HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stativare i högre klass - förslag, erfarenheter...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/20 :  10:28:34  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tänk vilka pengar man kunnat tjäna om piP gjordes mer allmänt tillgängliga i Sverige och i världen... Bill Gates släng dig i väggen! Något överdrivet men...sorry för OT.

Bra stativare som jag kan tipsa om efter att ha lyssnat en hel del på dem är Acoustic Energy Reference MKIII, Dynaudio Contour S1.4, Audiovector Mi1 Signatur/Avantgarde, Totem Model 1 Signature samt Monitor Audio GR10. Dessa är kanske lite för "billiga" dock...men MYCKET prisvärda!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/10/20 10:47:26
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2005/10/20 :  10:29:41  Show Profile Send Rob a Private Message
Då får jag väl slå ett slag för MD Duke. Är själv en lycklig ägare av ett par...

Kommer du till mässan i helgen så får du se och höra storebror
Miles 3. Då kan då få en grundbild av vad Duke kan prestera.

Lycka till i jakten...

Pelle
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/10/20 :  12:00:24  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
För att stävja en eventuellt kraftigt expanderande piP-diskussion kan jag tillägga att jag själv är sugen, men att det är beställningsstopp på dem (och alla andra Ino Audio-högtalare utom byggsatser) de närmaste månaderna.

Se http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=8219&postdays=0&postorder=asc&start=330

Diskussion om beställningstoppet bör föras i ovannämnda tråd eller Hififorums Ino Audio-del.

Om jag nu istället ska hänge mig åt lite pryllustande gillar jag:

- B&W:s industridesign. 705 är mycket trevlig, nästan lika bra som 805 705 har jag hört och uppskattat. Den borde låta nästan lika som 805S (samma tillverkare, minskande gränsnytta) och har faktiskt bättre spridning enligt Stereophiles mätningar.

- MD Duke för dess stilrena form. Verkar säkrad mot petande barnfingrar.

- Amphion Argon är också stilrena. Lät bra hos Ljudmakarn.

Annars har Audio Concept flera stativhögtalare över 25 000 kr.

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2005/10/20 13:43:34
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/10/20 :  12:31:24  Show Profile Send PeterL a Private Message
guldfisk: vad upplevde du för skillnader mellan 805 och 705? Jag har inte hunnit provlyssna 705:orna än. Ino piP finns att få tag på som monteringssats och tar inte lång tid att montera ihop.

PeterL
Go to Top of Page

JPT
Member

149 Posts

Posted - 2005/10/20 :  12:56:49  Show Profile Send JPT a Private Message
Tack igen för en nu lång och intressant lista. Det ¨år ju bli en sväng till Malmö i helgen.

Nautilus 805 (den gamla) har jag runt om i min hembio(N805, HTM2, samt SCM). En jättetrevlig högtalare som dock kan bli lite hetsig i toppen ibland (om man inte matchar noga med "len" elektronik).

I finstereon vill jag dock ha något som är lite mer av allt ;), dvs mer botten, bättre upplösning, luftigare och bättre stereoperspektiv (denna skärpa är dock fenomenal med 805orna)... och som samtidigt inte behöver allt för mycket kraft för att blomma ut och bli dynamisk.

Jag tyckte att mina gamla 927or presterade en klart mer öppen, detaljerad och luftig ljudbild än mina N805, fullt iklass med Sign 805 (vilka jag också ägt under ett års tid, men sålt för ett tag sedan). Jag har svårt att byta ner mig i ovannämnda egenskaper, så som sagt något lite mer raffinerat än 805an får det bli.

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52644
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/20 :  12:58:50  Show Profile Send matte76 a Private Message
De recenserade en Gamut för 47.000 spänn i nya High Fidelity, den fick mycket bra kritik och är snygg. Har ej hört den, men kolla upp den ändå.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

JPT
Member

149 Posts

Posted - 2005/10/20 :  13:00:25  Show Profile Send JPT a Private Message
Jämförde själv 705 med N805 hos Hifiklubben och tyckte N805 var mer homogen och lugn i ljudet. Faktiskt också luftigare konstigt nog... kort sagt en något bättre högtalare trots sin ålder. Mitt tips är att gå på denna beggad istället för 705an om du har möjlighet.

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52644
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/10/20 :  13:14:12  Show Profile Send PeterL a Private Message
Intressant Jens, jag har lyssnat som hastigast på en av de golvstående modellerna i 700-serien och det lät inget vidare, det lät spretigt och hårt. Ska försöka ta mig tid att lyssna lite mer vid tillfälle.

PeterL
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/10/20 :  13:39:23  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag ska förtydliga mig och framhålla att jag inte hört 805S. Däremot har jag anledning att tro att den har liknande karaktär som 705. Lite bättre, mycket dyrare. Estetiskt har jag svårt för den mikrofonliknande diskanten ovanpå.

Det kan tilläggas att jag är ovillig av att misslyckas med att sätta ihop och fanera en piP i mitt studentrum med verktyg jag inte har.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/10/20 :  14:32:17  Show Profile Send ryst a Private Message
håller helt med jens.knutsson "analys" om 705 vs N805


______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2005/10/20 :  15:00:26  Show Profile Send filkingian a Private Message
quote:
Jag tyckte att mina gamla 927or presterade en klart mer öppen, detaljerad och luftig ljudbild än mina N805, fullt iklass med Sign 805 (vilka jag också ägt under ett års tid, men sålt för ett tag sedan). Jag har svårt att byta ner mig i ovannämnda egenskaper, så som sagt något lite mer raffinerat än 805an får det bli.


907BE är mitt tips. Den största skillnaden är att det saknas lite djup mot 927.Och de är billiga nu när den nya modellen snart ska släppas.

mvh Martin

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2005/10/20 :  15:58:40  Show Profile Send Apinator a Private Message
Tycker själv att JmLab 907 Be är en rätt taskig högtalare faktiskt!
har dock lyssnat på Focal JmLab Electra 1007 Be vilket är en grym högtalare i sin klass definitivt!
Har aldrig hört en sådan diskant och mellanregistret!
Ljudbilden är helt otrolig med dessa!
Var faktiskt den första icke handlaranknutna person i sverige som hörde på dessa och jag är lyrisk, ska beställa ett par sådana själv om ett litet tag!
Provlyssna!

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2005/10/20 :  18:27:35  Show Profile Send bruce a Private Message
Årets stativare enligt HiFi+-- Reference 3A Dulcet så klart, har ägt dessa fina stativare i flera månader nu och är mer än nöjd. De spelar djupt med!!ny pris är
ca 19900:-

Finns ett par här för 13000:- hifimagasinet INTE mina såklart
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=20290
Några recensioner
http://www.positive-feedback.com/Issue15/dulcet.htm
http://www.6moons.com/audioreviews/dulcet/dulcet.html
http://www.iar-80.com/page65.html

Edited by - bruce on 2005/10/20 21:08:48
Go to Top of Page

JPT
Member

149 Posts

Posted - 2005/10/20 :  20:24:41  Show Profile Send JPT a Private Message
Jag har lyssnat en del på 804s med den nya classé-elektroniken- vilket ger en fingevisning om 805s prestanda - och det är en mycket fin högtalare. Tyckte dock att diskanten var något (men inte mycket) mattare och grövre än på sign 805. Gillade överlag sign 805 mycket, men den spelar inte i en annan klass än 907 (en kompis har dessa så jag har hört dem en hel del med olika elektronik). 907an är lite mer dynamisk och luftig, men har inte rikigt det ljupet och precisionen i stereoperspektivet som sign 805 har. Med rätt elektronik (ej för ljus ej för attackvillig) spelar 907 riktigt riktigt fint. Men jag vill ha MER ;)

Det ska kännas som om man tar ett klart steg uppåt från N805 och 907be... kanske är klassen kring 30k för lik i prestanda?

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52644
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/10/20 :  20:32:26  Show Profile Send SebastianG a Private Message
-Hm, tack för marknadsföringen bruce...
Tycker absolut inte att man ska glömma storebror MM De Capo-i för 32.000!
REFERENCE 3A MM de Capo-i har mottagit bland annat;
The Editor's Choice & Product Of the Year, 2002
The absolute Sound GOLDEN EAR AWARD 2000
Product of the year, Hi - Fi Plus Magazine, UK.

Testat i Stereophile
http://www.reference3a.com/images/stereophile_decapo.pdf

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

rEVOLVEr
Medlem HiFi Norr

121 Posts

Posted - 2005/10/20 :  20:53:23  Show Profile Send rEVOLVEr a Private Message
Mitt heta tips på riktigt fina högtalare är XZ-1, Jag har själv köpt dessa efter att ha fått låna hem ett par. Kan säga att Jag har även jämfört xz-1 mot totem model 1 signature och Jag upplevde att det var jämt i diskanterna men basen blev det en stor skillnad på till fördel för Compact xz-1. Sedan så är den handbyggd och är ett riktigt mästerverk estetiskt. Tyvärr så gör sig inte högtalarna sig så bra på bild men jag kan lova att de ser bättre ut i verkligheten.
Go to Top of Page

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2005/10/20 :  21:07:26  Show Profile Send bruce a Private Message
Go to Top of Page

JPT
Member

149 Posts

Posted - 2005/10/21 :  00:24:31  Show Profile Send JPT a Private Message
Det verkar finnas en hel del....

i 15-25k klassen hittar vi Amphion Argon, Totem model 1S, Reference 3A Dulcet, XZ-1, B&W 805s, 907BE samt 1007be, revel M22, AV Mi1 sign, dynaudio 1.4, Monitor Audio GR10. Harbeth Compact7, System Audio SA2K

i 25-35k klassen ligger Sonus faber cremona auditor, REFERENCE 3A MM de Capo, MD Duke, AV Mi1 avantgarde, Respons Baby Grand, DA Special 25

kring 45k hittar Microutopian, JMR OFFrande, Gamut, Dynaudio C1,

i 80k klassen Sonus Faber Guaneri

90k Revel Ultima Gem

Det finns naturligtvis ingen linjär relation mellan pris och prestanda och o dessa prisklasser handlar det ju myket om tycke och smak... men det verkar helt klart som om vi lyckats skramla ihop några av världens bästa stativare här i en och samma tråd! Just det, en som vi glömt är ju KEF reference 201...

Nu är det bara att lyssna runt. Ska jag dra igenom hela bunten lär jag inte behöva några fina stativare eftersom jag förmodligen inte uppfattar de höga frekvenserna i diskanten längre pga åldersrelaterad lomhördhet.... blir att sålla.

Efter nästa vecka lär jag ju i vart fall veta om jag gillar det varma ljudidealet efter JMF Offrandes gästspel. Det luftiga svala och lite slanka som JMlab och delvis också B&W presterar vet jag ju redan att jag uppskattar.

**edit - fixat fel prislistan tack matte76**

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52644

Edited by - JPT on 2005/10/29 00:35:46
Go to Top of Page

JPT
Member

149 Posts

Posted - 2005/10/21 :  00:27:25  Show Profile Send JPT a Private Message
Dynaudio C1, Special 25, Sonus Faber Guaneri går (väl?) bort för att de är tungdrivna. Vill verkligen inte hamna i en uppgraderingskarusell där stärkeriet också behöver bytas.

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52644
Go to Top of Page

melodier
Starting Member

18 Posts

Posted - 2005/10/21 :  01:02:31  Show Profile Send melodier a Private Message
Jag har själv ett par Sonus Faber Cremona auditor som jag driver med en Krell KAV300iL och som källa har jag Meridian 588 och allt ihopsnört med kablar av högrent silver. Tycker att det låter underbart härligt och musikaliskt, stor luftig ljudbild och massor av detaljer. Lyssnade på många högtalare/stativare innan det blev dessa och jag är mycket nöjd. Dessutom är absolut bland de snyggaste högtalare jag hittat. Men smaken är ju olika....

Vet inte om din förstärkare skulle passa, men det bästa är att prova med den i hemmiljön. Guarnerin har jag inte lyssnat på, men han jag köpte mina auditor av skaffade ett par sådana som passade i hans större lyssningrum (jag har 15kvm). Han sa att de gav en lite större ljudbild, är lite mörkare i klangen. En del andra säger att auditorn är mer all-round och ger mer bas, men Guarnerin är mästare på klassisk musik och stråkar.

Good luck


Min läggning: Sonus Faber Cremona Auditor - Krell KAV300iL - Meridian 588
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/10/21 :  07:13:31  Show Profile Send mapem a Private Message
Av alla stativare jag lyssnade på innan jag köpte mina Neat Petite så minns jag med särskild tillfredsställelse SF Cremona Auditor och Totem Model 1. Tyvärr har inte den i budgeten avsatta summan räckt till någon av dem. Men det finns andra billigare möjligheter. T ex piP nämns av många och den låter fint. En annan som är värd att lyssna på är den lilla A4 monitor med fina SS-element som finns som byggsats för 10' sådär hos HiFiKit. Låter riktigt fint faktiskt, mjukt men ändå distinkt, påminner om SF Cremona A tyckte jag. Är nog rätt så tungdrivna.

Nu tror jag jag är upp i 500 inlägg, firas med lite vin i kväll.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/21 :  07:39:38  Show Profile Send matte76 a Private Message
Du har inte helt rätt vad gäller vissa priser, Monitor Audio GR10 kostar ca 12.000, AV Mi1 Signature 15.000, AV Mi1 Avantgarde 25.000, Amphion Argon 2 kostar väl inte mer än ca 12.000. Dynaudio Special 25 kostar nog runt 30-35.000 tror jag.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

tobiasl
Member

95 Posts

Posted - 2005/10/21 :  07:57:51  Show Profile Send tobiasl a Private Message
Jag föreslår en härlig kombination:
- Stativare Linn Katan, Beg 7000kr
- Sub Linn Sizmik 10,25", Beg 10000kr


Tobiasl
Mitt system:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34036
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/10/21 :  09:26:27  Show Profile Send PeterL a Private Message
Dynaudio Special 25, har lyssnat på den vid ett tillfälle och det lät väldigt bra. Några pinnhål över S1.4 och N805 skulle jag tro.

SF Cremona Auditor låter rätt bra men jag saknade allt för mycket i botten. Sympatiske Urban på Esoterisk demade Auditorn för mig. Golvaren SF Cremona skulle jag gärna provlyssna.

PeterL
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/10/21 :  11:52:04  Show Profile Send olof a Private Message
Jens

Du kanske skulle skicka ett PM till David.A här på forumet, han bytte sina ultima gem mot piP har jag för mig. Rimligtvis borde han kunna ge en nyanserad jämförelse
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.92 sekunder. Snitz Forums 2000