HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Skumt ljud på Depeche Modes nya skiva
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/21 :  17:30:17  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Kanske inte förstått rätt men är det så att även om jag INTE har en SACD spelare kan få ett bättre ljud med en SACD än den vanliga cd skivan?


Nope. Kör du den i en vanlig cd-spelare så spelas cd-delen upp och den låter exakt som rena cd-skivor. SACD-skivor är hybrider med ett SACD-lager och ett vanligt cd-lager.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2005/10/21 :  21:31:09  Show Profile Send coldcut a Private Message
Ja men grabbar; musiken då? Var det nåt att ha?

-
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/10/21 :  22:11:10  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Efter några snabba genomlyssningar upplever jag detta som den bästa skiva Depeche släppt sedan tidigt 90-tal.
Den når inte upp till Violater eller Songs of faith and devotion men det är inte långt kvar.
Rekommenderas!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/10/21 :  23:01:17  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Tycker detta är intressant som exempel på loudnessracet som pågått ett bra tag även om det accelererat på senare år:

Båda bilderna är samma låt men olika mastering och album.
ZZ Top-Got me under pressure.

Första är från albumet Eliminator från 1983, det är orginalreleasen som fanns på cd redan när den kom ut.



Andra är från Greatest Hits från 1992, köpt för nåt år sedan.



Detta är ett exempel där det finns hur mycket headroom som helst på första skivan, tog den bara för att visa på den extrema kontrasten mellan gammalt och nyare.

Edit: Kan tillägga att det inte är några ruttna kopior på konstiga vägar. Det är kopierat av mig med EAC direkt från orginalskivorna.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2005/10/21 23:08:23
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/10/21 :  23:16:13  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Ztenlund:

Det är verkligen en tragisk utveckling.
Det finns skrämmande många exempel på detta, exempelvis Michael Jackson, Depeche Mode, The Cure, Dire Straits, Smashing pumpkins är alla band/artister där original antingen har släppts som remasters eller som delar av "best of" med fullständigt sönderkomprimerat ljud.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/10/21 :  23:34:58  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Absolut, det är sanslöst tragiskt.

Frågan är vad poängen är, jag äger ingenting som det komprimerade låter bättre på och det sämsta jag äger med cd i är en Grundig ministereo från ~1992 som dessutom går att driva på 12 volt om man vill... Förvisso är den säkert bättre än mycket skräp som säljs nu men ändå, den har till och med högtalare i spånskiva om än tunn sådan.

Hur kan man på fullt allvar göra en mastring med distorsion på (se dialogrutan i bilderna), jag bara undrar...
Behöver man säga vilken som låter bäst?
Stereoperspektiv och allt åker ju ut genom fönstret på Greatest Hits-skivan.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

nissenoll
Starting Member

2 Posts

Posted - 2005/10/22 :  00:05:16  Show Profile Send nissenoll a Private Message
Precis, håller med föregående talare.
Mest tydliga exempel på detta, som jag upplevt är, Red hot - Californication och, Johnny Cash - Man Comes Around.
Har nu lyssnat igenom nya Depeche (SACD).
har inte upplevt några sådana fenomen på SACD versionen.
Rent musikmässigt, så är den ju inte direkt nå Depeche stuk såsom Violator och efterföljande
plattor.

Är inte så överjävligt imponerad av den första genomlyssningen.
Förhoppningsvis så kommer den att växa genom tiden.
Ett frågetecken dock:
Singeln, den har ett helr annorlunda sound gentemot resten av skivan.
Lite hallonbåt publikfrieri här

Dock så skulle det vara trevligt att ha en biljett till någon av koncererna i sverige
Dom rockar ju alltid Live
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/22 :  00:21:13  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
Rent musikmässigt, så är den ju inte direkt nå Depeche stuk såsom Violator och efterföljande
plattor.


Va? Denna platta är väl den som liknar Violator mest. Från första spåret så känns det ju Depeche. Sen finns det vissa mindre bra spår, men efter 10 genomlyssningar, så kan jag bara säga att den VÄXER!!

Gillar man Depeche, så är detta ett ganska säkert köp.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2005/10/22 :  00:41:47  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Första singeln från plattan har inte sedan 1990 representerat kommande albumet. Personal Jesus blev nog en chock för många synthare, och när de sedan köpte Violator så fick de främst elektronisk musik ändå. I Feel You skapade tydligen likadan chockvågor hos fansen när Songs of faith and devotion kom ut. Likaså Barrel of a Gun från Ultra och förmodligen även Dream on från Exciter.
Jag gillar viss industriel musik men tycker det är lite för mycket distorsion på skivan...och inte alltid inspelad sådan

Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/10/22 :  01:10:52  Show Profile Send drkim a Private Message
Depeche har väl aldrig gjort en dålig skiva?
Rent musikaliskt står den och väger mellan Daves Gaahans; Paper Monster och Martin L Goores; Counterfeit 2, med en klar övervikt mot den senare.

Det flirtas flitigt med 80 och 90 tal och det används många gamla "depecheljud". Det är kanske därför man lagt på lite dist - dels för att ändå ge musiken en ny prägel och dels för att understryka den ganska deppiga känslan skivan vill förmedla. Låtarna har dock en klar popkänsla och innehåller för det mesta fina melodier - även om dom ligger lite dolda ibland

Jag tycker att den är härligt skitig och tycker verkligen att detta är en välkommen "upptempo" produktion mot de två senaste alstren, som förmodligen mer varit terapi än ett musikaliskt nöje (inte dåligt för det dock).

Nåväl detta var mina tankar angående musiken, vad tycker ni andra?

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Andreas N
Member

139 Posts

Posted - 2005/10/22 :  01:32:56  Show Profile Send Andreas N a Private Message
Jag har varit depeche-fan sedan mitten på åttiotalet. Tyvärr så tycker jag att allt som dom släppt efter sofad har varit dynga. Det känns som dom tappade sugen helt efter att Alan hoppade av. Tyvärr så tror jag att det är hans genialiska basgångar och otroliga programmering som saknas nuförtiden. Davids soloplatta var bland det värsta jag har hört, låtarna saknade helt känsla. Den här senaste plattan är verkligen inget kliv uppåt utan snarare ett djupdyk. Det verkar som att depeche kan leva på sina trogna fans utan att göra bra plattor. Mig har dom dock lurat för sista gången.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/10/22 :  01:43:15  Show Profile Send drkim a Private Message
Kan hålla med om att Paper Monster inte var något vidare, men både Counterfeit 2 och denna senaste - tycker jag är ett klart kliv framåt, annolunda mot tidigare skivor - javisst, men det betyder ju inte dåligt per automatik. Samma snack fanns när Vince Clark hoppade av, och det är väl ingen ledsen för idag?

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Andreas N
Member

139 Posts

Posted - 2005/10/24 :  11:22:22  Show Profile Send Andreas N a Private Message
Counterfeit 2 är väl ok men det är ju bara covers.
Skillnaden mellan när Vince slutade och Alans avhopp är enligt mig att efter Vince blev dom ett helt annat band. Låtarna som Martin skriver har ju enormt mycket mer djup och känsla än Vinces lättpop.
När Alan hoppade av fortsatte dom ju att försöka göra samma sak som innan han slutade, skillnaden blev bara att arrangemangen blev sämre. Alan kan ju inte göra bra låtar det är ju hans Recoil projekt ett bevis på, men vilka hippa producenter DM än väljer kan de inte tillföra det Alan gjorde tyvärr. Han kunde på något sätt ta fram kvalitéerna i Martins låtar som ingen annan.

Edited by - Andreas N on 2005/10/24 11:23:09
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2005/11/01 :  11:23:17  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Nu har jag köpt vinylen och nu kan man pressa på jäkligt mycket mer och ändå behålla njutningen. Lyssnar bara på cd i bilen nu. Om själva albumet så tycker jag det skulle kunnat vara efterföljaren till violator men tack för att songs och faith end devotion släpptes. Ultra och exciter anser jag också vara terapi. Dock är denna cd kanon till låt 5 sen blandas intrycken tyvärr. Anser dock att nothing impossible är härligt neråttjack med fart i. Handen på hjärtat hur många lyssnar egetligen på construction time again och some great reward????? Detta album slår ju dessa med hästlängder. De hade väl sin tid men de är inte lika bra som övriga album.
Enjoy the silence feeling på presious.
Ultra kan låta hemskt vass i sljud på vissa anläggningar. Mer än den nya cd:n gör. Sista låten på ultra "insight" är en örondödare om man har en ljus eller vass anläggning. Testa.
MVH
Stefan


Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/01 :  13:40:48  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Intressant info om Vinylen Steffo.
Håller med om att första hälften på skivan är den bättre, men att den överlag är en BRA Depeche platta.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/11/01 :  14:20:25  Show Profile Send Ayn a Private Message
Var hittar man vinylen till rimligt pris?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2005/11/01 :  14:36:43  Show Profile Send bliss a Private Message
Hotstuff.se för 219:- om det känns rimligt, det tyckte jag!

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/11/01 :  14:50:31  Show Profile Send Ayn a Private Message
På gränsen...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/01 :  16:39:25  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
I stan här kostar den 249:- samma pris som SACD/DVDn,
Vanliga CDn kostar 189/199:-

Då tycker jag inte att 219:- är farligt, även om det är webpris. CDON har förövrigt också vinylen

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2005/11/01 :  16:40:15  Show Profile Send bliss a Private Message
Aja, det är ju en dubbel lp iaf

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000