromagnetiska fältet är uppbyggt av en elektrisk och en magnetisk komponent.
Att skärma en dator magnetiskt verkar därför lite onödigt då alla frekvenser är så höga (66 MHz och uppåt).

Däremot är monitorer ofta skärmade magnetiskt, men det är väl snarast för att de inte ska påverkas av magnetfält. Skärmen är inte heller jättebra, om man sätter en vanligt CRT monitor i ett fält på runt 1 tesla så ser bilden rätt rolig ut (efter ett tag går skärmen sönder).


edit: Glölmde nämna att ett metallchassi kommer skärma även om det inte är jordat, detta pga en effekt som kallas "Faradays bur".

Edited by - f95toli on 2005/10/22 15:11:29
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/10/22 :  16:01:28  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Datorlådor är i allmänhet tillverkade av vanlig stålplåt, inte rostfri. De skärmar bra. Vissa tillverkare gör plastlådor med tunn förtent stålplåt på insidan, det fungerar oxå bra.

Aluminium fungerar bra om man vill ha mjukare material.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000