HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dubbla väggar i sub, vilka dimensioner??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2005/10/20 :  01:25:12  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Har på ett annat forum där en sub med CLD konstruktion diskuterades, läst att man inte skall ha samma dimension på de olika skikten. Är det så, i så fall borde det väl gälla även om man bara limmar ihop dem???????? Hade funderingar på 2x1" men nu blir jag osäker hur jag skall ställa mig till det.

J. Ullberg

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/10/20 :  09:14:13  Show Profile Send UrSv a Private Message
Spelar nog ungefär lika stor roll som färgen på lådan i en sub om jag skulle yttra mig.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/10/20 :  09:54:45  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Stadig låda är aldrig fel men 2 tum? Fördelen med en sandwich är väl att man kan dra ner lite på tjockleken. Ett härligt material är annars björkplywood. Snyggt är det också. Betong kan man också jobba i, billigt men kräver lite feeling för materialet.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/10/20 09:56:14
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/10/20 :  13:15:20  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
2 tum MDF med massor av stag är aldrig fel. Bjud över kompisarna på några öl när du vill flytta på den bara.

Kom ihåg att en bra bas kan skaka hela rummet med väggar å golv å sånt men lådan som får absorbera lika mycket energi skall helst inte ge ett knysst ifrån sig.
Vid en rörlig massa på 100 gram så borde en 100 kg låda vara ett minimum. Gärna 1000 kg!
Skall man få samma dämpning i subben som i förstärkaren så rör det sig väl mer om 100 tonn eller så, men även jag kan se det något orimliga i det.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000