Author |
Topic |
|
kme
Musik-Harry 2005
4409 Posts |
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2005/10/17 : 19:28:49
|
Kan glädja Er med att Richard Bona kommer till Nefertiti i Göteborg 4/12-2005 ! |
Veckans skiva, här ! |
|
|
Ampalang
fd. drbob
1136 Posts |
Posted - 2005/10/17 : 19:33:50
|
Richard Bona började spela musik vid fem års ålder. Då han var elva övergav han sina hemmabyggda instrument för riktiga och konsertframträdanden blev allt vanligare. Några år senare mötte han jazzen och därifrån tog karriären verklig fart. Efter flytt till Paris och utforskande av det franska musiklivet, landade han för några år sedan i New York, där han idag lever och verkar. Men hemlandet är alltid nära - numera framförallt i hans musik.
Richard Bona - Reverence -2001
Mitt första möte med denna herre var hans andra soloalbum Reverence.
Stilarna på den här skivan är en blandning av Amerikansk jazz men också Afrikansk pop, Latin, jazz-rock, till och med en del orkester arrangemang.
Som före detta slagverkare har jag alltid varit intresserad av rytmer, så detta passade mig som en hand i handsken. |
|
|
Ampalang
fd. drbob
1136 Posts |
Posted - 2005/10/17 : 19:38:08
|
Richard Bona´s debut solo album Scenes from My Life är en nästan oemotståndlig delikatess. Han blandar en följsam produktion med blandningen av jazz och massor av Afrikanska rytmer. För en del kan denna skiva nog vara lite för mjuk och följsam, men för oss andra är den ytterligare en av hans guldklimpar.
Richard Bona - Scenes from My Life -1999 |
|
|
Ampalang
fd. drbob
1136 Posts |
Posted - 2005/10/17 : 19:39:07
|
Munia - The Tale är sagan om hans hemland och de intryck landet, folket och kulturen gjort på honom. Som basist, kompositör och bandledare besitter han en sällan skådad förmåga att förmedla rytm och sång av denna kaliber. Hans omisskännliga samspel mellan medvetna - och flera gånger allvarliga - texter, varvas med varma jazzmelodier med starka inslag av hans bakgrund.
Richard Bona - Munia: The Tale -2003 |
|
|
|
Topic |
|