HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Intryck av Totem och andra musikaliska högtalare!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/10/16 :  21:50:09  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Ni som har, eller som har lyssnat mycket på Totem. Jag skulle vara tacksam för era intryck! Hur är ljudbilden? Vilken klangkaraktär har de, etc? Är framför allt intresserad av modellerna under 20kkr.

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2005/10/19 09:54:21

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2005/10/17 :  18:42:01  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag har lyssnat på Totem en hel del och tycker det är mkt bra högtalare, men jag skulle undvika Totem Staff då den har en hissad diskant och låter lite trist i största allmänhet. Stativaren Model One har ju lite kultstatus och är bra men kräver fin elektronik för att låta som dom ska. Golvaren Totem Hawk är riktigt bra med förvånande djup bas och inte superkräsen på elektroniken men som vanligt lyfter dom men fin elektronik. Hawk har lite loudness över sig (dvs lite hissad diskant och djupbas) men det är inget som upplevs direkt störande tycker jag, dom är fantastiskt musikaliska och roliga att lyssna på. Tyvärr ligger dom bästa Totem kring 20k och uppåt så det är ju upp till dig om du tycker det är värt det. Jag skulle rekommendera Hawk eller Model 1 beroende på smak( djupbas i Hawk eller precisionen i Model 1) och vilken elektronik du har.
Amund här på forumet säljer ju ett par Model 1, kanske vore ngt?! .

Edited by - Snutten on 2005/10/17 18:50:31
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2005/10/17 :  22:10:49  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Jag har ett par Sttaf och jag är ganska nöjd med dem med dem tillsammans med den CD-spelare och integrerade förstärkare jag har, "Candy" från engelska??? (minnesförulust). Det kanske beror på vad man är van att lyssna på, men någon tristhet kan jag inte finna när jag spelar CD, bara en något för tunn basåtergivning. Jag har dock blivit sagd att basåtergivningen skulle bli bättre med en kraftigare förstärkare, men jag är skeptisk att det skulle hjälpa fullt ut. Kanske kan bero på vad för musik man spelar om basen räcker eller ej.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/10/17 :  22:55:04  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Buggson - kan det vara Kandy från Roksan du spelar med?

SebastianG
Jag äger ett par Totem Dreamcatcher (DC) med tillhörande subb sedan en dryg månad tillbaka. Det är ju inte 20k-klass men några intryck kan jag ge.

DC har en oväntat bra återgivning genom hela sitt register. Jag kan inte finna att något register sticker ut. Men naturligtvis går inte basen speciellt djupt med 4"-element. Därför har vi också skaffat en subb. Subben ger det stöd monitorerna behöver för att de ska låta ännu bättre. DC har det jag uppfattar som en av Totems största fördelar generellt - ett bra släpp. Man hör inte högtalarna utan det ljud de ska förmedla. Det som imponerar mest på mig är att de spelar väldigt bra oberoende av placering. Jag har dem liggande i en 30 cm djup bokhylla, väl medveten om att det inte är optimalt.

Det som skljer DC med det jag har hört av t ex Model One är helt enkelt att Model One är bättre på allt. Men de kräver också bättre elektronik och har större krav på placering än vad vi kan erbjuda under överskådlig tid.

mvh/ Jörgen G

edit: formulering

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/10/18 11:06:51
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2005/10/18 :  11:02:56  Show Profile Send linkan a Private Message
Hej SebastianG

Har ett par Hawkar och är mycket nöjd med dessa. Har provat en hel del golvhögtalare och jag tycker att Totems högtalare generellt fokuserar på att ge en musikalisk upplevelse än en analytisk sådan. De låter oftast mycket neutralt och förvånansvärt stort för att vara små och med små element. Behöver placeras hyfsat långt från bakvägg för att låta optimalt, runt 1 m.
I Hawk sitter det 5,5 tums mellanregister/bas och detta kan tyckas lite men ändå så presterar de förvånansvärt bra bas, specat till 36 Hz @-3dB. Dock blir det inga jordskalvsnivåer men det som presteras är bra. Som Snutten skrev så är mellanbasen en aning höjd men detta upplever inte jag som något negativt. Mellanregister och diskant upplever jag som mycket neutrala och bra.
Att de sen är snygga höjer WAF betydligt.

Linkan

Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/10/18 :  14:48:31  Show Profile Send mapem a Private Message
Hej

För ett tag sen var jag runt och lyssnade på massor av högtalare inför en förestående uppgradering, mest stativhötalare. En av de allra bästa jag hörde var Totem Model One, minns inte vilken variant det var. De försvann fullständgt ur ljudbilden, musiken bara flödade och de lät fullständigt neutralt, drivna med naim-förstärkeri. De var dock lite för dyra för plånboken, annars hade det nog blivit sådana. Min fru som var med och lyssnade påminner mig då och då om hur bra det lät (det var ändå hon som höll i plånboken).

Jag har hört en del andra Totem också utan att falla på samma sätt. Mite låter mycket bra för storleken, men de är några klasser under Model One. Dreamcatcher har nog förutsättningar att låta bättre, men kräver definitivt sub, med de problem detta innebär. De golvstående har jag nog hört för lite för att uttala mig om, men mitt intryck är att de är lite för "basiga". Mani-2, de stora dyra stativarna imponerade inte lika mycket på mig som Model One!
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/10/18 :  15:05:04  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Tack alla för era synpunkter så långt!
quote:
Amund här på forumet säljer ju ett par Model 1, kanske vore ngt?! .
Det var lite det som var anledningen till tråden Snutten... Så jag kan ju alltid PM:a Amund direkt, men jag är även nyfiken på andra modeller av märket. Funderar kanske på att byta till golvare, så helt riktigt "linkan", är WAF:en av största betydelse!

Viktiga faktorer för mig är alltså ljudbilden, klangfärgen och musikaliteten!

För att kunna få riktigt konkreta råd så ser nuläget ut så här:

Skivspelare: Thorens TD 145 mk2 med Dynavector 10x v5 pickup och RIAA Dynavector P-75.
CD: Njoe Tjoeb 4000 Reference med upsampler och Siemensrör.
Försteg: Vincent SA-T1 rörförsteg med uppgraderade rör. (Telefunken och Tungsram)
Förstärkare: Vincent SP-T100 monoblock på 100w @ 8ohm. (Delvis uppgraderade rör)
Högtalare: Reference 3A Dulcet. (Tidigare hade jag Monitor Audio GR10.)
Sub: Audio Pro Focus.
Signalkablar: Analysis Plus Silver och Oval One
Högtalarkablar: Analysis Plus Oval 12 biwire.

Det jag har är högtalare med en närmast kirurgisk precision och en fantastisk detaljrikedom! Det jag saknar är den öppna och "stora" ljudbilden och musikaliteten som hos tex MA.

Fick faktiskt en chock när jag för en vecka sedan hade ett par Quad 11L hemma på provspelning...
Vilken timing och musikalitet, tillsammans med en öppen och trevlig ljudbild!

Slutsats: Min anläggning låter mycket bra, ibland iaf, men den är ingen "plattvändare" längre, om ni förstår vad jag menar...

Så vad tror ni? Kan Totem vara det jag söker? Som du beskriver det "mapem", låter det ju som att det kanske är det! (Tar naturligtvis gärna tips på andra snygga högtalare som är öppna och musikaliska!)

Eller är det något annat i anläggningen som fattas?

Tacksam för flera svar!

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2005/10/18 15:09:43
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/18 :  16:11:43  Show Profile Send matte76 a Private Message
Är du bara intresserad av tips på högtalare under 20k, stativare eller golvare kvittar?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/10/18 :  17:05:07  Show Profile Send mapem a Private Message
Om du är ute efter både detaljrikedom, precision, neutralitet och hyfsat stor men inte överdriven ljudbild så är Totem Model One verkligen inte dum.

Sonus Faber Cremona Auditor är inte heller dumma, kanske snäppet bättre, men dubbelt så dyra. Spelar lite mer tillbakalutat än Totem.

Harbeth Mini 30, tror jag den heter, är en mycket musikalisk, nutral och försvinnande högtalare, en av de bästa jag hört den också. Kan verkligen rekommenderas imho.

Själv har jag Neat Petite 3, en liten stativare som gräver fram alla detaljer ur musiken utan att låta det minsta analytisk. Nästan i klass med Totem, men är inte riktigt lika neutral i basregistret.

Det finns många andra stativare som är bra, t ex Quads båda modeller, Dynaudio 42 och 52, Von Schweikert VR3, men jag tycker nog de jag nämnde ovan är mer tillfredsställande rent musikaliskt. Men detta är bara min egen enkla uppfattning.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2005/10/18 :  18:03:29  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag kan även tipsa om Revel M20 som jag själv har, MEN det står mer och mer klart för mig att dessa kräver mycket bra eletronik för att låta "rätt". Jag har själv tyvärr inte elektronik i samma klass som mina M20 ( de kräver ett rejält slutsteg för att kontrolleras som dom ska och minsta distorsion i eletroniken avslöjas skoningslöst osv) men det får bli en kommande uppgradering. Har lyssnat hos Figge som har M20 med hans eletronik (Audio Aero Capitol och Hegel slutsteg med Kimber/Silver Res kablar) och det låter helt underbart.

Edited by - Snutten on 2005/10/18 18:05:02
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/10/18 :  20:21:03  Show Profile Send SebastianG a Private Message
quote:
Är du bara intresserad av tips på högtalare under 20k, stativare eller golvare kvittar?

-Ja, varför inte? Bara de har öppen ljudbild och är musikaliska... Kör matte 76!

Snutten och mapem: Dynaudio 42 och 52, Quad 11L, 12L och 22L samt Revel M20 har jag lyssnat på, dock gillar jag nog Quadarna bäst av dessa!

Mvh Sebastian

Ps: Glömde att jag hört Neat Elite och att jag tyckte att de lät helt OK, med bra fokus på röster...

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2005/10/18 20:31:12
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2005/10/18 :  20:42:17  Show Profile Send Snutten a Private Message
Sebastian: vilken elektronik lyssnade du på M20 med?
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/10/18 :  20:42:45  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Kef 201. underbara med rätt kringutrustning. Har enl mig allt. jmlab 907 som jag har får gå hem med svansen mellan benen. Den har både musikalitet och ruggigt fin diskant. Alla detaljer kommer fram. Sen är det något så ovanligt som en 4-vägs stativare.....

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/10/18 :  21:19:38  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
SebastianG - Nu när tråden övergått till att bli förslagstråd på prisvärda stativare vill jag föreslå:

Kirksaeter Silverline 60 S.E för knappt tio papp (Länk till importör till Sverige: http://www.tophifi.net/swe/).

Jag föreslår den dels därför att jag tyckte bra om dem i samband med mitt provlyssnade inför vårt högtalarköp, dels därför att du, SebastianG, och jag verkar ha liknande preferenser när det gäller högtalarae. Dina uppfattningar om Totem och Quad tyder på det.

mvh/ Jörgen G

edit: förtydligande och korrektur

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/10/18 21:42:17
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/18 :  21:40:12  Show Profile Send matte76 a Private Message
Öppen ljudbild och musikaliska...Dynaudio Contour S1.4 (ca 20.000) om du vill ha stativare, Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand (26.000) om du vill ha golvare...eller testa Audiovector Mi3 Super (21.500). Finns många exempel som stämmer in på din beskrivning dock, så du får nog provlyssna många själv, helst hemma.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/10/18 21:44:07
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/10/18 :  21:57:38  Show Profile Send svejk a Private Message
Ser att du spelar med rörisar. Harbeth compact7 som Micke Y skrivit en recension om här är inte dumma. Ett par står hos mig dragna av rör, är mycket nöjd!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2005/10/18 :  23:10:51  Show Profile Send Amund a Private Message
Jag håller med dom flesta som uttalat sig om Model One.
Neutrala med enorm precision, och då väldigt musikaliska. Man fastnar väldigt lätt i musiken.
Man kan uppgradera väldigt mycket runt om kring innan dom blir "den svaga länken".

Ska inte skriva mer då jag inte vill att det ska tolkas som försäljningssnack

Hur som helst, finns du i Sthlms området så är du välkommen att lyssna. Spekulant eller inte.


/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"

Edited by - Amund on 2005/10/18 23:11:25
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/10/18 :  23:34:01  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Amund: Jo, det vore trevligt att lyssna på ett lyssna på dina Model One... Jag hör av mig!

Snutten: Jag tror att vi kört det här spåret med M20 tidigare... Det var på Best Sound, med Vincents stora klass A monoblock, kommer inte ihåg vilken cd vi körde dock!

matte76: Dynaudio har jag har haft svårt för tidigare iaf, men man får väl ge sig ut på jakt igen! Självklart måste det provas här hemma med mina grejor...

Alla ni andra, ska försöka kolla upp era tips oxå!

Har hört mycket på Quad på audio Concept, men de växte betydligt här hemma! Jag skulle gärna kunna leva med Quad, men skulle kanske ändå uppleva dom som en klart "sämre" högtalare på vissa parametrar, jämfört med vad jag har idag.

Man vill ju ha kakan kvar och ändå äta upp den... (Kakan= detaljer kontra öppenhet & musikalitet)

Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2005/10/19 :  08:08:02  Show Profile Send Snutten a Private Message
SebastianG: visst har vi snackat föörut om detta men jag påstår ändå att du aldrig hört dess riktiga kapacitet, men det spelar ingen roll då M20 inte finns att köpa nya längre och hitta begagnat kanske inte är så lätt. Lycka till!
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2005/10/19 :  08:14:16  Show Profile Send sker a Private Message
quote:
SebastianG: visst har vi snackat föörut om detta men jag påstår ändå att du aldrig hört dess riktiga kapacitet, men det spelar ingen roll då M20 inte finns att köpa nya längre och hitta begagnat kanske inte är så lätt. Lycka till!


Finns ett beg. par hos HiFi Consult för 15kkr

http://www.hificonsult.se/index.php?menuid=004

MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987

Edited by - sker on 2005/10/19 08:15:23
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2005/10/19 :  09:09:05  Show Profile Send Figge a Private Message
Eller de här för 8'.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=19954

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/10/19 :  09:59:32  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Snutten: Nej, det är helt möjligt att du har rätt... Däremot så faller dom nog på WAF:en! Min kära hustru var med och lyssnade på MA GR10:orna, och då utbrast hon något i stil med att Revel M20 var det fulaste hon sett... Så sorry Figge och sker, men tack för tipsen iaf!

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2005/10/19 :  11:08:56  Show Profile Send Figge a Private Message
Taskig smak? Min fru tycker att de är snygga.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/10/19 :  11:36:24  Show Profile Send mapem a Private Message
Vill man ha något som är snyggt och påstås låta bra (har ej hört själv, bara tittat på) så tycker jag nog Amphion Argon II i björk ligger väldigt bra till. Nordisk sparsmakad design. Amphion brukar få omdömen om musikalitet, timing och liknande attribut. 13-14' i björk.

Revel? Njaa...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/10/19 :  13:15:11  Show Profile Send Knoppen a Private Message
SebastianG, jag tycker att Totem i allmänhet låter som neutrala högtalare vilket är bra. Det är mest basen som kan kritiseras på de små modellerna, det är ju inte alldeles enkelt att återge lågfrekvent bas och samtidigt kunna spela starkt ur så små lådor, vilket gäller alla tillverkare som ju lyder under naturlagarna.

Annars tycker jag precis som Mapem att Amphion Argon II är klart värda en provlyssning. Dessa låter mycket neutralt och rent. Bra ljudbild också.

Allra bäst kompletterar man sedan små stativhögtalare med minst 2 subwoofrar, och högpassfiltrerar topparna med aktivt delningsfilter samt slutsteg. Då har man ett system som kan nå mycket starkare ljudtryck och spela med lägre distorsion.

Sedan finns ju massor av andra små högtalare också, t.ex. NHT, Quad, Revel (också ganska trevliga), B&W 705, Chario, etc. Högtalare i den prisklassen är en djungel, och man bör lyssna på minst ett tiotal innan köp för att verkligen veta vilka man tycker om. Gärna låna hem också om det finns möjlighet, eller minst spela på dem i en god akustisk miljö.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2005/10/19 :  17:09:43  Show Profile Send Snutten a Private Message
8000kr för M20 är ett fynd om dom är i bra skick, inget snack om saken. Sen att en del säger dom är fula förstår jag inte alls, jag tycker dom är coola, men det är väl ljudet som är viktigast såklart.
Och jag skulle aldrig låta frugan (om jag hade en) bestämma vilka högtalare jag ska ha .

Edited by - Snutten on 2005/10/19 17:13:31
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000