HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Subbor! Ska man ha en, två eller fler?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/10/17 :  12:51:46  Show Profile Send Adagio a Private Message
Läste en bra artikel i en HIFI Choice ang subbwoofers.
I början av 90-talet lanserades frälsningen på alla utrymmesproblem, dvs satelithögtalaren med passiv subwoofer, dessa blev snabbt populära, man kunde ju placera subben varsomhelst enl reklamen. Detta visade sig vara fel, ofta kunde man härleda basens ursprung och en viss förvrängning av klang och karaktär kunde spåras.
Dessa system banade väg för nästa Boom... surroundhögtalarna, 5 sateliter med en aktiv sub.
Många gurus kunde tidigt påvisa att man behövde fler än en sub för att få ett bra resultat två, gärna tre.
Sen avtog subpopuläriteten lite och en sk två och en halv vägs högtalare blev den stora grejjen. 2.5an är i själva verket en 2vägs golvare försed med ett extra element som delas vid samma frekvens uppåt som sin tvilling men som ibland forsätter djupare.
Enl artikeln skulle denna uppsättning kunna liknas vid ett system med två tvåvägshögisar med två st passiva subwoofers, inbyggda.
Om man har ett par 2.5 (som jag) har man redan två st passiva subbor, då behöver jag inte kompletera med ytterligare tv aktiva, man kan få ett mycket bra resultat med endast en aktiv subwoofer instäld för att endast täcka de lägsta oktaverna dvs under de andra två inbyggda "subborna".
Jag vet att en del säger att man ska beskära huvudhögtalarna och ha två separata subwoofers men denna tanke tilltalar inte mig, det måste vara bättre med fyra st bas källor än endast två, sämst är en aktiv med beskurna högtalare eller stativare.
Med många baskällor får man en jämnare basrespons.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2005/10/17 13:23:58

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/10/17 :  13:09:00  Show Profile Send Blue a Private Message
Om man lägger in budget som en viktig faktor så är 0 subbar en mycket tilltalande lösning som jag ser det.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/10/17 :  13:59:13  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Minst 2 helst fler för jämn respons. Finns artiklar både ifrån JBL och LTS om varför.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/17 :  14:01:14  Show Profile Send matte76 a Private Message
Med subbar från REL brukar man använda endast 1 men har man råd och plats till fler blir det nog bara bättre.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2005/10/17 :  14:06:44  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Här är ett intressant white paper.http://www.harmaninternational.com/wp/index.jsp?articleId=1003
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/10/17 :  14:21:15  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Brukar inte 2,5-vägshögtalare ha ett mellan-/basregisterelement som spelar hela vägen ned och sedan ett identiskt element som bara spelar bas (lågpassfiltrerad runt 150 Hz)? Annars blir det väl mer ljud i mellanregistret istället för i basen?

Det är sannolikt lättare att frekvensmässigt integrera en sub med 2,5-vägs golvare än med 2-vägs stativare, men det befriar dig inte från problemet med rumsintegration. Det är väl därför två subbasar rekommenderas.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/10/17 :  15:34:29  Show Profile Send gromit a Private Message
Bra svar guldfisk men varför anser du det vara lättare att integrera med en tvåvägare än en 2,5-vägare?

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/10/17 :  16:37:56  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Guldfisk resonerade väl precis tvärtom? Eller läste jag galet?
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/10/17 :  16:55:29  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag får väl låna hem nåt och prova.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/10/17 :  17:05:51  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:
Guldfisk resonerade väl precis tvärtom? Eller läste jag galet?


Ja, sorry. Slarvigt av mig. Jag undrar dock fortfarande varför det ena sannolikt skulle vara enklare än det andra.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/10/17 :  17:28:15  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Kanske just för att en 2,5-vägare "fyller ut" glappet mellan midbasen och subbasen bättre än en 2-vägare. Ren hypotes från min sida.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/10/17 :  17:38:20  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Lite som MullBenkt skriver. Jag tänker mig att låg delning är att föredra med tanke på riktningshörsel och klangmatchning.

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2005/10/17 17:39:02
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2005/10/17 :  17:38:23  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej Adagio,

Många menar att två subwoofers skall vara till fördel då du får en jämnare spridning av basinformationen i rummet. Dessutom vinner man 3db extra i utnivå, (och lägre distorsion), som en bonus. Ytterligare subwoofers ger ett ytterligare bättre resultat, men kräver mer vid intrimmningen av systemen.

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.

Edited by - bjorn on 2005/10/17 17:40:29
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/10/17 :  18:53:52  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Såvida du inte är allergisk mot Ingvar Öhman, kanske följande länk kan vara av intresse:

http://www.sonicdesign.se/subplace.html

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2005/10/17 :  20:32:14  Show Profile Send Frasseman a Private Message
Jag kommer inte köra mitt system med mindre än 2 subbasar! Det gav en klar skillnad till det bättre, känns som om det är mer musikalitet och bättre tajming... Mängden bas är ungefär den samma...

Måste erkänna att jag skaffade en andra subbas i första hand för att systemet skulle se mera symmetriskt ut...

Och nu när systemet är väl inkört, så vill jag ej ändra på något... På ett tag iallafall...

Det finns bilder och mera intryck av min användning av 2 subbasar i länken på min avatar... Det är på de sista 2 som det visas och pratas mer om basarna.

Andreas


PS! Det skall väl erkännas att det skulle vara en dröm att testa med 2 subbasar till, i den bakre delen av rummet... Men den testen kostar nästan 50kkr... Får drömma vidare en stund DS!

Min anläggning

Edited by - Frasseman on 2005/10/17 20:34:59
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/10/17 :  21:06:14  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Med subbar från REL brukar man använda endast 1 men har man råd och plats till fler blir det nog bara bättre.

Vem är "man" som du refererar till? REL själva rekomenderar flera subwoofers om man har möjlighet.

Varför skulle en 2,5-vägare fylla ut något glapp mellan bas och mellanregister eller ge en större mängd bas?
Eller ens tolkas som en extra subwoofer? Nivån är ju jämn, men elementen behöver inte pressas lika hårt och kan därför ge ett renare ljud.
Man avlastar altså påfrestningen för bas/mellanregister-elementet med att man har ett element till som bara spelar de lägre frekvenserna. Det leder till mindre konutslag på det element som spelar mellanregister med renare ljud som följd.
Dock är det svårt att bygga en väl fungerande 2,5-vägshögtalare. Man får impedanskurvor och fasvridningar som spelar spratt.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/17 :  21:07:42  Show Profile Send matte76 a Private Message
Bubben: 99 % av dem som använder REL:s subbar. De flesta har ej plats eller råd till fler.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/10/17 :  21:20:02  Show Profile Send Bubben a Private Message
Matte> Så du skulle man kunna säga: Med subbor i almänhet...
Eftersom de flesta bara använder 1 subwoofer.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/17 :  21:22:16  Show Profile Send matte76 a Private Message
Bubben:

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/10/18 :  11:37:08  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag vill kasta in en invändning här mot integrationen mot golvare.

Har man en mycket tight bas redan i sina golvare (och bra förstärkeri) kan många sub-wofers upplevas som släpiga och sega och det gäller tex REL Quake i kombination med högtalarmodeller. Därmed inte sagt att REL-Quake är bumlig, tvärtom är den väldigt prisvärd med ca 6-7000 kr. Snarare är det så att somliga högtalare har oerhört rapp bas och för att matcha måste man upp i hög mycket hög kvalitet på subben också. Att sätta ihop tex en liten Nautilus-golvare (N804) med en sub för 10000kr kan bli en felmatchning. Du får helt säkert mer, djupare och kraftigare bas, men inte säkert att det blir den kvalitet som du förväntar dig, dock funkar det utmärkt till film. Det här beror ju givetvis både på kringutrustning, främst då huvudhögtalarna, akustik och placeringsmöjligheter, men man bör vara medveten om det här problemet finns.

Flera anser att om man delar huvudsystemet och bassystemet vid ca 80 Hz så blir det lättare att få ihop det på ett bra sätt.

Flera subwoofers minskar rumsproblematiken men ökar å andra sidan möbleringsproblemen samt anstränger budgeten mer. Å andra sidan har många här på forumet vittnat om att det är bättre med två billiga subs än en dyr då rumsresonanser grötar till den rappare basen vilket gör att den dyrare subben inte kan prestera optimalt i lyssningsrummet.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/10/18 :  14:57:06  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Dom kontroller som finns som standard räcker inte till för att optimalt integrera en eller flera subbor. En parametrisk eq skulle underlätta otroligt. Att jämföra olika subbor är väldigt svårt (läs omöjligt) om dom inte spelas på samma plats. Att basen upplevs som långsam beror väldigt ofta på rumsresonanser och en bas som går djupare i frekvens har större möjlighet att ställa till det. Så "bättre" kan låta sämre.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/10/18 :  14:58:50  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Hur sidsystemen ser ut spelar inte så stor roll förutom att dom måste kunna spela ner till vald delning utan problem.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/10/18 :  15:11:29  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Lite petigt kanske...
quote:
2.5an är i själva verket en 2vägs golvare försed med ett extra element som delas vid samma frekvens uppåt som sin tvilling men som ibland forsätter djupare.
2.5-vägare är enligt mig en tvåvägare som kompletteras med ett extra bas/mellanregister men som delas lägre än sitt syskon. Detta för att kompensera för baffelstödet.

När vi ändå pratar om att integrera högtalare till subbor vill jag påminna om vikten av att DELA mellan subben OCH högtalaren. Ingen är väl jättesugen på att inte dela en diskant, så varför skulle man inte inte dela ett mellanregister?

Integrationen häremellan inkluderar även några problem man bör vara medveten om. Vad man söker är "mer energi i basområdet" och oftast också en möjlighet "att nå djupare i frekvens". Detta löser man då med flera subbor. Problemen som uppstår är att man kan nå nre till nya rumsresonanser (stående vågor) när anläggningen nu plötsligt når djupare. Dessutom - ioma vi introducerat mer (ljud-) energi så krävs det mer energi-absorbtion av rummet.

Potentare anläggning ställer således större krav på rummet.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2005/10/18 :  15:48:02  Show Profile Send cofra a Private Message
Jag tycker ni använder lite grovt språk men svaret är ju en subba. Månggifte är olagligt i Sverige, annars skulle jag personligen föredra mängder med subbor.

MVH. Christian
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/10/18 :  16:13:26  Show Profile Send Adagio a Private Message
Fy på dig Cofra! Skulle aldrig våga sticka ut hakan så där tydligt i dessa FI-tider. Mina egna uttalanden får tolkas så dubbeltydligt som betraktaren behagar.
Nåväl, har provat en aktiv subb från AV, en K-SUB SUPER.
Provade lägsta möjliga delning dvs 50 hz, ökade gradvis till full vol, kopplat till preout på KAV 400xi, inte riktigt det resultat jag förväntat mig. Visst utökades registret nedåt men inte med den tydlighet jag kräver, kul på elektronisk musik. Med klassiskt hörs storleken på lokalen på ett helt nytt sätt. Precis som ett lågfrekvent brus, som på riktigt i en stor lokal. Såväl var allt OK.
Men när plötsligt subban började självsvänga i en ökande volym tryckte jag på mute snabbt musiken tystnade men inte det redan höga brummet, vig som en panter svingade jag mig fram och tryckte av den svarta på/av knappen.....puh!
Men skam den som ger sig, vad kunde gått snett hade krellen ballat ur? Eller kortis på kabeln? Koppla in allt igen kav lungt... ett svagt brummande ....som ökade ochh ÖKADE..stäng av! Shit!
Ett byte av kablage, samma fenomen, utan kabel inget brum...med kabel brum oavsett om den satt fast i krellen eller inte. Fel på subben mao. Får göra ett nytt prov, kanske, kändes inte så kul det här. Frågan är om det är värt pengarna... för att citera en okänd filosof "If it aint broken don´t try to fix it!"
Det spelar ju bra redan, varför krångla till det??
Nästa gång blir det nog prov i affären istället till att börja med. Inget går dock upp emot hemmets lugna vrå. Irriterande det här.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/10/18 :  16:48:43  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Har du subben kopplad i samma väguttag som förstärkaren? Kan ha uppståt nån jordlsinga annars.

Mvh


Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000